Nejhodnotnější značkou světa je Amazon, za ním následují Apple a Google. Vyplývá to z žebříčku 100 nejhodnotnějších značek světa BrandZ. Ten sestavuje datová agentura Kantar, která působí v 90 zemích světa.
Celková hodnota 100 značek dosahuje 7,1 bilionu USD a žebříčku stále dominují značky ze Spojených států. Žebříček ale také ukazuje, že se výrazně zvyšuje hodnota čínských značek, která už překonala cenu největších značek z Evropy.
„Čínské značky pomalu, ale vytrvale postupují a dosáhly už významného pokroku. Stále více firem totiž využívá svůj vlastní technologický vývoj. Prokazuje schopnost přizpůsobit se hlavním trendům, které utvářejí Čínu a světový trh,“ uvedl ředitel oddělení globální strategie v Kantar BrandZ Graham Staplehurst.
Americké značky se na celkové hodnotě značek v žebříčku podílejí 74 procenty. Čínské značky 14 procenty a evropské osmi procenty. Před deseti lety měly čínské značky v žebříčku podíl 11 procent a evropské 20 procent. Do první desítky se dostaly dvě čínské značky, a to sociální síť Tencent a internetový obchod Alibaba. Společnost Tencent nedávno koupila 20 procent v Universal Music Group.
Deset nejhodnotnějších značek světa dle datové agentury Kantar
Pořadí | Značka | Hodnota [v mld. USD] | Meziroční změna hodnoty [v %[ |
1. | Amazon | 683,852 | +64 |
2. | Apple | 611,997 | +74 |
3. | 457,998 | +42 | |
4. | Microsoft | 410,271 | +26 |
5. | Tencent | 240,931 | +60 |
6. | 226,744 | +54 | |
7. | Alibaba | 196,912 | +29 |
8. | Visa | 191,285 | +2 |
9. | McDonald’s | 154,921 | +20 |
10. | MasterCard | 112,876 | +4 |
[Zdroj: Kantar BrandZ]
Internetový obchod Amazon, který v roce 1994 založil Jeff Bezos, má nyní značku oceněnou podle odhadů na 684 miliard USD [14,7 bilionu Kč]. Hodnota Applu, založeného v roce 1976, podle Kantaru činí 612 miliard USD [cca 13,2 bil. Kč].
Pěti značkám se navíc podařilo více než zdvojnásobit hodnotu. Jsou to čínští internetoví prodejci Pinduoduo a Meituan, čínský výrobce likéru Moutai, čínská síť TikTok a americká automobilka Tesla. Ta byla založená v roce 2003 a je i nejrychleji rostoucí značkou a nejhodnotnější automobilovou značkou. Meziročně zvýšila hodnotu o 275 procent na 42,6 miliardy USD. Mimochodem do ní vstoupil čínský holding Tencent, když v roce 2017 koupil jejích pět procent akcií za 1,8 miliardy USD [cca 44 mld. Kč].
Největší evropskou značkou se stal výrobce luxusních doplňků Louis Vuitton, který skončil na 21. místě. Další je na 26. místě německá softwarová skupina SAP. Jediná britská značka v seznamu je pak společnost Vodafone na 60. místě.
–ČTK/RED–