Německý stát prodá až čtvrtinu svého dvacetiprocentního podílu v letecké společnosti Lufthansa. Pětinový podíl získalo Německo v letecké společnosti za 300 milionů eur [7,6 mld. Kč] jako součást záchranného balíku.
Informaci již potvrdil německý Wirtschaftsstabilisierungsfonds [WSF]. Ten uvedl, že celý podíl, jenž má nyní tržní cenu přes jednu miliardu eur [cca 26 mld. Kč] prodá do konce roku 2023. Zmínil přitom pozitivní vývoj národního leteckého dopravce, kterému tamní vláda poskytla kvůli dopadům pandemie záchranný balík. Akcie firmy na zprávu o prodeji reagovaly poklesem.
Finanční pomoc společnosti, jejíž podnikání se loni kvůli protipandemickým opatřením téměř zastavilo, přislíbily kromě Německa i Rakousko, Belgie a Švýcarsko [pod firmu spadají taktéž aerolinky Austrian Airlines, Swiss a Eurowings, pozn. red.].
V součtu firmě poukázaly devět miliard eur, Lufthansa z nich použila ale jen část. Státní pomoc byla totiž podmíněna restrukturalizací aerolinek. Německý fond pro hospodářskou stabilizaci do letecké společnosti investoval na 5,7 miliardy eur. Zbytek do zmíněných devíti miliard eur činil syndikovaný úvěr od státu a soukromých bank.
Lufthansa plánuje emisi nových akcií, aby mohla daňovým poplatníkům vrátit část peněz ze záchranného programu. K emisi přistoupí patrně před volbami do Spolkového sněmu, které se v Německu konají 26. září. Akcionáři schválili možné zvýšení kapitálu o 5,5 miliardy eur. [cca 140 mld. Kč].
Lufthansa cítí závazek vůči společnosti
Vedení společnosti oznámilo již v polovině června, že chce německému státu splatit koronavirovou pomoc do zářijových parlamentních voleb. V rozhovoru s kancléřkou Angelou Merkelovou to uvedl šéf společnosti Carsten Spohr. Podle jeho slov, firma, které daňoví poplatníci poskytli jako jedné z prvních na záchranu před hrozícím krachem kvůli pandemii zhruba miliardu eur [25,5 mld. Kč], hodlá svůj dluh také jako jedna z prvních vyrovnat.
„Teď jsme na řadě my,“ řekl Spohr.
Lufthansa měla za letošní první čtvrtletí čistou ztrátu 1,05 miliardy eur, která se ale díky citelnému omezení nákladů meziročně snížila bezmála na polovinu. Firmě loni reálně hrozil bankrot. Jen za jeho první tři čtvrtletí prodělala 5,6 miliardy eur [cca 148 mld. Kč]. O rok dříve vykázala zisk 754 milionů eur.
Letecké společnosti hlásí hluboké ztráty i ve třetím čtvrtletí
Lufthasna loni zredukovala počet zaměstnanců o 29 tisíc. Se zhruba pěti tisíci piloty se loni dohodla, že jim zaručí pracovní místo do března letošního roku, pokud se vzdají příplatků při práci v režimu kurzarbeit a dotování firemních penzí. Aktuálně firma zaměstnává zhruba sto tisíc osob, když letos zrušila dalších 10 tisíc pracovních míst.
Jiná novinka je, že letos v květnu dědici německého miliardáře Heinze Hermanna Thieleho [zemřel na začátku letošního roku, pozn. red.] prodali přes polovinou svých akcií Lufthansy. Thieleho společnost KB Holding, která je druhým největším soukromým akcionářem Lufthansy, v těchto největších evropských aerolinkách postupně získala zhruba 12% podíl. V dubnu oznámila, že podíl snížila na 10,1 %. Agentura Bloomberg informovala, že Thieleho dědici prodáli prostřednictvím investiční banky Morgan Stanley 33 ze svých 60 milionů akcií.
Německo podpořilo i Deutsche Bahn
Deutsche Lufthansa AG je největší evropská letecká společnost. Název vychází ze spojení německých slov Luft [vzduch] a Hansa [obchodní spolek]. Sídlo Lufthansy je v Kolíně nad Rýnem, hlavním operační základny jsou na letištích ve Frankfurtu, Mnichově a Düsseldorfu. Lufthansa je zakládajícím členem Star Alliance, největší současné letecké aliance. Původní Lufthansa vznikla jako Deutsche Luft Hansa Aktiengesellschaft 1926 v Berlíně spojením dvou německých dominantních dopravců Deutsche Aero Lloyd a Junkers Luftverkehr. V logu má tato společnost již od roku 1929 jeřába.
Společnost Lufthansa nebyla jedinou společností, které loni pomohl německý stát. Evropská komise [EK] povolila Německu vyplatit 550 milionů eur [cca 14 mld. Kč] na pomoc železničnímu dopravci Deutsche Bahn [DB]. Divize dálkových spojů německých drah DB Fernverkehr se od března do června loňského roku potýkala jak na domácích spojích, tak i na spojích do zahraničí kvůli protipandemickým opatřením s prudkým poklesem poptávky. Vykázala vysoké provozní ztráty a výrazný pokles prodeje.
–DNA/ČTK–