Loni si čeští motocyklisté podle statistik Svazu dovozců automobilů [SDA] registrovali 21 518 nových strojů. To je o 2 774 strojů více než předloni. Loni lidé nově registrovali také 15 405 ojetých motocyklů, zde došlo k meziročnímu mírnému poklesu [2019: 17 745 ks]. Průměrné stáří motocyklu v Česku je 33 let.
Nejvíce nových a ojetých motocyklů se prodá nebo změní majitele v období od března do září, tedy v měsících, kdy v Česku panuje hlavní motorkářská sezona. Ze statistik online srovnávače Srovnejto.cz vyplývá, že největší zájem o povinné ručení na motocykly mají jejich majitelé v březnu a dubnu. A dále, že dvě třetiny pojistníků jsou muži nad 40 let.
Povinné ručení u motocyklů podle věku pojistníka
Věk pojistníka | Podíl |
do 18 let | 0,4 % |
18 až 20 let | 2,1 % |
21 až 30 let | 15,2 % |
31 až 40 let | 25,4 % |
41 až 50 let | 34,7 % |
51 až 60 let | 15,1 % |
61 až 70 let | 5,7 % |
nad 70 let | 1,4 % |
[Zdroj: Srovnejto.cz]
Z nových strojů se loni nejvíce prodávaly motorky značky Honda, Yamaha, CF Moto, KTM a Piaggio. Největší podíl na trhu prodaných nových motocyklů držela Honda [17,6 %]. Daleko za ní byla Yamaha s 8,56% podílem. CF Moto se s 7,68% podílem umístila na třetím místě. KTM bylo čtvrté [6,3% podíl], Piaggio dosáhlo 4,64% podílu. Tradiční tuzemská značka Jawa se loni umístila až na 18. místě s 1,03% podílem.
Registrace nových motocyklů podle značek v roce 2020
[Zdroj: SDA]
Průměrné stáří motocyklů v Česku je 33 let
Při pohledu do statistických dat překvapí stáří motocyklů. Podle dat SDA je jejich průměrný věk přes 33 let, což je nejvíce ze všech sledovaných kategorií vozidel. Statistiky navyšují především starší motocykly značky Jawa a ČZ vyrobené ještě v dobách socialismu. O vysokém stáří motocyklů vypovídají i statistiky sjednaných smluv povinného ručení.
„Více než čtvrtina námi sjednaných smluv o povinném ručení je na motocykl starší 21 let. Každá desátá motorka byla dokonce vyrobena před 31 a více lety. Motocykly do pěti let věku se podílejí na celkovém počtu sjednaných smluv o povinném ručení necelými 18 procenty,“ říká analytik Srovnejto.cz Ladislav Gruber.
Rozdělení sjednaných smluv povinného ručení podle stáří motocyklů
Staří motocyklu | Podíl |
Do 1 roku | 7,5 % |
2 až 3 roky | 5,7 % |
4 až 5 let | 4,7 % |
6 až 10 let | 15,9 % |
11 až 15 let | 21,4 % |
16 až 20 let | 18,1 % |
21 až 30 let | 15,5 % |
31 let a více | 11,1 % |
[Zdroj: Srovnejto.cz]
Co a jak si motocyklisté pojišťují
Cena povinného ručení u motocyklů se podobně jako v případě pojištění automobilů odvíjí od věku motorkáře, místa jeho bydliště, nasbíraných bonusů a také kubatury a stáří motocyklu. Pojišťovny zpravidla rozdělují motocykly dle kubatury do čtyř kategorií.
Ze statistik vyplývá, že polovina uzavřených smluv o povinném ručení je na motocykly o zdvihovém objemu nad 500 kubických centimetrů. Druhou nejsilnější skupinou jsou stroje se zdvihovým objemem od 51 do 350 kubických centimetrů [28,7 %].
Do poslední kategorie spadají především v posledních letech stále oblíbenější skútry. Samostatnou a nejmladší kategorií jsou elektrické motocykly. Těch je u nás zaregistrováno více než pět tisíc.
O havarijní pojištění se motorkáři příliš nezajímají
Tuzemské pojišťovny nabízejí jak celoroční, tak sezónní pojištění. Kdo jezdí na motorce pouze pár měsíců v roce, bude pro něj jistě cenově výhodnější sezónní pojištění. U této varianty pojištění platí pojistná smlouva po celý rok, ale pojišťovna kryje škody jen v předem stanovených měsících. Jednou z výhod takového pojištění je, že majitel motocyklu neodevzdává registrační značky do depozitu.
Přehled vítězů ankety Motocykl roku v ČR
[Zdroj: SDA]
Kromě povinného ručení si mohou čeští motorkáři dobrovolně sjednat havarijní pojištění. Zájem o něj je však minimální. Podle odborníků od něj motorkáře odrazuje hlavně jeho cena, která je velmi vysoká. Ve srovnání s osobním vozidlem je u motorky násobně vyšší riziko krádeže, což výrazně ovlivňuje právě cenu pojištění. Vcelku malá je proto i nabídka havarijního pojištění na motocykly a většina pojišťoven takové pojištění ani nenabízí.
–RED–