Karantény a izolace paralyzují výuku na školách. Problémy s pracovníky ale má i soukromý sektor. Výjimka nejsou ani zavřené úřady. Situaci by pomohla řešit pracovní karanténa, tvrdí zástupci firem.
Pracovní karanténu vláda aktuálně povolila pouze zařízením ve zdravotnictví a sociálních službách. Zřejmě by ale našla uplatnění i jinde. Jedním z podniků, který volá po zavedení pracovní karantény, je například huť Liberty Ostrava. Té přibývá pozitivně testovaných zaměstnanců i pracovníků v preventivní karanténě.
„Zatímco od listopadu do počátku ledna počet absencí klesal, nyní kopíruje vývoj v celé ČR a strmě roste. Počet pracovníků s aktuálně pozitivním testem na koronavirus je 330, dalších cca 200 pracovníků je v karanténě,“ říká mluvčí hutě Barbora Černá.
Firma zaměstnává i s dceřinými společnostmi na 6 000 pracovníků. Nastalou situaci řeší přesouváním zaměstnanců mezi jednotlivými provozy. A zároveň navýšila přesčasové pracovní směny.
„Pokud by ale čísla měla déle setrvávat na této úrovni, nebo dále růst, tak rozhodně uvítáme možnost pracovní karantény. Pokud by podmínky pro její zavedení byly v huti realizovatelné,“ dodala mluvčí.
Lidí je už tak málo, pracovní karanténa dává smysl
Omikron v Česku nekomplikuje pouze provoz hutě Liberty Ostrava. Problémy hlásí další podniky. Jedním z nich je společnost Singing Rock na Semilsku. Ta vyrábí vybavení pro horolezce a práci ve výškách. Karantény firmu připravily až o čtvrtinu pracovníků. Firma zaměstnává 155 lidí v závodech v Poniklé, Semilech a Sudkově na Šumpersku.
„Samotný záchyt pozitivních ve firmě je minimální a je v jednotkách případů. Nejvíc komplikuje situaci nastavený systém karantény, protože ve výrobních provozech zaměstnává firma hlavně ženy, které musí hlídat nezletilé děti,“ říká personalista společnosti Jiří Čermák.
„Ve výrobním závodě v Semilech máme zhruba 20 procent absencí u dělnických profesí, v Poniklé je to 25 procent,“ doplňuje.
Nadstandardní počet lidí zůstává podle něj doma také kvůli ošetřování člena rodiny [OČR]. Jde hlavně o matky malých dětí, které kvůli covidu či karanténě poslaly domů ze škol. Je to komplikace, protože firma se dle jeho slov dlouhodobě potýká s nedostatkem lidí.
„Na dělnické profese, speciálně dělník na provozu konfekce/šička, se dlouhodobě hlásí málo vhodných kandidátů. Ačkoliv nabízíme možnost skloubení práce s péčí o děti, zkrácenou pracovní dobu a podobně. Tato situace nám výrobu a plnění zakázek v požadovaných termínech komplikuje. Zejména v současné době, kdy je zakázková náplň velmi slušná,“ dodal personalista.
Problémy hlásí i automotive sektor
Své kanceláře vyměnili v těchto dnech za výrobní halu technicko-hospodářští pracovníci včetně ředitele společnosti Montix v Mohelnici na Šumpersku. Firmě ve výrobě chybí zhruba čtvrtina zaměstnanců. Firmá tak má problémy s personálním zajištěním produkce plastových dílů pro automobilový průmysl. Část jeho pracovníků nyní nemůže do práce kvůli karanténě v souvislosti s epidemií koronaviru.
„Abychom vyšli vstříc oživené poptávce, jsou teď všichni technicko-hospodářští pracovníci včetně mě ve výrobě,“ uvedl ředitel závodu Montix Jakub Juruj.
S personálními problémy se kvůli epidemii potýká také sesterská společnost IPG Plasty z Milotic nad Bečvou na Přerovsku. Ta zaměstnává 270 pracovníků. Tento týden muselo kvůli pozitivnímu testu na covid odejít do karantény dvanáct pracovníků. V minulých týdnech byly záchyty pozitivních osob ojedinělé.
„U technicko-hospodářských pracovníků to řešíme prací z domova, ale ve výrobě nám to velmi komplikuje situaci. Z nedostatku práce ve druhé polovině roku 2021 jsme skokově přešli do nedostatku lidí. Řešíme to náborem agenturních pracovníků. Zájem o nábor do stavu kmenových zaměstnanců je malý,“ sdělil ředitel závodu IPG Plasty Jiří Pořický.
Pracovní karanténa by řešila problémy i v dopravě
Karantény a izolace v posledních týdnech mění i režim práce v dopravních podnicích. Například Dopravní podnik města Hradec Králové [DPMHK] ve shodě s hradeckým magistrátem v těchto dnech rozhodl o přechodu na prázdninový provoz dopravy v Hradci Králové. Opatření platí od 26. ledna do odvolání. Příčinou opatření je vysoká nemocnost řidičů MHD a nařízené karantény.
„Aktuálně je z 220 řidičů na hlavní pracovní poměr nemocných 30 řidičů a z toho je 10 v karanténě či izolaci,“ uvedl mluvčí DPMHK František Meduna.
Dodal, že přechod na prázdninové jízdní řády dopravnímu podniku dává mimo jiné i více prostoru a času pro důkladnou očistu a dezinfekci vozů MHD.
„I přes všechna nastavená opatření nelze vyloučit, že v jednotlivých případech nedojde k neočekávanému výpadku spojů, který může vyplývat z dalších pozitivních záchytů v rámci povinného testování řidičů MHD při příchodu na pracoviště,“ upřesnil.
–ČTK/DNA–