V žebříčku nejhodnotnějších značek přibývá čínských firem

209
znacek
Foto: Tencent Holding

Nejhodnotnější značkou světa je Amazon, za ním následují Apple a Google. Vyplývá to z žebříčku 100 nejhodnotnějších značek světa BrandZ. Ten sestavuje datová agentura Kantar, která působí v 90 zemích světa.

Celková hodnota 100 značek dosahuje 7,1 bilionu USD a žebříčku stále dominují značky ze Spojených států. Žebříček ale také ukazuje, že se výrazně zvyšuje hodnota čínských značek, která už překonala cenu největších značek z Evropy.

Čínské značky pomalu, ale vytrvale postupují a dosáhly už významného pokroku. Stále více firem totiž využívá svůj vlastní technologický vývoj. Prokazuje schopnost přizpůsobit se hlavním trendům, které utvářejí Čínu a světový trh,“ uvedl ředitel oddělení globální strategie v Kantar BrandZ Graham Staplehurst.

Americké značky se na celkové hodnotě značek v žebříčku podílejí 74 procenty. Čínské značky 14 procenty a evropské osmi procenty. Před deseti lety měly čínské značky v žebříčku podíl 11 procent a evropské 20 procent. Do první desítky se dostaly dvě čínské značky, a to sociální síť Tencent a internetový obchod Alibaba. Společnost Tencent nedávno koupila 20 procent v Universal Music Group.

Deset nejhodnotnějších značek světa dle datové agentury Kantar
Pořadí Značka Hodnota [v mld. USD] Meziroční změna hodnoty [v %[
1. Amazon 683,852 +64
2. Apple 611,997 +74
3. Google 457,998 +42
4. Microsoft 410,271 +26
5. Tencent 240,931 +60
6. Facebook 226,744 +54
7. Alibaba 196,912 +29
8. Visa 191,285 +2
9. McDonald’s 154,921 +20
10. MasterCard 112,876 +4

[Zdroj: Kantar BrandZ]

Internetový obchod Amazon, který v roce 1994 založil Jeff Bezos, má nyní značku oceněnou podle odhadů na 684 miliard USD [14,7 bilionu Kč]. Hodnota Applu, založeného v roce 1976, podle Kantaru činí 612 miliard USD [cca 13,2 bil. Kč].

Pěti značkám se navíc podařilo více než zdvojnásobit hodnotu. Jsou to čínští internetoví prodejci Pinduoduo a Meituan, čínský výrobce likéru Moutai, čínská síť TikTok a americká automobilka Tesla. Ta byla založená v roce 2003 a je i nejrychleji rostoucí značkou a nejhodnotnější automobilovou značkou. Meziročně zvýšila hodnotu o 275 procent na 42,6 miliardy USD. Mimochodem do ní vstoupil čínský holding Tencent, když v roce 2017 koupil jejích pět procent akcií za 1,8 miliardy USD [cca 44 mld. Kč].

Největší evropskou značkou se stal výrobce luxusních doplňků Louis Vuitton, který skončil na 21. místě. Další je na 26. místě německá softwarová skupina SAP. Jediná britská značka v seznamu je pak společnost Vodafone na 60. místě.

–ČTK/RED–

KOMENTÁŘ

Please enter your comment!
Please enter your name here