Maloobchodní tržby po očištění o sezónní vlivy a bez zahrnutí prodeje aut v březnu meziměsíčně klesly o 1,6 procenta. Meziročně a očištěné o kalendářní vlivy stouply o pět procent, bez očištění o 6,6 procenta. V březnu 2021 bylo o jeden pracovní den více než v březnu 2020. Uvedl to Český statistický úřad [ČSÚ].
Zástupci vlády dnes potvrdili, že část maloobchodních prodejen bude moci otevřít v pondělí 10. května. Upozornili na pokračování podpůrných programů v jejich případě do 9. května.
—
Meziměsíčně se tržby v maloobchodě kromě motorových vozidel po očištění o sezónní vlivy snížily v březnu reálně o 1,6 procenta. V tom za potraviny klesly o 0,5 procenta, za nepotravinářské zboží o 1,2 procenta a za pohonné hmoty [PHM] o 7,5 procenta.
Meziročně se maloobchodní tržby očištěné o kalendářní vlivy zvýšily o 5,0 procenta. Meziročně vzrostly tržby za nepotravinářské zboží o 12,1 procenta.
„Důvodem meziročního růstu je prostý fakt, že v loňském březnu dopadla pandemická opatření i na Česko a ekonomika šla tehdy prudce dolů,“ říká analytik Komerční banky [KB] Michal Brožka.
Naopak za potraviny klesly o 0,5 procenta a za pohonné hmoty o 3,5 procenta. V březnu 2021 bylo o jeden pracovní den více než v březnu 2020.
Důvody propadu maloobchodních tržeb
Březnové výsledky ovlivnila opatření proti šíření koronaviru. Kvůli nim bylo v letošním březnu, ale i ve druhé polovině loňského března, mnoho prodejen některých sortimentů nepotravinářského zboží uzavřeno či měly omezený provoz.
„Koronavirová pandemie urychlila změnu spotřebitelského chování, protože některé druhy zboží bylo možno zakoupit pouze na internetu. Internetovým obchodům se tržby zvýšily o 36,2 procenta. Naopak například specializované obchody s oděvy a obuví zaznamenaly pokles téměř o 40 procent,“ říká ředitelka odboru statistiky služeb ČSÚ Marie Boušková.
Vedle online shopů růst tržeb vykázaly specializované prodejny s výrobky pro domácnost [+18,8 %]. Dále prodejny s výrobky pro kulturu, sport a rekreaci [+10,8 %] i počítačovým a komunikačním zařízením [+10,3]. V mírném růstu byly také tržby za kosmetické zboží.
Naopak pokles tržeb pokračoval v prodejnách s farmaceutickým a zdravotnickým zbožím [-4,6 %] a s oděvy a obuví [-39,4 %].
Jak si stál prodej aut. Při jejich započítání tu je růst tržeb
Bez zajímavosti pak není, že sezónně očištěné tržby za prodej a opravy motorových vozidel podle ČSÚ klesly reálně meziměsíčně o 2,5 procenta a meziročně očištěné o kalendářní vlivy se zvýšily o 25,7 procenta. Neočištěné tržby vzrostly meziročně o 30,1 procenta, v tom za prodej motorových vozidel [včetně náhradních dílů] se zvýšily o 31,7 procenta a za opravy motorových vozidel o 24 procent.
Prodej a opravy aut pokračovaly v meziměsíčním poklesu a oproti únoru ubraly 2,5 procenta, což bylo téměř v souladu s odhadem analytiků. Meziroční srovnání nicméně v případě prodeje aut vykazuje růst o 30,1 procenta [po očištění o kalendářní vlivy o 25,7 %], což je opět dáno jejich propadem v loňském březnu.
„Celkové maloobchodní tržby se zahrnutím motoristického segmentu se v březnu meziročně zvýšily o 13 procent. Ještě v únoru přitom klesaly o 4,9 procenta,“ vysvětluje ekonom KB.
Dle něj se mají maloobchodní tržby v dalších měsících zvyšovat se zlepšením epidemické situace a rozvolňováním opatření. Spotřebitelé by měli i zčásti dohánět odložené nákupy.
„Vývoj může být v mnoha sektorech dosti rozkolísaný. Internetový obchod se bude z části přesouvat zpět do kamenných obchodů,“ uzavírá.
–RED–