Automobilky Volkswagen a Renault, výrobce pneumatik Nokian a další firmy z automobilového průmyslu kvůli ruské agresi na Ukrajině zastavují a přesouvají výrobu. Dodavatelé energií již vypovídají smlouvy českým firmám.
Německý Volkswagen oznámil, že na několik dní zastaví výrobu ve dvou německých továrnách, protože se zpozdily dodávky dílů vyrobených na Ukrajině. Provoz ve svých továrnách na Ukrajině pozastavil také japonský výrobce automobilových součástek Sumitomo Electric Industries. Ten na Ukrajině zaměstnává zhruba šest tisíc lidí a vyrábí zde kabelové svazky.
Finský výrobce pneumatik Nokian oznámil, že přesouvá výrobu některých důležitých produktových řad z Ruska do Finska a Spojených států. Americká automobilka Ford Motor, která vlastní poloviční podíl ve společnosti Ford Sollers, jež provozuje tři montážní závody v Rusku, uvedla, že je situací hluboce znepokojena a bude se snažit řešit veškeré dopady na své podnikání. Její zástupce ale odmítl uvést, zda sankce ovlivnily závody firmy Sollers.
Konflikt na Ukrajině se dotkl hlavně automobilky Renault
Francouzský Renault uvedl, že příští týden pozastaví provozy ve svých montážních závodech v Rusku kvůli logistickým potížím způsobeným nedostatkem dílů. Společnost neupřesnila, zda byl její dodavatelský řetězec zasažen konfliktem. Její mluvčí řekla, že důvodem je zpřísnění hraničních kontrol mezi Ruskem a sousedními zeměmi, přes které se díly převážejí kamiony. Renault patří mezi západní firmy nejvíce napojené na Rusko, podle Citibank má Rusko na jádrovém zisku firmy podíl osm procent.
Cena plynu jen od začátku roku stoupla o 21 %, varuje ekonom
Renault kontroluje i ruskou automobilku AvtoVAZ ve městě Toljatti. Největší ruská automobilka AvtoVAZ vyrábí vozidla značky Lada. Automobilka již potvrdila, že zřejmě na den pozastaví některé montážní linky v závodě v centrálním Rusku kvůli přetrvávajícímu celosvětovému nedostatku elektronických součástek. Akcie Renaultu na akciových trzích od začátku týdne prudce klesly.
Automobilky se již dříve potýkaly s omezenou nabídkou vozů kvůli celosvětovému nedostatku polovodičů. Ochotu a schopnost spotřebitelů kupovat auta zřejmě ovlivní i rostoucí ceny ropy, hliníku a palladia. Automobilky palladium využívají například pro výrobu katalyzátorů. Jeho cena za poslední týden vzrostla o bezmála deset procent.
Invaze je také jedním z důvodů, proč poradenské společnosti J.D. Power a LMC Automotive snížily svůj výhled celosvětového prodeje nových automobilů pro letošní rok o 400 000 vozů na 85,8 milionu.
Sjednané dodávky energií neplatí
A problémy se dotýkají i tuzemských firem. Například výrobní firmy z průmyslové skupiny BR Group očekávají další narušení řetězců dodávek některých materiálů, surovin a součástek. Týká se to výrobce Lan Lanex z Bolatic na Opavsku.
„Lanex při výrobě lan zpracovává polyamid, který jsme dováželi z Běloruska a Ruska. Po uvalení sankcí na Bělorusko jsme přišli o dodavatele z této země. Nahradili jsme ho nákupem na Slovensku, ale asi nebudeme schopni ze Slovenska pokrýt celou naši potřebu,“ uvedla mluvčí BR Group Ivana Gračková.
Případné odpojení Ruska z mezinárodního platebního systému Swift by dle ní zkomplikovalo situaci Lanexu a mohlo by ovlivnit dodávky společnosti Singing Rock do Ruska.
„Všechny hospodářské důsledky aktuálně ani neumíme dohlédnout. Například společnosti Lanex a Singing Rock exportují do Ruska zhruba pět procent své produkce, což není zásadní objem trhu, ale v této turbulentní době má svůj význam,“ uvedl výkonný ředitel skupiny BR Group Petr Mitura.
Očekává, že konflikt ovlivní sektor automotive. A na něj navazují všechny plastikářské společnosti ve skupině.
„Další výraznou ránu do nákladů našich firem způsobí růst cen energií, které byly už při loňských nákupech pro letošní rok na historických maximech. Čerstvě dojednané smlouvy na odběr energií v letech 2023 a 2024 nám teď dodavatelé vypověděli. Očekáváme další narušení řetězců dodávek některých materiálů a surovin a následně některých polotovarů a součástek,“ uvedl Mitura.
Exportéři dle něj na druhou stranu budou moci využít oslabení koruny vůči euru. Za nejvýznamnější v této chvíli považuje lidskou stránku dopadů válečného konfliktu.
„Situace je pro nás o to složitější, že máme v Rusku výrobní závod Lanex-Kanat. V něm pracují ruští zaměstnanci. Ty také vnímáme jako své dlouholeté kolegy,“ řekla mluvčí firmy, která zaměstnává téměř tři tisíce lidí.