Ceny výtvarného umění vzrostly, ale ne skokově, říká Jan Dotřel

734
Jan_Dotrel
Foto: FinTag.cz

„Když investujete do kvalitního uměleckého díla, nemůžete se seknout,“ říká v podcastu FinTag.cz ředitel a kurátor pražské galerie Kvalitář Jan Dotřel. Avšak i dodává, že investice do umění je přece jen něco jiného než do zlata nebo akcií.

Podle něj platí, že jakkoli se ceny uměleckých děl v současnosti zvedly, stále nejde o skokový růst. I tak ale dle jeho slov krize covid a nynější obavy z inflace probudily zájem o investice do umění i u lidí, kteří by do něj dříve spíše neinvestovali. To podle něj platí hlavně pro prvosběratele a mladé lidi.

„Důvodů je více. Lidé vnímají rostoucí inflaci a zároveň mnozí byli loni omezeni ve spotřebě. Peníze třeba neutratili za dovolené, a měli tak finance i čas věnovat se interiérům svých domovů. A umělecké dílo je přitom přirozenou součástí každého lukrativnějšího interiéru,“ vysvětluje v podcastu FinTag.cz.

Investovat a sbírat umělecká díla může podle jeho názoru úplně každý. To proto, že výtvarné umělecké dílo lze pořídit i za několik tisíc korun. Zároveň ale nedoporučuje investovat do výtvarného umění jen s cílem ho za pár let se ziskem prodal. Umění má také duchovní a kulturní rozměr, podtrhuje.

Tři druhy kupujících a tipy na investice

Investory do výtvarného umění Jan Dotřel rozděluje do tří skupin. Jsou to prvosběratelé, kteří mají o umění zájem a s investováním do něj teprve začínají. Jsou to movití investoři, kteří investice do umění spojují s prestiží. A třetí skupina jsou sběratelé, kteří systematicky budují své sbírky a neváhají do nich investovat větší objem peněz.

„Česká scéna je exponenciálně napěchována tím nejkvalitnějším uměním. Je rok od roku kvalitnější. A je to znát i na objemu investovaných peněz. Loňský rok byl z hlediska prodejů lepší, než byl rok předchozí, a já doufám, že letošní rok bude ještě lepší,“ tvrdí.

Trh s alternativními investicemi klesá. Ceny na něm ale rostou

Co se týče případného zhodnocení investic do umění, nabízí radu, která platí pro jakoukoli investici. Totiž investovat do takového umění, které není aktuálně v hledáčku všech, ale poohlédnout se v oblastech, které slibují zajímavý růst do budoucna.

„Já osobně bych doporučoval investovat například do fotografie. Ta je nyní v úpadku, ale můj tip je, že se do pěti let zvedne. A dále si myslím, že velice zajímavé mohou být do budoucna i menší plastiky,“ říká.

Volba investiční strategie

V podcastu FinTag.cz se Jan Dotřel vyjadřuje i k tomu, do kterých umělců a jak investovat s ohledem na případné budoucí zhodnocení investice.

„Lze investovat do mladých umělců na škole, nebo těsně po škole. Tam je ta míra ekonomické návratnosti velice vysoká. Na druhé straně ale jde současně o rizikovou investici,“ říká.

Protipólem jsou pak investice do osvědčených uměleckých jmen, kde je na dlouhém investičním horizontu jistá zajímavá návratnost, ale i vyšší počáteční náklady.

„Zde se nabízí postup nákupu více děl najednou, větší série, která se přece jen za určitý čas prodá lépe, než když jsou díla daného umělce nakupovány nahodile,“ vysvětluje s tím, že v těchto případech je třeba volit takového umělce, o jehož díla je jistý zájem již v době nákupu.

Pozor na podvodníky, varuje Jan Dotřel

Jan Dotřel si současnou situaci na trhu s výtvarným uměním a designem pochvaluje. Tvrdí, že investovat do umění je nyní „extrémně výhodné“. A dodává, že investice do umění nejsou v čase zdaleka tak volatilní, jako jsou například investice do akcií. Jedním dechem ale dodává, že lidé by měli nakupovat u prověřených galeristů a aukčních domů. Už kvůli tomu, aby nenarazili na neseriózního prodejce.

„Pověst je v tom tuzemském malém rybníčku výtvarného umění velice důležitá. A je třeba se na ni ohlížet, protože v minulých letech nebylo nic výjimečného, když obchodníci s uměním zkrachovali, protože nebyli seriózní,“ upozorňuje.

Český trh hodnotí jako stabilní s mnoha dobrými příležitostmi k investování. Na rozdíl třeba od trhu na Slovensku, kde je sice dostatek movitých investorů, ale bez dostatečné „edukace“. Na druhé straně k trhu s uměním v Německu či Rakousku se Česká republika dle jeho slov stále ještě přibližuje.

Daniel Tácha

Jan Dotřel vystudoval Estetiku a teorii umění na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy. Aktuálně pracuje jako ředitel a hlavní kurátor pražské soukromé galerie Kvalitář. Ta se soustředí na zastupování současné české umělecké a designérské scény. Jan Dotřel se aktivně věnuje své autorské činnosti jako fotograf. Kurátorskou i autorskou činnost propojuje, jak říká, s hlubokým zájmem o vědu, zejména astronomii a paleontologii.

KOMENTÁŘ

Please enter your comment!
Please enter your name here