Vyměnit či vrátit dárek pořízený přes internet má svá pravidla. Důležitá je doba převzetí dárku od e-shopu a typ zboží. Vrátit či vyměnit zboží ale lze. Jen je třeba počítat s náklady na dopravu.
U věcí zakoupených přes internet je stěžejní lhůta 14 dnů. Ta se počítá ode dne následujícího po převzetí zakoupeného zboží. To znamená, že dárky nakoupené například v říjnu bude zákazník jen obtížně vracet. Vrátit je bude moci pouze tehdy, pokud má e-shop v obchodních podmínkách prodlouženou lhůtu na odstoupení od kupní smlouvy například o 30 nebo i 60 dní. A tudíž je možné vrátit nevhodný dárek i v období po vánočních svátcích.
Podle advokáta a partnera společnosti V4 Group Miroslava Šperka mají tyto lhůty své důvody: „Bývá častým nešvarem ze strany kupujících, že si koupí zboží, jednou ho použijí, a poté ho v zákonné lhůtě nebo v dodatečné lhůtě stanovené e-shopem vrátí zpět.“
Češi dají letos za dárky zhruba osm tisíc, shodují se průzkumy
Odborníci dále upozorňují, že odstoupení od kupní smlouvy by mělo být písemné. Telefonické odstoupení od kupní smlouvy nemusí být dostačující, pokud není následně potvrzeno písemně. Různé e-shopy mají na svých stránkách návod, jak zboží vrátit, reklamovat nebo od kupní smlouvy odstoupit.
„Řádně doručeným odstoupením od smlouvy se uzavřená kupní smlouva ruší a zákazníkovi vzniká povinnost vrátit prodávajícímu zboží do 14 dnů. Prodávajícímu vznikne povinnost vrátit zákazníkovi kupní cenu a předtím vzniklé náklady na doručení. A to také do 14 dnů od odstoupení od kupní smlouvy,“ vysvětluje Šperka.
Dle jeho slov prodávající nemá povinnost vrátit kupní cenu spotřebiteli dříve, než mu spotřebitel předá vrácené zboží nebo jinak prokáže, že zboží již odeslal.
Náklady na vrácení zboží hradí zákazník, ledaže nebyl prodávajícím o této povinnosti předem výslovně poučen. Což může být uvedeno v obchodních podmínkách.
Vrátit dárek ale nejde ve všech případech
Odstoupit od uzavřené kupní smlouvy přes internet a vrátit nevhodný dárek zpět prodejci ale nelze vždy. Občanský zákoník stanovuje několik výjimek, kdy tak nelze učinit.
„Jedná se o případy, kdy byl dárek speciálně upraven prodávajícím pro spotřebitele. Jako jsou například hodinky s gravírováním. Nebo jedná-li se o zboží, které se rychle kazí,“ vysvětluje Miroslav Šperka.
Odstoupit od smlouvy do 14 dnů podle něj nelze také u zboží, které po otevření uzavřeného obalu již nelze z hygienických důvodů vrátit.
„Leda by zákazník vracel zboží ještě neotevřené, jako je zubní kartáček,“ vysvětluje.
Mnoho lidí se domnívá, že nelze reklamovat zboží, pokud vyhodili původní krabici. Obecně prodejce nemůže po kupujícím požadovat vrácení zboží v originálním obalu. Problém může nastat, když je obal součástí zboží. Jako jsou například různá dárková balení, sběratelská edice, nebo třeba sluneční brýle v pouzdře. V takovém případě musí zákazník obal vrátit spolu s daným zbožím.
Nákup v kamenném obchodě není jistota
Leckdo se domnívá, že je jistější koupit dárek v kamenné prodejně, protože se pak lépe vrací. Podle odborníků tomu ale tak není. Prodejce zákazníkovi vyhovět nemusí, protože to zákon ani neumožňuje. Často obchod nabídne výměnu za jiné zboží, nebo třeba poukázku ve stejné hodnotě. Prodejce ale může sám dobrovolně připustit na odstoupení od kupní smlouvy a umožnit vrácení zboží.
„V tomto případě, kdy prodejce poskytuje spotřebiteli jistý nadstandard nad rámec zákona, může prodejce vyžadovat speciální podmínky pro vrácení zboží,“ uvádí Šperka.
Typicky se může jednat o povinnost vrátit zboží nepoužité, s originálními visačkami, nebo namísto vrácení kupní ceny obdrží zákazník pouze poukaz na nákup jiného zboží u téhož obchodníka. Odborníci proto doporučují pozorně číst účtenky a podmínky vrácení zboží v kamenných prodejnách. Podmínky totiž mohou být u každého obchodu trochu jiné.
Jak je to u nákupu z Číny
Odborníci tvrdí, že je stále více oblíbenější nakupování zboží prostřednictvím populární platformy AliExpress. Dlouhou dobu mohli spotřebitelé z EU objednávat zboží přes tento portál z Číny. Jedinou ochranou, která jim byla poskytována, byla možnost reklamovat zboží, tj. domáhat se vrácení peněz v případě, že zboží nedojde včas, jde o jiné zboží či je poškozené.
Drobné zásilky brutálně zdraží. Čínské e-shopy míří na unijní trh
Nově AliExpress dbá také na to, aby měli spotřebitelé z EU stejná práva, jako když kupují zboží přes internet v zemích EU. Prodejce tak musí spotřebiteli z EU poskytnout zákonnou záruční dobu v délce minimálně dvou let a zákazníci mohou zboží vrátit do 14 dnů a požadovat vrácení peněz. Případné spory z uvařených smluv řeší spotřebitelé u soudu země, ve které žijí.
–DNA–