Pandemie covidu akcelerovala tuzemský realitní trh. Platí to pro rezidenční i komerční nemovitosti. Změnila i preference zákazníků jak u výběru nemovitosti, tak procesu prodeje a nákupu.
„Pokud letošní situaci srovnáme s covidovým rokem 2020, lidé se už oklepali. Za nás mohu říct, že koronakrize nás jako byznys nemovitostí vlastně zásadně negativně nezasáhla,“ říká obchodní manažer Penta Real Estate Jan Kalaš.
Podle jeho názoru se lidé ještě předloni báli kvůli pandemii covidu hlavně ztráty zaměstnání a ekonomických potíží. Již v loňském roce se ale oklepali. Koncem loňska pak realitní trh dosahoval rekordů. Investoři chtěli nakoupit co nejvíce nemovitostí, aby ochránili své úspory před inflací. A zároveň je nakoupili dříve, než opět podraží.
„Zjistili, že pandemie ekonomiku na kolena nepoloží. Sice střídavě lidé onemocní, někdo hůř, někdo méně, ale vše jde dál. Nálada ve společnosti začala být o něco nervóznější, ale obchod se nevytratil,“ dodává Kalaš.
Také schůzek a prohlídek celkově ubylo. Lidé se nechtějí setkávat, někam chodit. I smlouvy se posílají a podepisují elektronicky nebo kurýrem. Obdobně k věci přistupují i pojišťovny, banky, úřady a další instituce.
Změny na trhu rezidenčních nemovitostí
Realitní trh prošel změnou také v oblasti požadavků na vnitřní prostory bytu. Lidé více řeší home office. Podle Kalaše ale bývá často velmi těžké do každého bytu nebo obývacího pokoje zahrnout samostatný pracovní kout.
„V prodejích stále převládají menší byty, což činí zhruba polovinu až 60 procent prodejů. Ne vždy se do tak malého bytu dá vtěsnat samostatná pracovna, a tak se často home office řeší v rámci obýváku,“ vysvětluje s tím, že velkých bytů je na trhu o něco méně, ale pokud je k dispozici čtyřpokojový byt, není problém vytvořit samostatnou pracovnu.
Zítra se stěhuješ, babičko! Češi opět volí dvougenerační bydlení
Důležité pro budoucí majitele nemovitostí je připojení k internetu a datové zásuvky. Převládajícím trendem, který klienti řeší při vybavení bytu, je dostatek úložných prostor. Nakupující projevují zájem i o ekologické technologie u nemovitostí. Těm se podle Kalaše při marketingových aktivitách nevyhýbají ani developeři. Nicméně praxe v této oblasti ukazuje značné mezery.
Nemovitosti je třeba finančnímu úřadu přiznat do 31. ledna 2022
„Je jedno, zda zmíním rekuperaci, solární panely či technologii šedé vody. […] Ekologické prvky výrazně prodražují stavbu, a to se nutně odrazí v ceně bytů. Přesto se o ně mnoho klientů zajímá,“ tvrdí.
Změny na trhu komerčních nemovitostí
I když je pro většinu lidí důležitý home office, v mnoha případech i kvůli úsporám za dopravu a stravování mimo domov, se firmy snaží motivovat své pracovníky k fyzickému návratu na pracoviště.
„Firmy si své stávající kanceláře buď kompletně předělávají do nového designu. Nebo volí cestu přestěhování do úplně nového s důrazem na flexibilitu v přizpůsobení okamžité změně,“ tvrdí manažer pronájmu komerčních projektů Penta Real Estate Miloš Kocián.
Do požadavků nájemců komerčních prostor zasahuje i coworking. Sdílení pracovních míst tak představuje čím dál častější jev v dispozičních řešeních firem. Poptávka je natolik silná, že vedla k výraznému růstu cen v kategorii takzvaných flexi prostor.
Jsou to nemovitostní fondy, které umějí držet krok s inflací
Podle Miloše Kociána se covidové období pozitivně promítlo i do akcelerace využívání moderních technologií a využívání takzvaných smart řešení.
„Prim hrají bezkontaktní přístupy do objektů – chytré aplikace, díky kterým se řeší přístup zaměstnanců i návštěv. Velmi úspěšné jsou virtuální recepce, které redukují podíl lidského faktoru a tím snižují provozní náklady na drahý lidský kapitál,“ říká.
Zájem mezi firemními klienty je dle jeho slov také o systémy dynamického parkování. To je sledování efektivity využívání parkovacích stání. I možnost generování dodatečných příjmů z parkovacích kapacit mimo běžnou pracovní dobu.
Realitní trh trpí chronickým nedostatkem nemovitostí
V Praze se postaví pouze čtyři až šest tisíc bytů ročně, ale zájem je o dvanáct až patnáct tisíc bytů. Obdobná situace je ve všech českých velkých městech. Solidní reality za solidní ceny jsou nedostatkové zboží i v regionech. Velký zájem se strhl i o chaty a chalupy.
Stavebnictví roste. Bytů a domů se ale dál staví zoufale málo
„Dostáváme se do situace, kdy nabízených bytů je méně a méně a poptávka dále roste. Koronavirová pandemie určitě má vliv na trh nemovitostí, ale vlastně trochu opačným směrem,“ uzavírá Jan Kalaš.
–DNA–