Po slibném začátku roku produkce vozidel v Česku znovu ztrácí na tempu. Na vině je především nedostatek čipů a dalších komponent nutných k výrobě. Automobilky čelí i slabší poptávce na hlavních trzích EU.
V první polovině roku bylo vyrobeno celkově 663 015 automobilů. To je sice meziročně o 31,7 procenta vozidel více, ale ve srovnání s předkrizovým rokem 2019 stále o 11,2 procenta méně. Do výroby se promítly výpadky dílů a následně vynucené odstávky v květnu a také v červnu.
„Automobilový průmysl je nadále pod enormním tlakem. Celosvětový nedostatek čipů, ale i rostoucí ceny vstupních surovin a materiálů, nedostatek pracovní síly v ČR i nadále nejistá situace ohledně vývoje pandemie výrazně ovlivňují výkonnost odvětví,“ říká výkonný ředitel Sdružení automobilového průmyslu [AutoSap] Zdeněk Petzl.
Automobilky podle něj čelí i propadu na straně poptávky po nových vozech. Ta je nadále výrazně pod úrovní předkrizového roku 2019. V zemích EU, na hlavních exportních trzích, jde o více než pětinový pokles. Podle AutoSap proto letos nelze očekávat obrat k lepšímu. Problémy s nedostatkem čipů a dalších komponent se budou promítat do výroby i v druhé polovině roku.
„Nebýt tohoto problému, produkce by mohla být o dalších pět procent vyšší a zcela jistě by se minimálně přiblížila předkrizovým dobám. Odhadujeme, že v letošním roce vyrobí tuzemské automobilky celkově zhruba 1,3 milionu vozidel,“ upřesňuje Petzl.
Automobilky hlásí pokles o více než 10 %
Od začátku letošního roku bylo v Česku vyrobeno celkem 663 015 osobních vozů. Což je meziročně o 31,7 procenta více. Ve srovnání se stejným obdobím roku 2019 byla produkce nižší o téměř 84 tisíc vozidel [- 11,2 %]. Přes 92 % vyrobených automobilů mířilo na zahraniční trhy. Po nárůstu výroby v březnu a dubnu se produkce v červnu přiblížila zpět k hranici 100 tisíc vyrobených kusů. Ve srovnání s loňským červnem ztratila 0,8 procenta.
Výroba tuzemských automobilek v letech 2019 / 2020 / 2021
[Zdroj: AutoSap]
Škoda Auto vyrobila v tuzemských závodech v první polovině letošního roku celkem 420 838 vozidel [+ 24,7 %]. Na český trh mířilo 44 033 vozidel [+ 11,7 %], na zahraniční trhy pak 377 225 vozidel [+ 26,1 %]. V prvním pololetí roku 2019 se vyrobilo 469 974 škodovek, což bylo o 10,5 procenta více než letos.
Ve srovnání se stejným obdobím loňského roku se dařilo i nošovickému závodu společnosti Hyundai. V prvním pololetí se v něm vyrobilo 142 400 automobilů [+ 47,7 %]. Dvojciferný nárůst stvrdil Hyundai jak na tuzemském trhu [+ 36,6 %], tak v exportu [+ 48,5 %]. V prvním pololetí roku 2019 vyrobil Hyundai v Nošovicích 160 400 vozidel, tedy o 11,2 procenta více.
Také kolínská Toyota vyrobila výrazně více vozidel než v loňském roce. V prvním pololetí vyjelo z haly 99 777 nových automobilů [+ 43,3 %]. Z nich 99 169 mířilo na export [+ 43,2 %] a 608 se prodalo na tuzemském trhu [+ 63,4 %]. Oproti roku 2019 klesla produkce o 14,5 procenta.
Elektrické vozy a autobusy
Z celkového počtu vyrobených osobních vozidel připadalo 63 340 ks na ty s elektrickým pohonem. Což odpovídá podílu na celkové produkci ve výši 9,6 procenta. Bateriových elektromobilů se vyrobilo 35 115 ks [5,3 %], plug-in hybridů [PHEV] 28 225 ks [4,3 %]. Škoda Auto mezi lednem a červnem vyrobila 25 527 BEV a 18 200 PHEV, Hyundai 9 588 BEV a 10 025 PHEV.
V prvním pololetí letošního roku se v Česku vyrobilo 2 327 autobusů [+ 4,3 %], 337 autobusů pro tuzemský trh [-16,2 %], zbývajících 1 959 na export [+ 9,5 %]. Vysokomýtské Iveco CR vyrobilo 2 113 autobusů, tedy o 5,7 % více než v loňském roce. SOR Libchavy dokázal v první polovině letoška vyrobit 205 autobusů [- 8,1 %]. 36 z nich na elektrický pohon [podíl 17,6 %]. Výrobce KHMC Opava vyrobil 9 autobusů, tedy stejně jako v loňském roce.
Produkce Tatry klesla, Jawy naopak rostla
Tatra Trucks, která je mezi členy AutoSap jediný výrobce nákladních vozidel, vyrobila v první polovině tohoto roku 538 vozidel. Což je o 90 ks méně než ve stejném období loňského roku [- 14,3 %]. Produkce Tatry byla z větší části exportována [373 ks], na český trh šlo 159 vozidel.
Výrobce motocyklů Jawa Moto v prvním pololetí produkoval 558 motocyklů. To je o 309 ks více než v minulém roce [+124,1 %]. Dařilo se mu především na českém trhu s 457 prodanými kusy [+ 257,0 %]. Na export mířilo 101 strojů, o 20 méně než v minulém roce.
Ve srovnání s minulým a předminulým rokem se v prvním pololetí dařilo výrobcům v segmentu přípojných vozidel. Mezi lednem a červnem vyrobili celkem 17 099 přívěsů a návěsů. Což je o 1 645 ks více než loni [+ 10,6 %] a o 1 933 více než předloni [+12,7 %]. Růst segmentu podpořila především společnost Agados.
–DNA–