Na nová auta se čeká i dva roky. Auta má jen pár značek

5231
nova_auta
Ilustrační foto: Pixabay.com

Prodejci nových a ojetých aut nepředpokládají výrazné zlepšení v dostupnosti nových i ojetých aut ani v příštím roce. To staví do nové situace jak zájemce o ojetá a nová auta, tak i jejich prodejce.

Vyplývá to z průzkumu společnosti Tradeblock, provozovatele webových agregátorů Autozaauto.cz a Hlídacíautopes.cz. Právě ty dnes zaznamenávají prudký růst dotazů na nová auta spojených s výměnou ojetých vozidel.

Informaci potvrzuje i ředitel Peugeot Federal Cars Miroslav Havel: „Aktuálně disponujeme jen jedním skladovým vozem. A neočekáváme, že v následujících třech až čtyřech měsících získáme nějaký další,“ říká s tím, že v minulosti měla jeho firma na skladě vozy v celkové hodnotě 80 až 100 milionů korun.

Potíže Škoda Auto a dalších automobilek signalizují propouštění

Obdobně je na tom většina prodejců nových aut v Česku. U některých nových vozů je doba dodání až koncem roku 2023. Problémy s tím mají domácnosti, ale i firmy, které plánují pravidelnou obnovu vozového parku s ohledem na náklady a daně. Současnou situací tak trpí mnoho tuzemských firem, které mají ve svém portfoliu například rozšířenou značku Škoda. Problémy ale mají firmy i s nákladními a užitkovými vozy značky Mercedes a dalších evropských značek. Naopak potíže nemají domácnosti a firmy, které kupují nová auta od jihokorejské automobilky Hyundai, Kia či japonské Toyoty. Tyto automobilky totiž měly a stále mají zajištěnou dodávku kvalitních čipů. Toyota dokonce hlásí nárůst prodejů.

„Situace přitom trvá již od minulého roku, kdy pandemie covid-19 narušila ekonomiku a zejména pak subdodavatelské řetězce. Obáváme se, že i po návratu k normálnímu stavu bude situace odlišná od stavu, který jsme zažívali před dvěma lety, kdy byl aut dostatek,“ říká Havel, který zároveň upozorňuje na to, že nízké počty reálných prodejů nových aut se citelně promítnou i do příjmů z jejich servisu.

Nová auta nejsou. Zákazníci tak tahají za kratší konec

Problematická situace na trhu s novými auty mění i vztahy mezi klienty a prodejci aut.

„Nyní je situace taková, že prodejce nemusí o zákazníka bojovat, jelikož ví, že auto, které má na skladě, okamžitě prodá,“ vysvětluje jednatel společnosti Tradeblock Tomáš Rezek.

Což potvrzují i samotní zákazníci. Zatímco v minulosti zvyklí na bohatý výběr jakéhokoliv vozu v jakékoliv výbavě po celém území ČR, dnes většinou uslyší – skladová auta nemáme. Navíc ti prodejci, kteří ještě nějaká auta mají, si vozy většinou ponechávají pro zákazníky ve svém regionu, aby měli zajištěn příjem z následného servisu.

Nedostatek nových aut žene ceny starých aut rychle vzhůru

Právě ten je totiž v této těžké době živí. Pokud by prodali auto mimo svůj region, přišli by o zákazníka na servis. Dle Rezka je ale třeba z dlouhodobého hlediska vytvořit kompromis.

„Jakkoli je to za současné situace obtížné, prodejci aut by neměli klienty odbývat s tím, že auta prostě nejsou. Naopak by se měli snažit jejich potřeby uspokojit. I když to může být za delší čas nebo se snažit jim pomoci například s výběrem mírně ojetého vozu. A tím si klienta podržet. Vytvoří si tím osobní a dlouhodobý vztah,“ tvrdí Rezek, který stojí za soutěží Autoprodejce 2022, jež pomáhá zákazníkům na základě prověřených hodnocení vybrat kvalitního prodejce.

Upozorňuje také na masivní nástup zavádění online procesů v rámci příjmu a prodeje aut, který pandemie výrazně urychlila nejen v této oblasti.

V těžkých dobách musejí spolupracovat i prodejci

Kvalitní obchodní komunikace přitom nemusí být vždy jen ve vztahu zájemce o koupi vozu a prodejce, ale i ve vztahu prodejce k prodejci. Zde podle Tomáše Rezka již dobře slouží například auto-moto systém CARdinal.

„Ten funguje tak, že když jeden prodejce zaeviduje poptávku od zákazníka, na kterou aktuálně nemá nabídku, systém ho propojí s jiným prodejcem, který odpovídající nabídku má a udělají společný obchod. Základním principem úspěšnosti tohoto systému je to, že si prodejce eviduje informace, které získá,“ vysvětluje.

Dovozy ojetých aut do ČR rostou. Pokles cen se ale nedá čekat

V praxi to funguje tak, že má od zákazníka poptávku, nebo má více poptávek na stejný vůz a informace o poptávce zaeviduje do systému. Průlomová je však druhá část, a to získání auta do prodeje. Ta dosud běžně vypadala tak, že pokud se zákazník a prodejce nedohodli, kontakt zanikal.

„My prodejce učíme, aby pracovali s každým zákazníkem. To je i s tím, který nemá reálné představy o ceně. I tak se může podařit propojit jeho nabídku s poptávkou. Tak si získat klienta, který je pro většinu prodejců ztrátou času. Zkrátka doporučujeme, aby prodejci evidovali každou nabídku a každou poptávku. Byť se jim zdá nereálná. Tím si vytvářejí aktivní portfolio poptávek a nabídek. Ve výsledku je tak o klienta postaráno a jsou spokojené všechny strany,“ uzavírá Rezek s dovětkem, že základní předpoklad úspěchu je ale za současné situace vždy dostupné auto na prodej.

–RED–

KOMENTÁŘ

Please enter your comment!
Please enter your name here