Výrobní ceny v Číně v září stouply v meziročním srovnání o rekordních 10,7 procenta. Již v srpnu vzrostly o 9,5 procenta. Dražší čínská výroba prvovýrobců tak zdražuje produkci i všem ostatním.
Index výrobních cen je měřítkem toho, co výrobci účtují svým odběratelům. A protože je Čína největší světový vývozce, tamní růst výrobních cen ovlivní i další země. Čínské výrobní ceny se minulý měsíc zvýšily ve 36 z celkem 40 průmyslových sektorů. Ceny v těžařském odvětví, včetně těžby uhlí, vzrostly o 74,9 procenta po jejich srpnovém růstu o 57,1 procenta.
Čínu trápí rozsáhlé výpadky elektřiny, které v září narušily výrobu cementu, oceli a hliníku a zastavily výrobu v mnoha továrnách. Včetně těch, které dodávají velkým světovým značkám, jako jsou Apple a Tesla. Současná energetická krize pramení z nedostatku uhlí. Ta vznikla poté, kdy mnoho uhelných dolů bylo v Číně zaplaveno vodou při povodních v minulých několika měsících.
V Číně zavírají továrny. Tentokrát kvůli nedostatku elektřiny
Na ceny výrobců má v posledních měsících dopad globální růst cen komodit způsobený vyšší poptávkou po uhlí a kovech. Ceny celosvětově zvyšuje také nedostatek zaměstnanců a zdražující doprava.
Cenové tlaky se zvyšují, přestože Peking přijal řadu opatření, aby omezil rekordní růst cen uhlí a zmírnil energetickou krizi. Je mezi nimi i výzva ke zvýšení těžby uhlí a řízení dodávek elektřiny pro průmyslové závody.
Čínský vývoz a čínská inflace
I přes dlouhodobé zdražování dopravy z Číny čínský export dál pokračuje v růstu. Stojí za tím silná poptávka ze zahraničí. Vývoz ze země se v září zvýšil o 28,1 procenta na 305,7 miliardy USD [cca 6,7 bil. Kč]. V srpnu export stoupl o 25,6 procenta. Dovoz pak vzrostl o 17,6 procenta na 240 miliard USD [5, 25 bil Kč] po zvýšení o 33 procent minulý měsíc.
Přebytek zahraničního obchodu pak v září stoupl na 66,76 miliardy USD [1,5 bil. Kč] ze srpnových 58,34 miliardy USD [1,27 bil. Kč].
Politicky citlivý přebytek obchodu se Spojenými státy se v září zvýšil na 42 miliard USD [918,9 mld. Kč] z téměř 38 miliard USD [831 mld. Kč] v srpnu. Upřesněme, že obchodní deficit vzniká, když země dováží více zboží a služeb než kolik jich exportuje.
Deficit USA díky poklesu výdajů a růstu příjmů brutálně klesl
V případě USA jde o chronický stav, protože země trvale spotřebovává více, než sama vyprodukuje. Výjimka je pouze agrární obchod, v němž jsou USA jedním z největších exportérů zemědělských komodit na světě.
Hrubý domácí produkt [HDP] Číny ve třetím čtvrtletí podle analytiků vzroste meziročně o 5,2 procenta. Zpomalí tak ze 7,9 procenta ve druhém čtvrtletí.
Inflace v Číně zpomalila. Růst spotřebitelských cen zmírnil na 0,7 procenta ze srpnových 0,8 procenta. Zpomalení růstu způsobila slabá poptávka po zboží od oděvů až po domácí spotřebiče, ale také pokles nestabilních cen potravin. Jádrová inflace, která nezahrnuje kolísavé ceny čerstvých potravin a energií, zůstala v září na srpnových 1,2 procenta.
Německý export překvapil, když klesl
Zatímco čínský export dále rekordně roste, ten německý v srpnu poprvé po 15 měsících nečekaně klesl. Oproti červenci se vývoz snížil o 1,2 procenta na 113 miliard eur [2,9 bil. Kč]. Naopak dovoz o 3,5 procenta vzrostl a dostal se na 100,1 miliardy eur [2,5 bil. Kč]. To byl téměř dvojnásobek růstu, jaký se očekával. U vývozu se čekal také růst o 0,5 procenta.
Horší výsledek přichází po zveřejnění několika ekonomických statistik, které ukazují, jak problémy v dodavatelských řetězcích mají negativní dopady na vývozce. Například zakázky v německém průmyslu v srpnu klesly více, než se čekalo, byť je to po dvou neobvykle růstových měsících. Na vině byla slabší poptávka ze zahraničí.
Čína ve výši přebytku obchodní bilance loni překonala Německo
Kupříkladu většina německých strojírenských firem dle průzkumu strojírenského svazu VDMA očekává citelné až vážné problémy kvůli narušení dodavatelských řetězců. V příštím roce se to dle něj projeví zpomalením růstu výroby z letošních deseti na pět procent.
Průzkum potvrdil, že 81 procent strojírenských firem pociťuje nedostatky ve svých dodavatelských řetězcích, zejména u elektronických součástek. Dvě třetiny firem v průzkumu uvedly, že se potýkají s problémy v logistice a dopravě.
„To je výrazně více než i za vrcholu pandemie v polovině dubna 2020,“ poznamenal šéf VDMA Ralph Wiechers.
Potíže Škoda Auto a dalších automobilek signalizují propouštění
Dodejme, že také důvěra investorů v německou ekonomiku se v říjnu opět zhoršila. Pokles vykázala už pátý měsíc za sebou, uvedl německý institut ZEW.
–ČTK/DNA–