Automobilky v ČR letos v listopadu vůbec poprvé vyrobily více než 120 tisíc vozů. Jakkoli jde o úspěch, stále je to méně než loni či předloni. Automobilový průmysl tak nadále požaduje podporu ze strany státu.
Konkrétně se jedná o další prodloužení podpůrného programu Antivirus typu B. Na jeho otevření automotive sektor naléhal již v říjnu. Uspěl, když vláda program znovu spustila s platností od listopadu do února příštího roku. Z dlouhodobého hlediska pak automobilový průmysl požaduje jako řešení v Česku stále diskutovaný a odkládaný klasický kurzarbeit.
„Apelujeme na novou vládu, aby program Antivirus B ponechala v účinnosti a k případné aktivaci připravila systém kurzarbeit,“ říká výkonný ředitel Sdružení automobilového průmyslu [AutoSAP] Zdeněk Petzl.
Podle něj je z listopadové statistiky patrné, že na mezinárodním trhu s čipy došlo k určitému zlepšení. Problémy v dodávkách čipů a dalších komponent ale i tak trvají.
Výroba osobních vozidel v ČR [2019/2020/2021]
[Zdroj: AutoSAP]
A za pravdu Petzlovi dávají aktuální čísla. Letos do konce listopadu bylo v Česku vyrobeno 1 023 772 osobních vozidel. To je meziročně o 2,9 procenta méně.
„Objem produkce automobilů v České republice překonal milionovou hranici. Oproti předchozím letům se tak ale stalo až o dva měsíce později,“ uvedli zástupci AutoSAP s tím, že ani letos zdaleka nedosáhne na 1,4 milionu vyrobených vozů, které průmysl produkoval v roce 2019, tedy před pandemií covidu.
„Ani aktuální výhledy na rok 2022 zatím nejsou zcela optimistické,“ dodává Petzl.
Antivirus B a kurzarbeit není samozřejmost
Podle analytiků je apel automobilového průmyslu na novou vládu, aby zachovala stávající podporu tuzemskému hlavnímu tahounu ekonomiky přirozený. Ale zaslouží si diskuzi.
„Odpůrci zdůrazňují, že automotive je odvětví, kde dominují velké a ´bohaté´ nadnárodní koncerny, které zasílají do svých centrál v klidných letech miliardy korun dividend. Nicméně z mého pohledu je třeba postupovat férově a Antivirus B zpřístupnit se stejnými podmínkami firmám z jakéhokoli odvětví a jakékoli velikosti,“ říká analytik České spořitelny [ČS] Michal Skořepa.
Pokud by se dle jeho slov prokázalo, že v Česku fungující automobilky tady vytvářejí nadměrný zisk daný nějakou netržní výhodou, pak je třeba podporu zastavit. V opačném případě je dle jeho názoru třeba v podpoře pokračovat za rozumných parametrů programu Antivirus, které se týkají všech jeho uživatelů, nikoli pouze automobilek.
Vláda aktivuje Antivirus pro automobilky a jejich dodavatele
„Tím mám na mysli zejména ´finanční spoluúčast´ dané firmy na nákladech zachování daného pracovního poměru,“ říká s tím, že už jen tím firma dokazuje, že to s udržením zaměstnanosti myslí vážně a nejde jí pouze o čerpání podpory.
V této souvislosti doporučuje i zvážit zavedení takzvaného mechanismu experience-rating. Což je stanovení odvodů dané firmy do státního rozpočtu podle toho, jak pravděpodobné je, že tato firma [vzhledem k oboru svého podnikání] bude v budoucnu programy typu Antivirus B využívat.
„Právě automobilový průmysl se pokládá za poměrně cyklické odvětví, což by znamenalo, že automobilky by měly odvádět víc než firmy z oborů jiných, méně cyklických, a tedy méně náchylných k využívání kurzarbeitových a podobných programů,“ vysvětluje důvod.
Jak si stál automobilový průmysl v listopadu
Jak již bylo řečeno, celkově u nás bylo do konce listopadu vyrobeno 1 023 772 osobních vozidel, tedy meziročně o 2,9 procenta méně. Nadále se daří krizi s nedostatkem čipů a dalších komponent čelit nošovické automobilce Hyundai. Ta od ledna do konce listopadu vyrobila 257 000 vozidel. Což je o 19,1 procenta více než loni. V listopadu pak u nás firma Hyundai vyrobila 25 400 automobilů [- 1,4 %].
Výsledky Škoda Auto už tak slavné nejsou. Ta ve svých tuzemských závodech letos vyrobila celkem 630 317 automobilů. To je o 8,7 procent méně než v předchozím roce. Na druhé straně v listopadu vyrobila 83 143 vozidel, tedy meziročně o 9,8 procent více.
Také v kolínském závodě Toyoty došlo v uplynulém měsíci ke zlepšení situace. Přispěl k tomu i nový model Toyota Yaris. Jeho výroba byla zahájena v Kolíně právě začátkem listopadu. Toyota letos ale i tak vyrobila 136 455 vozidel, což je o 7,7 procenta méně než loni. V listopadu pak dokončila 15 374 vozidel. Což je meziročně o 1,4 procenta méně.
AutoSAP dále uvedl, že ve struktuře tuzemské produkce je dobře patrný trend rostoucí poptávky po autech s alternativními pohony. Letos bylo v České republice vyrobeno 112 934 elektrifikovaných vozů. To je externě dobíjitelných vozidel. Celkový podíl bateriových elektromobilů [BEV] a plug-in hybridů [PHEV] se tak na celkové tuzemské produkci aut podílí z 11 procent.
Autobusy a motocykly
Obecně silná produkce autobusů oproti loňskému roku v Česku mírně klesla. Vyrobeno bylo 4 303 kusů. To je o 5,8 procent méně. Tradičně největší výrobce je vysokomýtské Iveco CR. Společnost od ledna do listopadu vyrobila 3 854 autobusů. To je meziročně o 5,8 procenta méně. Společnost SOR Libchavy vyrobila v dosavadním průběhu roku 426 autobusů. To je meziročně o šest procent méně. Co se týče motocyklů, JAWA Moto vyrobila za prvních jedenáct měsíců roku 974 motocyklů. Jde o 6,3% meziroční pokles.
Daniel Tácha