Tržby v maloobchodě [bez tržeb za motorová vozidla] po očištění v květnu meziměsíčně vzrostly o 7,3 %. Uvedl to Český statistický úřad [ČSÚ]. Po slabším dubnovém výsledku jde podle analytiků o příjemné překvapení.
Tržby v maloobchodě v květnu reálně vzrostly o 7,3 procenta. Za nepotravinářské zboží stouply o 11,8 procenta, za pohonné hmoty o 4,0 procenta a za potraviny o 2,0 procenta.
„Je jasné, že důvodem silného výsledku je rozvolňování protipandemických opatření. Od těch jsme si slibovali silnější růst tržeb už v dubnu, ale to se nestalo. Květen ale vše dohnal a ještě si přisadil,“ komentoval výsledky analytik Komerční banky [KB] Michal Brožka.
Meziročně se maloobchodní tržby očištěné o kalendářní vlivy zvýšily o 5,8 procenta. V tom za nepotravinářské zboží vzrostly o 8,4 procenta, za pohonné hmoty o 8,1 procenta a za potraviny pak o 1,5 procenta.
„Jediný nepotravinářský sortiment, který zaznamenal pokles tržeb, bylo sportovní, kulturní a rekreační zboží. Loni výrazně rostly tržby za sportovní a rekreační potřeby, což se letos v tak velké míře neopakovalo,“ řekla ředitelka odboru statistiky služeb ČSÚ Marie Boušková.
Kde tržby v maloobchodě rostly, kde naopak klesaly
Nižší tržby než loni zaznamenaly, jak již bylo řečeno, specializované prodejny s výrobky pro kulturu, sport a rekreaci [-2,6 %]. Naopak tržby v květnu meziročně stouply zejména v následujících specializovaných prodejnách s nepotravinářským zbožím:
- Prodej oděvů a obuvi: +41,1 %
- Prodej počítačového a komunikačního zařízení: +16,6 %
- Prodej kosmetických a toaletních výrobků: +14,0 %
- Prodej farmaceutického a zdravotnického zboží: +9,6 %
- Prodej výrobků pro domácnost: +4,5 %
Za potraviny se tržby zvýšily ve specializovaných prodejnách potravin [+6,0 %] i v nespecializovaných prodejnách s převahou potravin [o 1,6 %]. Dvouciferný růst si i nadále udržel prodej zboží přes internet nebo zásilkovou službu [+15,6 %].
Pokles tržeb za motorová vozidla překvapil
Negativním překvapením je relativně nízký meziroční růst tržeb za motorová vozidla [+34 %]. V případě meziměsíčního srovnání jde dokonce o jejich pokles [-1,3 %].
„Zatímco v dubnu zklamaly tržby bez zahrnutí prodeje aut a motoristický segment zazářil, v květnu tomu bylo naopak,“ potvrzuje Brožka.
Určitou souvislostí může být nedostatečná nabídka na straně nových aut, kdy mnoho automobilek pro nedostatek komponent nedokáže uspokojit poptávku, aniž by zákazníci čekali na nové auto i měsíce. Lidé si tak často pořízení nového auta rozmyslí. Případně se obrátí na trh s ojetinami, kterému se naopak v posledních měsících daří.
Tržby v maloobchodě dále porostou
Přes nedobré výsledky tržeb za motorová vozidla v květnu i tak maloobchodní tržby [spolu s motorovými vozidly, pozn. red.] v souhrnu vzrostly o 16,5 procenta. Což bylo stále nad očekáváním trhu. To podle Michala Brožky znamená, že i když prodeje aut zklamaly, v souhrnu zveřejněné údaje dokládají sílu oživení spotřebitelské poptávky po rozvolnění protipandemických opatření.
Analytici se shodují, že maloobchodní tržby u nás porostou i v následujících měsících, ale zřejmě už ne takovým tempem jako v květnu. A důvodů je hned několik. Tím prvním zůstává nízká míra nezaměstnanosti a tlak na růst platů a mezd. Dalším je aktuálně kladný sentiment domácností vůči budoucímu růstu ekonomiky a tak i spotřebě.
–DNA–