Bankovní identitu si od začátku roku vyzkoušelo čtvrt milionu lidí

355
bankovni_identitu
Foto: Pixabay.com

Za první půl rok fungování si bankovní identitu zřídilo cca 3,5 milionu unikátních uživatelů [5 mil. tzv. identitních prostředků]. Samotný způsob digitálního ověření totožnosti si přitom již vyzkoušelo téměř čtvrt milionu bankovních klientů.

Akreditaci pro poskytování bankovní identity získalo doposud pět bank, další procesem akreditace procházejí, anebo se na ní připravují. Možnosti využití bankovní identity přitom narůstají každý den. Služeb, kterých lze na Portálu občana využít, je již více než stovka. V červnu navíc začaly online ověření prostřednictvím bankovní identity nabízet i první firmy.

„Před několika dny vstoupila bankovní identita do další, velmi významné fáze, když se otevřela i soukromé sféře. Občané ji nově mohou využít i při nákupu zboží a služeb po internetu. Což zdaleka neznamená jen nakupování v e-shopech, ale třeba i vyřízení dodávek energií nebo telekomunikačních služeb,“ říká gestor Komise digitalizace České bankovní asociace [ČBA] Pavel Kolář.

Banky elektronické bankovnictví zvládly, říká Tomáš Hládek

Bankovní identita je online identifikační metoda komunikace státu a privátních subjektů. Podmínka pro její poskytování ze strany bank je získání akreditace Ministerstva vnitra ČR [MV ČR]. Což je proces prokazování způsobilosti poskytovat identitní služby. Po udělení akreditace pak musí banky identitu zvládnout zavést ještě technologicky.

Co vlastně umožňuje bankovní identita

Od 1. ledna 2021 si lidé již mohou s pomocí bankovní identity z domova například vyřídit daně, zkontrolovat doklady, nebo založit datovou schránku. Podmínka pro využívání stránek MOJEdane.cz [MOderní a JEdnoduché daně, pozn. red.] je občanský průkaz s čipem, mobilní klíč eGovernment nebo internetové bankovnictví u některé z bank, které nabízejí bankovní identitu. Zachováno zůstává přihlášení přes datovou schránku, případně lze přístupové údaje vyzvednout na finančním úřadě.

Finanční správa spustila ostrý provoz stránek Mojedane.cz

Stránky mohou využívat všichni, kteří mají nějakou daňovou povinnost. Tedy zaměstnanci, OSVČ, podnikatelé, majitelé nemovitostí a firmy. Právnické osoby pak na portálu typicky vyřídí daň z příjmů právnických osob, DPH, silniční daň či kontrolní hlášení.

Uživatelé naleznou podrobnosti o funkcích online finančního úřadu na informační stránce www.mojedane21.cz. K dispozici je také ePodpora a infolinka FS ČR na čísle 225 092 392. Ta je dostupná od pondělí do pátku od 9 do 17 hodin.

Banky u bankovní identity spolupracují

Co se týče jejího využití pro styk s komerčními subjekty [e-shopy, telefonní operátoři, energetické společnosti aj.], sdružují se tuzemské banky do dvou uskupení – BankID – Bankovní identita, a.s. a Aliance pro bankovní identitu. Podle Pavla Koláře je důležité, aby dotčené subjekty možnost bankovní identity implementovaly na své weby.

„Soukromé společnosti budou muset s bankami uzavřít také obchodní dohody vč. akceptace softwarových standardů. Předpokládáme, že vše na úrovni soukromých společností bude nabíhat ve třetím čtvrtletí tohoto roku,“ vysvětlil.

Bankovní identita je zde. Banky se sdružily při její implementaci

Bankovní identita je podle něj jedním z největších digitalizačních projektů českého bankovního sektoru, který iniciovala a zejména v počáteční fázi úspěšně vedla právě ČBA. I proto asociace považovala za potřebné aktuálně připravit oficiální prohlášení, jímž chce dát veřejnosti, státu a soukromé sféře jednoznačný signál, že bankovní identita je klíčový digitalizační prostředek. V něm se za banky mimo jiné zavázala k tomu, že bankovní sektor bude do nových technologií dále investovat nemalé finanční prostředky.

–DNA–

KOMENTÁŘ

Please enter your comment!
Please enter your name here