Evropská komise [EK] letos plánuje představit nové emisní normy Euro 7/VII. Ty mají od roku 2025 nahradit stávající normy. Zástupci automobilek upozorňují, že ještě přísnější norma pro automobilky klimatu nepomůže. Řešení je podle nich omlazení vozového parku v Evropě. 

Průměrné stáří v Česku užívaných osobních aut je více než 15 let. A situace se příliš nelepší. Což dokládají statistiky prodejů ojetých aut. Podle dat společnosti Cebia se loni v Česku nejvíce prodávaly ojeté vozy s průměrným stářím 9,5 roku, letos průměrné stáří kleslo na 8,9 roku. Koncem roku lidé přitom nejvíce nakupovali ojetá vozidla v ceně okolo 100 tisíc korun.

„Kvůli nejisté či zhoršené finanční situaci řady domácností se však požadavek na nižší pořizovací náklady na ojetý vůz projevil do určité míry napříč trhem. Místo pětiletého auta si lidé pořizovali například sedmileté, místo desetiletého auta dvanáctileté či místo třináctiletého patnáctileté,“ popisuje situaci mluvčí Cebia Barbora Minksová.

Stará, velká a ojetá auta, ta Češi kupují

Co se týče průměrné ceny, letos došlo k jejímu navýšení o 2 % na 234 000 korun. Na růst cen má vliv nejen nižší stáří vozidel, ale i zmenšení celkové nabídky vozů. Stáří vozidel v Česku odpovídá i průměrná hodnota na tachometrech prodávaných ojetých osobních vozů, která je 155 000 km. Z hlediska paliva na trhu stále převažují vozy na naftu [54 %] nad benzínovými modely [43 %].

Situace není o moc lepší v celé Evropě

Průměrné stáří osobních vozidel v EU se pohybuje okolo jedenácti let. To je o čtyři roky méně než v případě Česka. Do hry přitom vstupuje EK, která chce novou normou EURO 7 zpřísnit emisní limity pro nová auta. Což dle výkonného ředitele Sdružení automobilového průmyslu [AutoSAP] Zdeňka Petzla automobilkám, ale ani trhu s auty zrovna nepomůže.

„Pakliže by EU svým nařízením od roku 2025 de facto zakázala prodej nových automobilů se spalovacími motory, lze očekávat, že trh se zachová přesně opačně, než je kýžený efekt,“ vysvětluje Petzl.

Podle něj mnoho uživatelů tak spíše prodlouží používání svých stávajících vozidel se spalovacím motorem, než by vydali vysoké částky za nové auto.

„Elektromobily jsou navíc zatím v porovnání s klasickými vozy dražší a pro většinu lidí nedostupné. V důsledku by tak po evropských silnicích mohla déle jezdit stále starší – a tedy méně ekologická vozidla,“ dodává.

Čistá mobilita je trend. Benzín a naftu ale tak rychle nenahradí

Podle něj si je navíc třeba uvědomit, že například pro elektromobilitu zatím nebude v dohledné době v mnoha unijních zemích dostatečně robustní infrastruktura.

Čeho docílí Evropská komise skrze nové normy

Podle neoficiální informace Evropská komise začátkem letošního dubna ubrala na přísnosti emisních nároků na normu EURO 7. Podle automobilek i tak zůstává norma přísná. To za situace, kdy je i její přínos pro zlepšení kvality ovzduší nejistý. Negativní dopady přitom může mít i do kondice samotných automobilek.

Automobilový průmysl je pod obrovským tlakem regulací a technologického vývoje. Zároveň jsou firmy vlivem pandemie koronaviru výrazně oslabené. Ať již propadem poptávky či výpadky v dodavatelském řetězci,“ vysvětluje Petzl.

To potvrzují i zkušenosti zákazníků a situace dealerů nových aut.

„Pokud byste chtěli u nás objednat nový Focus nebo Mondeo, tak počítejte, že vám ho dodáme tak někdy v srpnu. Pokud byste chtěli S-Max nebo C-Max, tak počítejte spíše s koncem roku,“ shodují se například tuzemští dealeři Fordu.

