Škoda Auto loni dodala zákazníkům po celém světě celkem 878 200 vozů. Meziroční propad dodávek a prodejů automobilka zaznamenala téměř na všech klíčových trzích. Nejbrutálněji ale propadla v Číně.
Na čínský trh automobilka loni dodala o 58,8 procenta méně vozů než předloni. V roce 2021 do Číny směřovalo pouze 71 200 jejích vozů, ale ještě předloni to bylo 173 tisíc aut. Propad prodejů a dodávek v Číně trval i na konci roku. Loni v prosinci čínským zákazníkům Škoda dodala 7 500 vozů proti 16 500 autům předloni. Meziroční pokles činil 54,6 procenta.
Škodě Auto loni klesl zisk o více než polovinu na 15,2 mld. Kč
Indie byla naopak jedním z mála trhů, na kterém Škodovka loni uspěla. Prodeje v zemi vzrostly o 108,9 procenta. A to hlavně díky speciálně pro indický trh vyvinutému modelu Škoda Kushaq.
Celkem na indickém trhu loni Škoda prodala 22 800 vozů. Předloni to bylo 10 900 vozů. Růst prodejů a dodávek v Indii pokračoval i koncem roku. V prosinci Škoda dodala tamním zákazníkům 3 500 vozů oproti 1 400 vozům o rok dříve [+156,2 %].
Rok 2021 byl jedním z nejtěžších v historii automobilky
Celkově mladoboleslavská automobilka loni dodala celosvětově 878 200 vozů. To je o 126 600 aut méně než předloni.
„Rok 2021 byl v historii společnosti Škoda Auto jedním z nejnáročnějších. Pandemie covid‑19 spolu s nedostatkem polovodičů výrazně zbrzdily náš růst,“ zhodnotil loňský rok předseda představenstva automobilky Thomas Schäfer.
Podle něj se situace v dodávkách polovodičů ale bude v průběhu druhého pololetí letošního roku postupně zlepšovat.
Dodávky vozů značky Škoda Auto zákazníkům v roce 2021 [v kusech, zaokrouhleno, po jednotlivých modelech; +/- v procentech oproti předcházejícímu roku]
OCTAVIA | 200 800 vozů [-22,0%] |
KAMIQ | 120 700 vozů [-6,1%] |
KAROQ | 119 200 vozů [-13,2%] |
FABIA | 99 100 vozů [-6,0%] |
KODIAQ | 98 600 vozů [-25,1%] |
SUPERB | 66 100 vozů [-23,2%] |
RAPID | 63 700 vozů [-20,1%] |
SCALA | 48 200 vozů [-23,8%] |
ENYAQ iV | 44 700 vozů [ – ] |
KUSHAQ | 12 800 vozů [ – ] |
CITIGOe iV | prodej pouze v Evropě: 4 400 vozů [-70,8 %] |
[Zdroj: Škoda Auto]
Problémy s čipy označil jako problém i člen představenstva automobilky za oblast prodeje a marketingu Martin Jahn: „Pandemie covid-19 a nedostatek polovodičů vedly v uplynulém roce k prodloužení dodacích lhůt.“
Skutečností je, že automobilka v loňském roce například v Česku shromažďovala v prostorách pražského letiště vozy, které nemohla finalizovat pro nedostatek čipů, ale i dalších komponent. Po propadech prodejů na velkých trzích loni a předloni šlo o další z problémů, které přinesla pandemie covidu-19.
Prodej osobních automobilů v Číně v únoru spadl o 92 procent
Podle vyjádření zástupců automobilky by ji letos měly pomoci spolu s obnovenými dodávkami čipů i modelové novinky. To je především nový model Enyaq Coupé iV a modernizovaná verze Karoq.
Jak si stála Škoda Auto na evropských a dalších trzích
V západní Evropě loni dodala společnost Škoda auto svým zákazníkům 409 000 vozů. Což ve srovnání s předchozím rokem představuje pokles o 5,9 procenta [2020: 434 500 vozů].
Dodané vozy Škoda na jednotlivých trzích v roce 2021
- Portugalsko: 1 800 vozů [meziročně +37,4 %]
- Norsko: 9 800 vozů [meziročně +36,9 %]
- Irsko: 9 100 vozů [meziročně +21,8 %]
- Nizozemsko: 19 300 vozů [+19,0 %]
- Španělsko: 24 600 vozů [+17,0 %]
K německým zákazníkům loni automobilka zavezla 136 800 nových vozů. To je o 15,4 procenta méně než v předchozím roce [2020: 161 800 vozů]. Do Ruska Škoda dodala 90 400 vozů. Ve srovnání s předchozím rokem jde o 4,4% pokles.
V zemích střední Evropy loni společnost Škoda Auto prodala celkem 164 100 vozů. To je o 9,8 procenta méně než v předchozím roce [2020: 181 900 vozů]. Na českém trhu loni klesly dodávky automobilky zákazníkům o čtyři procenta na 79 900 vozů. Předloni automobilka v Česku prodala 83 200 vozů.
–DNA–
A někdo se diví , nebude to jediná země , kde ten propad bude stejný , při naší zahraniční politice , vzhůru do chudoby. I když to nejsou naše továrny a zisk teče sdo zahraničí , tak lidé u nás přijdou o práci.
Škoda auto jde špatným směrem. A bude ještě hůř, až přestane vyrábět spalovací motory. Elektromobil si můžou dovolit jen firmy. Drahé auto, které nikam nedojede opravdu lidé nechtějí. A dle vizí, kterým směrem se automobilka ubírá a bude ubírat, bude hůř a hůř.
Přeci nebudeme hledět na pár grošú.