Globální nedostatek čipů letos automobilky připraví na tržbách až o 110 miliard dolarů [2,3 bil. Kč]. Uvedla to poradenská společnost AlixPartners. Podle ní se nedostatek čipů týká výroby 4 milionů aut. Čipy však nejsou jedinými chybějícími součástkami. Automobilky postrádají radary, kamery a další komponenty.
Společnost AlixPartners dosud předpokládala, že problém s čipy způsobí automobilkám výpadek tržeb v objemu kolem 61 miliard dolarů. Zásobování automobilek ale vázne déle, než se předpokládalo. Aktuální situace nutí výrobce přehodnotit dodavatelsko-odběratelské řetězce. Ve věci se angažují už i politici v Evropě a Spojených státech.
Automobilky už dříve uzavřely dohody o přímých dodávkách s producenty některých surovin. To se týká například dodavatelů palladia a platiny, které se používají v systémech čištění výfukových plynů. Přímé dodávky začaly upřednostňovat právě po narušení dodavatelských řetězců.
„Nyní se výrobci aut snaží analogicky navázat přímý vztah s výrobci čipů,“ upozornil spoluzakladatel AlixPartners Mark Wakefield.
Automobilky se přizpůsobují nové situaci
Globální nedostatek čipů, který způsobilo narušení výroby a dodavatelských řetězců kvůli pandemii covidu-19, v poslední době komplikuje výrobu spotřební elektroniky i automobilů. Řada předních automobilek kvůli chybějícím čipům přikročila k omezování produkce, například General Motors, Ford či Volkswagen, včetně značky Škoda Auto.
Automobilky brzdí v rozjezdu nedostatek toho nejmenšího – čipů
Škoda Auto například nyní vyrábí vozy bez instalovaných čipů, které skladuje na letištní ploše ruzyňského letiště. Pokud letiště vozy zcela zaplní, ale čipy i další komponenty nezíská, bude muset ještě více omezit výrobu.
Americká automobilka Ford ve čtvrtek uvedla, že v reakci na celosvětový nedostatek polovodičů upravuje podobu automobilových součástek tak, aby v nich mohla používat přístupnější čipy. Automobilová skupina Stellantis se rozhodla, že bude do vozů Peugeot 308 [na foto, pozn. red.] místo digitálních tachometrů instalovat tachometry analogové.
Politika „just in time“ se automobilkám vymstila
Wakefield upozornil, že výrobci aut v minulosti odmítali přijímat dlouhodobé závazky, tedy nakupovat čipy a jiné suroviny do zásoby. Naopak preferovali dodávky takzvaně „just in time“. Což znamená mít skladem přesně tolik komponentů, kolik v danou chvíli potřebuji.
„Nechtěli brát na sebe finanční břemeno plynoucí z takových závazků,“ uvedl.
Dodal, že nyní se takový přístup automobilkám vymstil. Zejména pak ve chvíli, kdy výrobci čipů našli odběratele u producentů spotřební elektroniky, zejména mobilních telefonů.
–ČTK/RED–