Loni zůstali bankéři doma, ale letos opět vyrazili do škol

382
bankeri
Michal Teubner z Komerční banky vzdělává školáky ve finanční gramotnosti. / Foto: Česká bankovní asociace

Po pandemií covidu-19 vynucené loňské pauze zástupci tuzemských bank znovu vyrazili do škol. Šlo tak již o 8. ročník finančně-vzdělávacího projektu Bankéři do škol, který pořádá Česká bankovní asociace [ČBA].

Letos do škol vyrazilo více než 110 bankéřů, kteří se setkali se zhruba 4 500 žáky a studenty ze všech českých regionů. Podle zpětných reakcí vzbudil u studentů největší zájem online Kybertest.

„Líbilo se mi, jak jsme zkoušeli prolomitelnost hesel,“ potvrzuje jeden z žáku Základní a Mateřské školy Leoše Janáčka v Hukvaldech.

„Zapamatovala jsem si, že si musím dávat pozor na zprávy a telefonáty z banky. Dozvěděla jsem se, jak nepřijít o peníze. Chtěla bych, aby přišli zase,“ dodává spolužačka.

A své postřehy přidává také učitelka z hukvaldské školy Hana Piskořová: „Zajímavé, užitečné, praktické. Paní vše vysvětlovala poutavě, navazovala kontakt s žáky, vzbuzovala jejich pozornost. Střídala různé formy výkladu. Byla velice vstřícná. Škoda jen, že nemohlo být, vzhledem k nedostatku času, zodpovězeno více dotazů.“

Co dělají bankéři ve školách

Do projektu se letos zapojilo přes 110 bankéřů z 16 bank. Dvouhodinové interaktivní workshopy bankéři uspořádali na školách po celé republice pro zhruba 4 500 dětí. Celkem na základních a středních školách odpřednášeli 260 hodin.

„Uvědomujeme si, že výuka z učebnic nemusí být pro žáky a studenty vždy zajímavá a efektivní. Proto již osm let vyrážejí do škol bankéři osobně a snaží se své zkušenosti a znalosti předat nastupujícím generacím,“ říká gestorka finančního vzdělávání ČBA Lucie Nápravová.

K finanční gramotnosti dětí v USA nabádají i příslušné úřady

Upřesňuje, že za žáky a studenty přitom chodí nejen bankéři z poboček, kteří mají ke klientům nejblíže, ale i samotní zástupci vrcholového vedení bank.

„Žáci základních a středních škol tak mají možnost získat informace o základních principech zdravého a bezpečného zacházení s penězi, a to nejen v prostředí internetu, ale také se dozvědět více o chybách, které mohou mít často až fatální následky,“ dodává.

Podle ní taková setkávání oceňují nejen školy, které se do projektu každoročně aktivně hlásí, ale také samotní bankéři.

Výuka finanční gramotnosti v praxi

Posilování finanční gramotnosti patří k tradičním společenským rolím ČBA. A důvod je nasnadě. Finanční gramotnost Čechů totiž podle Indexu finanční gramotnosti ČBA stále pokulhává, respektive se nezlepšuje. V letošním roce dokonce mírně klesla na 55 bodů, čímž se dostala na úroveň před čtyřmi lety.

Finanční gramotnost Čechů se nelepší, tvrdí bankovní asociace

Horších výsledků přitom dlouhodobě dosahují mladší lidé, kteří nemají dostatek zkušeností, s jejichž pomocí by získali finanční vzdělání. Právě vlastní zkušenosti jsou totiž podle odborníků jedním z důležitých kritérií pro rozvoj finanční gramotnosti. Podle průzkumu veřejného mínění ČBA by měl nemalou roli v této oblasti sehrát i stát prostřednictvím školského systému [68 %]. Dále by měla přispět i rodina [33 %], ale i samotné banky [23 %].

Letošního osmého ročníku Bankéři do škol se účastnily následující banky: Air Bank, Česká spořitelna, Commerzbank, Creditas, ČSOB, Equa bank, Expobank CZ, Hello bank! ING, Komerční banka, mBank, Modrá pyramida, Moneta Money Bank, PPF Banka, Trinity Bank a UniCredit Bank.

–DNA–

KOMENTÁŘ

Please enter your comment!
Please enter your name here