Gigafactory by mohla vyrábět až 800 tisíc baterií do aut ročně

474
gigafactory
Foto: ČEZ

Plánovaná česká továrna na baterie do elektromobilů, takzvaná gigafactory, by mohla vyrobit baterie o kapacitě více než 30 gigawatthodin. To vystačí pro 400 000 až 800 000 osobních automobilů ročně. Uvedla to mluvčí ČEZ Barbora Peterová.

Podle ní kapacitu zamýšlené továrny ovlivní technologie výrobce, respektive výrobců baterií z cínoveckého lithia a kapacita finálních baterií. V současném plánu projektu těžby lithia společnosti Geomet, ve které má polostátní ČEZ majoritní podíl, je podle ní vytěžení a následné zpracování 34,5 milionu tun rudy během 21 let od začátku těžby. Ta se plánuje na rok 2025.

„Zatím jsme neidentifikovali žádné zásadní překážky, které by budoucí těžbě a následnému zpracování bránily. Provádíme desítky zkušebních vrtů a pracujeme na finální ekonomické a technologické studii proveditelnosti. Ta má upřesnit závěry z předběžné studie proveditelnosti a přinést odpovědi na všechny důležité otázky. V zásadě na to, jak otevřít důl a jak těžit a jak pak z vytěženého materiálu získat lithium,“ upřesnila Peterová.

Konečné rozhodnutí by podle ní mělo padnout v roce 2023. Pak by mohla následovat stavba závodu s tím, že zahájení těžby by bylo v roce 2025. Paralelně běží i práce na povolovacích řízeních včetně běžícího procesu posudku vlivu na životní prostředí EIA.

„Nyní čekáme na vyjádření ministerstva [životního prostředí, pozn. red.], které stanoví oblasti, na které se máme zaměřit při zpracování dokumentace vlivu stavby na životní prostředí,“ upřesnila mluvčí.

Podepsání memoranda byla velká sláva

Memorandum o podpoře plánovaného projektu gigafactory v Česku podepsali tento týden v úterý vicepremiér Karel Havlíček [za ANO] a generální ředitel ČEZ Daniel Beneš. Zájem má podle ministra Havlíčka koncern Volkswagen, jehož součástí je i česká automobilka Škoda Auto, a korejská LG.

„Automobilový průmysl je základním kamenem českého hospodářství a jeho podíl na našem HDP je téměř 10 procent. Teď musíme přesně v souladu s naší strategií Country for the Future učinit kroky pro jeho přechod na vyšší úroveň,“ vysvětlil.

Investice si má v první fázi vyžádat minimálně 52 miliard korun a v souvislosti s ní se předpokládá vznik minimálně 2 300 nových pracovních míst. Favoritem pro stavbu takzvané gigafactory je areál bývalé hnědouhelné elektrárny Prunéřov 1 [na fotografii elektrárna Prunéřov, pozn. red.]. Tu ČEZ odstavil v loňském roce, továrna elektřinu vyráběla od roku 1967.

„V rámci uvažovaného investorského konsorcia bychom mohli mít funkci developera, který mimo jiné poskytne potřebné pozemky a postará se o dodávky energií a energetických služeb. Vhodnou lokalitou jsou například pozemky dnes již odstavené elektrárny Prunéřov 1,“ uvedl při podpisu memoranda ČEZ Daniel Beneš.

Gigafactory by brala lithium hlavně z Cínovce

Podle zástupců společnosti ČEZ by továrna na baterie pro elektroautomobily při optimistickém scénáři mohla v Česku stát mezi roky 2026 až 2028. Dodal, že výše podpory státu pro plánovanou stavbu gigafactory v tuto chvíli není dojednaná, tvořit ji podle něj má přímá podpora i daňové úlevy.

Vedoucí odboru surovinového informačního systému České geologické služby [ČGS] Jaromír Starý řekl, že v Česku je nyní evidováno 571,5 milionu tun rudy s 1,14 milionu tun lithia. Dodal, že v Česku jsou proti dřívějším třem už jen zhruba dvě procenta světových zdrojů lithia. V Česku zbývá jeho malé množství na ložisku ve Slavkovském lese, naprostá většina je pak na Cínovci.

„Předmětem dobývání budou nejbohatší a nejpřístupnější části cínoveckého ložiska,“ dodal.

Vzdálenost mezi Cínovcem a areálem elektrárny Prunéřov u Kadaně je asi 130 kilometrů. Cesta autem vede před Dubí, Hrob, Osek, Litvínov a Chomutov. Dále dodejme, že obdobný projekt na výstavbu takzvané gigafactory už běží v Německu. Gigafactory Berlín [Giga Grünheide] staví americká automobilka Tesla. Zahájit provoz má v plánu již letos. Výstavbu v zemi však zdržuje složitý povolovací proces. Ten automobilka označila jako za „obzvlášť nepříjemný“. Cílem je přitom výroba baterií pro její vozy Model Y, případně evropskou verzi Tesla Model 3.

–ČTK/RED–

1 komentář

  1. 🔋 mají progresi na30-50 let.
    NE více!
    1 auto musí mít za 50let až 3 ks baterie!
    GF při „výrobě“ 1-2mil baterií /rok „na Cínovec“= obrovské škody na ŽP
    BY se produkovalo max 39 let
    A VŠECHNO pak pujde do kytek!
    TS je se světem, a chilsko-arg.zásobami: pro těžbu umírají lidé, mutaační víry vzduchem zdegenerují NÁS,už tak vyžírané kdejakou kyselinou pár.
    30 let baterizace UKÁŽE ale jen 1.
    Zase se bude chodit pěšky!!!
    (HnuSS hnuSS valí, táhněte!)

KOMENTÁŘ

Please enter your comment!
Please enter your name here