Vláda aktivuje Antivirus pro automobilky a jejich dodavatele

782
automobilky
Foto: Tatra Trucks

Automobilky a jejich dodavatelé by měly znovu čerpat podporu z programu Antivirus. Maximální příspěvek na zaměstnance pro firmy má být až 60 procent náhrady mzdy, maximálně 29 000 Kč. 

Shodla se na tom dnes [18.10.] tripartita. Automobilky a jejich dodavatelé by mohly čerpat příspěvek již za říjen a listopad. Konkrétně jde o šedesát procent náhrady mzdy plus pojistného, tedy nákladů za dobu překážky v práci. Maximálně pak o 29 000 korun na zaměstnance a měsíc.

K tomu, aby mohly podporu dostat pouze automobilky a jejich dodavatelé, je ale zapotřebí souhlas Evropské komise [EK]. Antivirus je totiž původně určen pro všechny podniky. To chce vyjednat premiér Andrej Babiš [ANO] již tento čtvrtek. Vláda by pak mohla program zpětně odsouhlasit nejpozději 7. listopadu.

Průmysl tlačí před jednání tripartity na znovuotevření Antiviru

Prezident Svazu průmyslu a dopravy ČR [SP ČR] Jaroslav Hanák uvedl, že z hlediska jednání s EK je optimista.

„Jestliže někdo v Bruselu uvažuje o prodloužení podpory [programu Antivirus, pozn. red.], proč by komplikoval a nesouhlasil s nasazením v České republice,“ uvedl.

Zdůraznil, že automobilový průmysl v Česku obstarává devět procent hrubého domácího produktu a zhruba čtvrtinu produkce průmyslu a čtvrtinu českého exportu. Podle odhadů současné problémy v sektoru budou příčinou, že se v Česku nevyrobí až 250 tisíc vozidel. Celosvětově pak až osm milionů aut.

Pokud by podle předáka Českomoravské konfederace odborových svazů [ČMKOS] Josefa Středuly změny EK neodsouhlasila, měla by vláda Antivirus spustit plošně. On odhaduje, že tuzemské automobilky budou v problémech minimálně do poloviny příštího roku.

Antivirus využijí automobilky i jejich dodavatelé

Ministr průmyslu a obchodu a dopravy Karel Havlíček [za ANO] uvedl, že příspěvky z programu Antivirus by čerpali jen výrobci motorových vozidel, přívěsů a návěsů s klasifikací CZ NACE 29. Získat by je ale měly i podniky, které těmto producentům dodávají a mají kvůli výpadkům poptávky existenční potíže. Ministerstvo práce a sociálních věcí [MPSV] spočítalo měsíční výdaje zhruba na částku 440 milionů až 1,7 miliardy korun.

Zástupci tripartity se dotkli také dlouho připraveného programu kurzarbeit. Ten má Česko od letošního července. Podle MPSV však tento nástroj zatím není možné využít, čeká totiž na schválení EK.

„V tuto chvíli nedoporučujeme kurzarbeit použít. Důvod je, že ta notifikace ze strany EK poběží ještě několik týdnů a my potřebujeme pomoc ihned, v řádu hodin,“ uvedl v České televizi viceprezident SP ČR Jan Rafaj.

Potíže Škoda Auto a dalších automobilek signalizují propouštění

MPSV podle něj zaměstnavatele informovalo, že opakovaně urguje celý proces notifikace u kurzarbeitu. Podle Rafaje lze nyní jen těžko říct, co je příčina zdržení. Zda je problém na české straně, nebo straně EK, či obou.

„Je super, že tu máme alternativu v podobě Antivirusu. Dokonce se hovoří o tom, zda by neměl být protažen do příštího roku,“ dodal.

Upřesnil, že problém automobilového průmyslu nespočívá pouze v nedostatku čipů, ale s navazujícími problémy se potýkají všichni dodavatelé sektoru automotive.

„Musíme si uvědomit, že ten dodavatelský řetězec je velice široký. Je to o skle, ocelových trubkách, optice, pryžových výrobcích a mnoho dalšího. Podpora musí být co nejširší. Aby pomohla i těm dodavatelům, kteří jsou nejníže, protože ty mají nejnižší marže. A je třeba říci, že to budou stále jen a jen firmy, které budou největší část nákladů na zaměstnance hradit,“ upřesnil.

Antivirus je to nejlepší, co tu vzniklo, řekl Jaroslav Hanák

Program Antivirus byl zaveden v době pandemie covidu-19 a s ní spojenými lockdowny. Hradily se z něj výdělky v zavřených provozech, náhrady mezd lidem v karanténě a firmám s výpadky poptávky, surovin a personálu kvůli covidu. Peníze z něj je ale možné podle evropských pravidel proplácet jen do konce roku. Jakkoli se nyní jedná o jeho prodloužení do konce července 2022.

„Antivirus byl to nejlepší, co tady v době pandemie covidu-19 vzniklo,“ uvedl Jaroslav Hanák.

Upozornil na to, že aktuální situace v českém automobilovém průmyslu je vážná. Čipy mu podle jeho slov odebírá zbrojní průmysl, IT sektor a výrobci mobilů. Podle Jana Rafaje situace ukazuje na nutnost zabývat se soběstačností nejen u čipů, a to minimálně na evropské úrovni.

„Ten problém s čipy je velký. Musíme si uvědomit, že automobilový průmysl využívá čipy v devíti procentech jejich celkové produkce. Většinu si vezme jiné odvětví. […] Třeba ale i firma Apple kvůli jejich nedostatku oznámila problémy ve výrobě,“ řekl.

Dodal, že v případě čipů došlo k obrovskému nárůstu poptávky při poklesu výroby z mnoha různých příčin.

„Je to velký signál, abychom se zamysleli nad celým dodavatelským řetězcem,“ upřesnil.

A další problém jsou energie

Zástupci SP ČR zároveň apelovali na vládu, aby začala řešit rostoucí ceny energií, které mohou tvrdě dopadnout do finančního zdraví mnoha firem. Ne všechny je podle jejich názoru ustojí.

„U energeticky náročných odvětví se bavíme o nárůstu nákladů v řádech miliard korun za rok. Očekáváme od vlády, že představí jasný plán, jak uleví nejen domácnostem, ale i firmám od rychle rostoucích cen energií. Nabízí se například snížení příspěvku, který firmy platí v cenách elektřiny na podporu obnovitelných zdrojů,“ uvedl Hanák.

Dodal, že Energetický regulační úřad [ERÚ] by měl okamžitě prověřit u všech dodavatelů, jestli mají dostatečně zajištěny dodávky elektřiny a plynu pro své zákazníky.

„Pravomoci mu k tomu dává energetický zákon. Domácnosti a firmy musí mít jistotu, zda jejich dodavatel bude schopen plnit své závazky,“ uzavřel prezident.

–DNA–

KOMENTÁŘ

Please enter your comment!
Please enter your name here