„Škoda Auto bude za deset let buď výrazně elektrická, nebo tady nebude vůbec,“ říká ve video debatě AlterEko člen představenstva Škoda Auto zodpovědný za oblast prodeje a marketingu Martin Jahn.
Podle jeho názoru již po roce 2025 půjdou ceny elektroaut ve vztahu k jejich užitné hodnotě dolů. Lidé dle jeho slov pak přirozeně koupí spíše elektroauto než auto se spalovacím motorem.
„Předpokládám, že v roce 2030 Škoda Auto nabídne už pět modelů elektrovozů různé velikosti. Půjde o SUV a jeden vůz kombi. […] Jakkoli Škoda přestoupí na elektroauta později, než na ně přestoupí například Audi,“ říká Martin Jahn.
Upozorňuje, že již nyní automobilka nabízí elektrické SUV Škoda Enyaq iV. Přičemž letos svou nabídku doplní ještě o elektrický vůz Eniaq Coupe. V roce 2024 pak na trh uvede další menší elektrické SUV, na němž teď pracuje.
„A pak v taktu jednoho až dvou let vždy představíme jeden nový elektrický vůz. V roce 2030 chceme v Evropě prodávat, počítám, 50 až 70 procent elektrických aut. To podle toho, jak rychle elektrifikace postoupí. V Evropě přejdeme na elektrické vozy dříve než v jiných zemích,“ upřesňuje Jahn v debatě AlterEko s hlavním ekonomem ČSOB Martinem Kupkou.
Indie, Rusko nebo Čína
Dodává, že například do Indie nebo Ruska bude Škoda auta se spalovacími motory dodávat déle než v Evropě. Jakkoli dle jeho slov nemá smysl tyto trhy podceňovat, co se týče přechodu na elektromobilitu. Například Indie má podle něj v této věci velice ambiciózní plány.
„Ty investice [do přechodu na elektromobily] jsou tak velké, že jeden z velkých problémů je, kam nasměrovat ty investiční prostředky. Nebude v našich silách obsloužit všechny kontinenty. Úkol bude solidně přežít na těch hlavních trzích,“ charakterizuje obchodní strategii Škody Auto Martin Jahn.
V debatě se vyjadřuje také k Číně jako odbytišti aut, ale i konkurentovi. Podle něj je už nyní tamější trh pro automobilky nejperspektivnější ze všech, protože je zkrátka největší. Tomu odpovídá konkurence na něm. A to nejenom mezi zavedenými automobilkami, ale i od čínských výrobců.
„Čína už dominuje v mnoha technologiích. Ať už jsou to drony nebo umělá inteligence. Zlepší se i v oblasti elektromobility. Ano, Čína se stane mnohem větší konkurencí než dříve. A nejde jen o automobilový průmysl. Platí to pro telekomunikace, výrobu vlaků, letadel, vesmírný výzkum, prostě pro úplně všechno,“ říká s dovětkem, že Čína jako konkurent je i motivací se zlepšovat.
Přechod na elektromobilitu není žádná tragédie
Přechod na elektromobilitu Martin Jahn nepovažuje za tragédii. Naopak je to podle něj šance, která akceleruje automobilový průmysl. Automobily se spalovacími motory ale automobilky dle jeho slov jen tak vyrábět nepřestanou.
„Spalovací motory budou vyrábět poměrně dlouho. A i kdyby se v roce 2035 auta se spalovacími motory už neprodávala, ještě dlouho poběží výroba náhradní dílů pro ně,“ říká Martin Jahn s tím, že počítá, že výroba spalovacích motorů se v následujících letech ještě více přesune ze západních zemích do střední a východní Evropy.
Nafta a benzin tu s námi budou ještě dlouho, říká Václav Loula
Neobává se toho, že by tuzemští výrobci pro automobilový průmysl museli ukončit svou činnost. Dle jeho slov tak dostanou 20 až 30 let, aby zvládli přechod na elektromobilitu.
„Což je dost dlouhá doba. A pak tu je výroba komponentů, které elektromobilita nezmění. To je světelná technika, autosedačky. Výrobců těchto komponent se elektromobilita nedotkne,“ dodává.
Přesto i on potvrzuje, že automobilový průmysl prochází zásadní transformací. Už nyní automobily potřebují více čipů než počítače a jasný je i nástup elektromotorů. Zde automobilky potřebují zase dodávky senzorů, stykačů a podobně. Klíčovou roli hraje oblast IT technologií a vývoj softwarů.
Elektromobilita prověří naše mentální schopnosti
„Když se tedy podívám na tuzemský automotive sektor třeba v tom roce 2035, tak může mít více zaměstnanců než dnes. Zároveň budou více kvalifikovaní a lépe placení. Tedy si myslím, že ta elektrifikace je výzva, která, když se správně uchopí, pro nás jednoznačně může znamenat přínos,“ říká Jahn.
Upozorňuje, že docela jistě kvůli transformaci na elektromobilitu mnoho pracovních míst zanikne, ale vzniknou i nová. Podle něj jich ale bude více, než těch, které zaniknou. Uplatnění najdou IT specialisté, odborníci a pracovníci v chemických oborech, které si vyžádá výroba baterií a bateriových článků.
Gigafactory by mohla vyrábět až 800 tisíc baterií do aut ročně
„Na elektromobilitu se můžeme koukat jako na hrozbu, ale zase je to obrovská šance. Buď ji využijeme, nebo ne. Sněme dál o naší výrobě aut se spalovacími motory, ale pak počítejme, že tu žádný autoprůmysl nebude,“ upozorňuje.
Podle Martina Jahna transformace automobilového průmyslu neskončí jenom nástupem elektro vozů. Již nyní je zřejmý trend v oblasti chytrých technologií v autech. Ty se prolínají s technologiemi v mobilech, nositelné elektronice, našich domovech, ale i s technologiemi v dopravní infrastruktuře. Auta do budoucna poslouží také jako úložiště energie.
Vývoj u autonomního řízení se těžko odhaduje
„A vůbec ta největší výzva je autonomní řízení. Tam si ale nedovedu odhadovat, kdy to přijde a v jakém rozsahu. Je i otázka, zda pak dojde k průlomu sdílené mobility. Kdy si přes mobil zavolám takové auto, jaké si vyberu. Nebo, zda chci mít stále to svoje auto,“ vysvětluje s tím, že prozatím chtějí řidiči auto vlastnit.
Podle něj auto lidé vnímají jako zboží, které vypovídá o stavu jejich peněženky a charakteru. Ale ani autonomní řízení a případné sdílení aut nepřinese dle jeho názoru útlum v automobilovém průmyslu. Spíše naopak.
Stejně jako se mění auta, mění se podle něj i automobilky. Daleko více se soustředí na vývoj softwaru a IT řešení. Více se specializují na otázky spojené s energetikou a zvažují nové finanční služby.
„Automobilky procházejí největší transformací možná ze všech výrobních odvětví. Vyžaduje to obrovské náklady. VW bude investovat 159 miliard euro [cca 3,9 bil. Kč] v příštích pěti letech a půlka půjde na digitalizace a software,“ říká s tím, že nyní koncern VW zakládá IT firmu, v níž zaměstná přes tisíc lidí.
Daniel Tácha, foto: AlterEko