U McDonald´s loni v Česku utržil 6,9 miliardy korun

1011
McDonald´s
Foto: McDonald´s ČR/SR

Restaurace amerického řetězce McDonald´s loni v Česku utržily 6,9 miliardy korun [s DPH]. To je o 19 procent více než v roce 2020. Překvapení asi není, že lidé i loni nejvíce konzumovali hovězí burgery.

Překvapením už ale je, že v prodejích loni vedly jídla s sebou. Ty tvořily 82 procent objednávek. Tedy o třetinu více než v době před pandemií koronaviru v roce 2019. Sama firma z toho příliš radost nemá. Nárůsty objednávek jídla s sebou totiž negativně ovlivňují tržby. Vztahuje se na něj 15procentní daň z přidané hodnoty [DPH], zatímco u občerstvení přímo na místě platí od května 2020 sazba deset procent.

„Tato praxe měla na společnost v loňském roce dopad v hodnotě 100 milionů korun,“ uvedli zástupci McDonald´s ČR s tím, že cena jídla, které si lidé odnášejí, je stejná jako u konzumace v restauraci.

Další trend, který přinesla pandemie koronaviru, spočívá dle firmy ve využívání rozvážkové služby McDelivery. To loni využilo o zhruba 70 procent zákazníků více než v roce 2020. Rozvážková služba se na prodejích přitom podílela ze 13 procent. Firma proto zvyšuje její kapacity a dostupnost. Rozšiřuje také nabídku, kterou lze tímto způsobem objednat. Loni do ní přidala nově i snídaňové menu.

„V restauracích je v chování zákazníků patrný větší příklon k objednávání prostřednictvím samoobslužných kiosků. 60 procent strávníků využilo takzvaný Table Servis, tedy donášku objednaného jídla přímo ke stolu,“ uvedli zástupci firmy.

V Česku je 109 „Mekáčů“. „KáeFCéček“ je 114

McDonald´s spolu se svými franšízovými partnery v tuzemsku provozuje 109 restaurací. Poslední z nich se otevřela letos v lednu v pražském Karlíně [na fotografii, pozn. red.]. Letos má přibýt dalších pět nových provozů. Upřesněme, že první restaurace McDonald´s v tuzemsku začala fungovat v roce 1992, konkrétně v pražské Vodičkově ulici. Otevírání některých dalších restaurací McDonald´s v 90tých letech přitom provázely protestní demonstrace. Zejména mladí lidé odmítali zavlékání uniformních řetězcových restaurací s rychlým občerstvením do historických center měst.

Nejširší sítí rychlého občerstvení v Česku je nyní KFC se 114 restauracemi. Značka patří pod společnost AmRest. Ta v Česku provozuje také 30 restaurací Burger a přibližně desítku poboček řetězce Pizza Hut. Tržby za uplynulý rok firma zatím nezveřejnila. Z restaurací rychlého občerstvení v Česku dále funguje například americká síť Subway a český řetězec Bageterie Boulevard.

Plány firmy McDonald´s v Česku a její nový šéf

Loni navštívilo restaurace McDonald’s 55 a půl milionu zákazníků. Generálním ředitelem McDonald´s Česká republika a Slovensko se nově stal Dan Camp. Ten po sedmi letech ve funkci vystřídal Tomasze Rogacze. Camp do Česka přišel z Ameriky. U McDonald´s pracuje více než 30 let. V USA působil jako provozní ředitel v nově vytvořené Long Beach Field Office. V ní byl zodpovědný za prodeje a cash flow, řízení provozu, franšízing a partnerství s franšízanty provozujícími přibližně 650 restaurací.

McDonald´s dále uvedl, že chce v Česku nově rozšířit možnost odnosu objednávky ke stolu v rámci svých kaváren McCafé. Pokračovat chce i ve vyřazování plastů. A to tak, že svůj poslední plastový kelímek na zmrzlinu McSundae nahradí papírovým a z papíru by mělo být nově také víčko u salátů. Za ekologičtější verze přitom loni začal nahrazovat hračky v dětských menu.

Co se týče samotných hovězích burgerů uvedených v titulku, těch firma loni oproti roku 2020 prodala o osm procent více. Přesný počet firma ale neuvedla. Pomyslná druhá příčka v oblíbenosti produktů McDonald’s patří kuřecímu masu. A o 15 procent si meziročně dle firmy polepšily snídaně.

–ČTK/RED–

KOMENTÁŘ

Please enter your comment!
Please enter your name here