Jiří Pos bude do funkce člena a předsedy představenstva Letiště Praha jmenován na konci srpna. Výbor pro personální nominace při Úřadu vlády ČR doporučil jeho nominaci Ministerstvem financí ČR [MF ČR]. Letiště Praha čekají vysoké investice.
Nejde o žádné překvapení. MF ČR již v polovině srpna informovalo o tom, že ve výběrovém řízení na obsazení místa člena představenstva a nového šéfa společnosti Letiště Praha byl jako nejvhodnější uchazeč výběrovou komisí vyhodnocen Jiří Pos. Ten řídil Letiště Praha v letech 2011 až 2014 a nyní zastával funkci jednatele krajského Letiště Karlovy Vary. Letiště Praha bylo od konce června bez šéfa, protože řediteli Václavu Řehořovi skončila smlouva.
Výběrová komise hodnotila uchazeče na nového šéfa Letiště Praha na základě podmínek pro výkon funkce stanovených v § 11 zákona 353/2019 Sb., o výběru osob do řídících a dozorčích orgánů právnických osob s majetkovou účastí státu [nominační zákon]. Dále vycházela z informací, které uchazeči o sobě uvedli při pohovorech. Hodnotila způsobilost k výkonu funkce i prezentaci strategické koncepce. Jako nejvhodnějšího ze šesti uchazečů vybrala Jiřího Pose. Jeho nominace pak byla v souladu s nominačním zákonem standardně předložena k projednání Výboru pro personální nominace při Úřadu vlády.
Výbor nominaci MF ČR na jmenování Jiřího Pose projednal na svém zasedání 17. 8. 2021 a v pátek 20. srpna informoval MF ČR o tom, že Jiřího Pose do funkce doporučuje. Ministerstvo poté uvedlo, že Pos bude do představenstva Letiště Praha jmenovaný 30. 8. 2021.
Jiří Pos má smělé plány a vize, říká Schillerová
„Více než jindy zde platí známé rčení, že nevstoupíš dvakrát do stejné řeky. Z pražského letiště jsem odcházel v roce 2014, kdy odbavovalo ročně přes jedenáct mil. pasažérů. Teď jich v důsledku pandemie z Prahy létá zhruba čtvrtina. Mými prioritami pro nejbližší období jsou proto logicky opětovný růst počtu spojení i cestujících a návrat k vyrovnanému provoznímu hospodaření společnosti,“ uvedl Jiří Pos ke svému nástupu do vedení Letiště Praha.
Ing. Jiří Pos [1961] vystudoval obor letadlová technika na strojní fakultě ČVUT v Praze. Pracovní kariéru zahájil v roce 1986 v Československých aeroliniích [ČSA]. Postupně zastával mnohé pozice v provozním a obchodním úseku aerolinií. Jako regionální ředitel pro Asii působil sedm let na zahraničním zastoupení ČSA v Thajsku.
Od roku 2003 byl ve vedení společnosti ČSA ve funkci viceprezidenta pro pozemní provoz a od roku 2006 ve vedení společnosti Letiště Praha. Nejprve ve funkci výkonného ředitele pro letecký obchod a provoz a pak v letech 2011 až 2014 ve funkci předsedy představenstva a generálního ředitele letiště. Před přestupem do podnikatelského sektoru v roce 2015 byl ve vedení společnosti Český aeroholding zodpovědný za rozvoj a investice.
V letech 2015 až 2018 podnikal se svojí společností Experos v oblasti poradenství pro segment civilního letectví a cestovního ruchu. Do pozice jednatele Letiště Karlovy Vary nastoupil v lednu 2019, kdy vyhrál výběrové řízení. Hovoří anglicky a rusky. Je vášnivý golfista a prezident Royal Golf Club Mariánské Lázně [na foto, pozn. red.].
„Letiště Praha bude řídit erudovaný odborník, který už více než 30 let kontinuálně působí v oboru letectví a cestovního ruchu. Pan Jiří Pos se vrací takříkajíc na místo činu, protože Pražské letiště vedl již v letech 2011 až 2014. Od prvního dne tak může začít s realizací svých smělých vizí a plánů, v čemž ho jako jediný akcionář budeme maximálně podporovat,“ uvedla ministryně financí Alena Schillerová [za ANO].
Hospodaření Letiště Karlovy Vary je ztrátové
Jiří Pos v uplynulých letech řídil Letiště Karlovy Vary [LKV]. To v minulých letech vykázalo ztrátové hospodaření. Loni skončilo ve ztrátě 19 milionů korun, v roce 2019 ve ztrátě 17,9 milionu korun a rok 2018 pak zakončilo ztrátou ve výši 9,1 milionu korun.
„Díky úsporným opatřením a využití podpůrných programů je to tentokrát meziroční pokles jen o 1,2 milionu korun, letiště původně předpokládalo zhoršení o 5,2 milionu,“ komentuje ve zprávě výsledek za rok 2019 letiště.
LKV přitom loni odbavilo v důsledku epidemie 159 komerčních letů a 17 234 cestujících, místo plánovaných 80 000. Loňskou ztrátu ovlivnily výpadky letů jediné pravidelné linky společnosti Pobeda [vozí ruské turisty do Karlových Varů, pozn. red.] a nižší příjmy z Duty Free obchodů.
Karlovy Vary dostaly druhou facku, říká šéf Thermalu V. Novák
Naopak důležitým zdrojem příjmů, včetně nájemného z nebytových prostor a hangáru, byl loni provoz letecké školy F Air. Ta otevřela svoji základnu na letišti v roce 2019 a nevztahovala se na ni protikoronavirová omezení. Částečně tak zmírnil propad hospodářského výsledku letiště. Dorovnat výpadek příjmů pomohl letišti příspěvek od jediného vlastníka – Karlovarského kraje. Ten však očekává, že ani letos nebude letiště finančně soběstačné.
–DNA–