Nejvíce zranitelný člověk je důvěřivý člověk, říká Jiří Raška

905
Jiri_Raska
Foto: Skupina Partners

„Jaké technologie bych radil používat? Na to je jednoduchá odpověď, používejte ty, s nimiž se vám dobře pracuje a zároveň jsou bezpečné,“ říká pro FinTag.cz Jiří Raška, který připravuje novou banku Partners po IT stránce.

Jak podle vás dnes vypadá moderní IT banka? Co všechno by měla svým klientům nabízet?

Moderní banka z pohledu IT? Jednoduchá, srozumitelná, samoobslužná a velmi rychlá. Jakákoli změna by měla být tedy dostupná klientům elektronicky.

Zaklínadlem posledních let je otevřené bankovnictví. O co přesně jde? 

O otevřeném bankovnictví se u nás začalo mluvit s příchodem směrnice PSD2 [Payment Services Directive, pozn. red.]. Dnes by ale mělo být již dostupné všem klientům tuzemských bank. Většinou je využíváno jen pro multibanking – propojení a správa účtů z různých bank z jednoho místa. U firem a podnikatelů se používá k připojení s účetním softwarem. Jeho potenciál je ale mnohem větší, dnes bohužel nevyužitý.

Proč myslíte nevyužitý? Kde přesně?

To je právě v té otevřenosti. Nemělo by to být jen o propojování bankovních subjektů…

Jak hodnotíte v této věci nabídku tuzemských bank?

Multibanking u nás dnes nabízí několik hráčů. Je tak ještě brzy na jakákoli hodnocení. Brzdou rozvoje otevřeného bankovnictví je obtížnost a nutnost obnovy přístupu po 90 dnech.

Kde lze v této oblasti hledat vzory? Jsou to třeba banky v USA?

Banky v USA úplně ne. Vzory můžeme najít mnohem blíže, například ve Skandinávii.

Jiří Raška: Hodně napřed nevidím nikoho

Vaším úkolem je technologicky připravit novou banku Partners pro stovky tisíc klientů. Na jaká hlavní úskalí při svém úkolu narážíte?

Řešíme podobné výzvy jako každý IT projekt. Ačkoli vše začíná u MVP [Minimum viable product, pozn. red.], velikost zadání v čase násobně roste, ale to je prostě vlastnost, s níž se musí počítat.

Pokud má být banka Partners postavena na technologiích, kterou z tuzemských bank vnímáte jako hlavní konkurenci? Kdo je dle vás „hodně napřed“?

Netajíme se naší otevřeností ke cloudu, z tohoto pohledu vidím podobný pohled hlavně u Monety. Hodně napřed nevidím nikoho. Je to dáno hlavně tím, že většina tuzemských bank si se svojí historií nese i spoustu historických systémů a aplikací.

Co všechno bude umět Partners banka?

Moc rád bych prozradil, co vše máme pod pokličkou, ale dnes ještě nemůžu. Z pohledu bankovních služeb chceme nabízet vše, co je dnes běžné a samozřejmě k tomu chceme přidat něco navíc. Těžit chceme hlavě ze zkušeností, které máme ve skupině Partners. A ta je tradičně silná v oblasti poradenství.

Mutumutu nabídlo online životko jako první

Dříve jste působil v herním studiu Bohemia Interactive. Jak moc se prolínají vaše zkušenosti z herního studia s přeci jen konzervativním bankovnictvím?

Snažím se využívat všech nabraných zkušenostní. Můj cíl je hravým způsobem přiblížit bankovnictví všem lidem a vlastně nejen bankovnictví.

Co bude dál? Kde se podle vás nabízejí další netušené možnosti pro nové technologie?

Velký prostor a netušené možnosti vidím ve zdravotnictví. A to jak z pohledu e-health, tak z pohledu práce s daty.

Dovolte mi malou odbočku, působil jste ve startupovém Creative Docku, podílel jste se například na tvorbě online pojištění Mutumutu. Jak hodnotíte jeho komerční úspěch?

Mutumutu hodnotím stále skvěle a mám samozřejmě radost z plánované zahraniční expanze. Myslím si, že covidová doba změnila výsledky a představy majitelů obecně. Mutumutu rozhodně dokázalo to, že lze tak těžký produkt, jako je životní pojištění, prodávat online.

Chceme být passwordless, využívat zerotrust přístupy

Jaké technologie obecně radíte využívat pro kontakt s bankou?

Obsluha účtu se z mého pohledu posunula opravdu do mobilu. To jsem pocítil už dávno na vlastní kůži. A jaké technologie bych radil používat? Na to je jednoduchá odpověď. Používejte ty, s nimiž se vám dobře pracuje, která jsou aktuální a zároveň jsou od důvěryhodných autorů. Takové aplikace můžete považovat za bezpečné.

Má podle vás pro klienty ještě význam bankéř na bankovní přepážce?

Bankéř určitě své opodstatnění má, ale v případě obsluhy mi dnes ve většině případů již úplně smysl nedává. Pro pomoc s řešením problémů mi bankéř ruku v ruce s klientským centrem pak smysl dává.

Sám zmiňujete bezpečnost. Jak bezpečná bude IT banka Partners?

Jak jen to půjde. A to nejen proto, že nám některé povinnosti ukládá přímo regulace. Chceme jít v mnohém ještě dál, být passwordless, využívat zerotrust přístupy a podobně.

Údaje nikdy nepředávejte, radí Jiří Raška

Bezpečnost není věcí pouze poskytovatele finančních služeb, ale i klientů. Jaká je vaše rada pro uživatele bankovních technologií z hlediska bezpečnosti?

Nejvíce zranitelný člověk je člověk nezdravě důvěřivý. Radil bych proto všem nevěřit e-mailům, které po Vás žádají platební či osobní údaje. A problém je, že se tyto útoky z mailu přesunuly bohužel i do SMS a telefonu. I v těchto případech bych radil zachovat chladnou hlavu a údaje nikdy nepředávat.

Jakou roli v přípravě Partners banky hraje takzvaná bankovní identita? Jakým způsobem s ní budete pracovat, nabízet ji?

Velkou, určitě se chceme stát stejně jako většina bank Identity Providerem. Myslím si, že přihlašování či podepisování důvěryhodnou identitou lidem zjednoduší život.

Jiří Raška [37] vystudoval Gymnázium Sokolov, pak informatiku a management na Univerzitě Hradec Králové. V oblasti IT působí déle než deset let. V minulosti se spolupodílel na stavbě a následném provozu Equa bank, z které se posunul do největšího českého herního studia, aby se přes rozjíždění startupů, jako bylo třeba Mutumutu, vrátil zpět k bankovnictví. K jeho koníčkům patří badminton, chůze a dobré jídlo.

KOMENTÁŘ

Please enter your comment!
Please enter your name here