Obdobně přitom hovoří i zástupci Škodovky a Volkswagenu a dalších automobilek. Všichni se odkazují na nedostatek komponentů v domovských fabrikách. Nejsou čipy ani další díly.

Joe Biden se vložil do řešení celosvětového nedostatku čipů

Návrhy EK na nové normy zůstávají nerealistické

Podle výkonného ředitele AutoSAP dále platí, že už současně platné limity škodlivin v rámci Euro 6/VI i pro spotřebu paliva, respektive emise CO2 dnes výrazně zasahují do modelové nabídky automobilek.

„Jakkoliv autoprůmysl bere svou zodpovědnost vůči životnímu prostředí vážně, případné drastické zpřísňování podmínek v tak krátké době je pro evropské páteřní průmyslové odvětví nerealistické,“ upozorňuje.

A to už kvůli tomu, že navrhované požadavky EK by vyloučily z prodeje spalovací motory po roce 2025. Problém je rovněž minimální doba pro implementaci opatření v roce 2025, která je v přímém rozporu s délkou vývojového cyklu vozidla.

„Nové emisní požadavky by měly být proveditelné a kontrolovatelné, pokud jde o měření a testování. Vyvinout v tak krátké době nová technologická řešení k dosažení tak nastavených limitních hodnot není technicky možné. Anebo by to bylo možné za enormní cenu…,“ varuje reprezentant skupiny Bosch v České republice Milan Šlachta.

Upozorňuje, že návrhy EK neberou v potaz i mnohem efektivnější cesty ke zlepšení klimatu. To jsou například syntetická paliva pro stávající spalovací motory. Což v praxi znamená je nevytlačovat novou normou z trhu.

Snížit emise lze hned snížením těch, co už tu jsou

Zástupci automotive upozorňují, že nové normy EURO nakonec nemusí nutně přinést velké pozitivní přínosy pro životní prostředí. Navíc velmi výrazných pozitiv pro kvalitu ovzduší, například v rovině snížení emisí oxidů dusíku, přinesou již nová vozidla dle norem Euro 6/VI, a přičíst se musí také vliv samostatné regulace emisí CO2.

Výsledků by se mohlo docílit, jak již bylo řečeno v úvodu, obměnou vozového parku. Což však nepůjde, pokud nové vozy kvůli novým technologiím dále zdraží. A pak je tu ještě další aspekt. Stáří a kondice aut, která se prohánějí po evropských silnicích.

„Například v Kalifornii je v provozu takzvaný hot call. Na uvedené číslo volají znepokojení občané pokaždé, když kolem nich projede vůz, jehož výfukové plyny překračují běžnou toleranci,“ vysvětluje, jak snižují emise aut v USA Jan Topinka z Oddělení genetické toxikologie a nanotoxikologie Ústavu experimentální medicíny AV ČR v Praze.

Ani aféra Dieselgate neřeší znečištěné ovzduší

Podle něj jsou v USA dále emise z naftových a benzinových motorů poctivě kontrolovány. V některých státech používají mobilní brány, které hodnotí emise auta přímo v provozu. Ten, jehož auto brána vyhodnotí jako bezproblémové, dostane zprávu, v němž mu úřady poděkují a oznámí, že nemusí jezdit na pravidelné emisní kontroly. Naopak ten, jehož auto překračuje limity, je stejnou zprávou vyzván, aby se s vozidlem dostavil k emisní kontrole.

Dodejme, že situaci ohledně nových evropských norem, jež tlačí na rozvoj elektromobility, řeší i další odvětví. Například developeři upozorňují, že nová povinnost stavět u nových bytových domů přívody pro dobíjení elektroaut, významně zvýší cenu nemovitostí. Což zbrzdí zájem o ně a trhu nikterak nepomůže.

–RED–

KOMENTÁŘ

Please enter your comment!
Please enter your name here