Od neděle 1. srpna se zvednou ceny v pražské integrované dopravě. Za jízdu v hromadné dopravě po dobu 30 minut cestující nově zaplatí 30 Kč, za 90minutovou pak 40 Kč. Podraží i SMS jízdné a záchytná parkoviště P+R.
Pražská integrovaná doprava [PID], jejíž součástí je doprava v Praze a Středočeském kraji, mění s platností od neděle 1. srpna cenové tarify. 30minutová jízdenka se zdraží z 24 na 30 Kč, 90minutová pak ze stávajících 32 na 40 korun. 30minutová SMS jízdenka vyjde cestující od 1. srpna na 31 Kč, ta 90minutová na 42 korun. Měsíční a roční kupóny své ceny nemění.
Metropole se dle svých slov snaží zdražování vykompenzovat zavedením nového tarifu pro chudé. Cestující po doložení hmotné nouze budou cestovat za 165 korun měsíčně, čtvrtletně pak za 444 korun. Podle vedení Prahy by se tato sleva mohla týkat kolem 5 500 osob.
Vyšší jízdné se nelíbí opozičním politikům
Vedení města argumentuje hlavně tím, že dorovnání nákladů spojených s provozem PID přijde metropoli ročně na více než 15 miliard korun. Podle pražské opozice jde však jen o další zdražování života lidí žijících v Praze. Zmiňuje, že vedení města Prahy v poslední době zdražovalo také komunální poplatky a nájemné.
„Hlavní město Praha zdražuje od 1. srpna MHD pro děti, seniory i dospělé. Pražská koalice usilovně pracuje na neustálém prodražování života všech Pražanů…,“ reagoval například opoziční politik a místostarosta Prahy 11 Ondřej Prokop [ANO].
Náměstek pražského primátora Adam Scheinherr [Praha Sobě] oproti tomu vysvětlil zdražení jízdného tím, že je to nezbytný krok k udržení stávající úrovně dopravy v metropoli. A také nutnost k jejímu rozvoji.
„Prioritou Prahy bylo zachovat cenu dlouhodobých předplatných kupónů,“ uvedl na obranu Scheinherr.
Ten již v minulosti upozornil, že zdražení jízdného navrhli zastupitelé Středočeského kraje z uskupení TOP 09, ODS, STAN a Pirátů.
Jeho kolega pražský primátor Zdeněk Hřib [Piráti] připomněl výhody aplikace lítačka. Při překročení denního jízdného [u jednotlivého jízdného, pozn. red.] ve výši 120 korun za den, se uvolní jízdné zdarma až do konce daného dne.
Zdražení P+R parkovišť a jejich nové členění
S platností od 1. srpna 2021 se stejně jako jízdné v pražské veřejné dopravě podraží i záchytné parkovací zóny označované P+R. Na hlídaných parkovištích dále od centra řidiči zaplatí za den stání 50 korun za auto, stání blíže k centru je vyjde na 100 korun na den. Nehlídaná P+R parkoviště ve vlastnictví města zůstávají zdarma. Doba stání je u nich ale limitována nejvýše na 12 hodin.
„Hlavní město má v současné době celkem 20 záchytných parkovišť pod zkratkou P+R, tedy park + ride [zaparkuj a jeď], pozn. red.], která slouží v okrajových částech Prahy k odložení auta a následnému přestupu na veřejnou dopravu,“ upřesňuje Praha ve své zprávě.
Upozorňuje i na jejich nové členění celkem do tří zón podle polohy vůči centru a dostupnosti na MHD.
- Zóna 0 – nehlídaná parkoviště s bezobslužným provozem a omezenou dobou stání na maximálně 12 hodin, parkování zdarma.
- Zóna 1 – hlídaná parkoviště s technologií, která jsou vzdálenější centru, cena parkování 50 korun na den.
- Zóna 2 – hlídaná parkoviště s technologií, blíže do centra a s přímým přestupem na MHD, cena parkování 100 korun na den.
Přesné rozdělení parkovišť s platností od 1. srpna 2021 je dostupné zde.
Veronika Táchová