Velké západní potravinářské a nápojové firmy čelí tlaku, aby se kvůli invazi ruských vojsk na Ukrajinu stáhly z Ruska. Aktuálně oznámil uzavření prodejen řetězec McDonald’s. Coca-Cola v Rusku pozastavuje výrobu.
Kritice ale dál čelí nadnárodní řetězce, jako jsou KFC, Burger King a další. O tlaku veřejnosti na velké americké firmy informovala britská BBC. Ta uvedla, že tyto firmy a další nadnárodní koncerny sklízejí kritiku na sociálních sítích za to, že dále působí v Rusku, byť to válčí na Ukrajině. Přičemž některé firmy, jako Netflix, Levi’s nebo Ikea již obchody v Rusku zavřely a přestaly poskytovat své služby. Nově oznámil uzavření svých prodej i řetězec McDonald’s. Coca-Cola zastavuje výrobu v Rusku. V Rusku zavírá i Starbucks.
Podle ekonomů ale ukončení působnosti v Rusku kvůli jeho válce na Ukrajině není pro mnoho firem tak jednoduché. Například McDonald’s na svém webu nedávno informoval, že má v Rusku 847 restaurací. Většinu z nich společnost i vlastní. Zatímco ve zbytku světa valná část z provozoven obvykle funguje jako franšíza. McDonald’s i Pepsi v Rusku fungují desítky let.
A například řetězec rychlého občerstvení KFC loni v Rusku dosáhl milníku 1 000 restaurací. Loni i uvedl, že jeho cílem je v zemi každý rok otevřít přibližně 100 dalších provozoven.
Starbucks ruskou invazi odsoudil, z Ruska ale neodešel
Šéf společnosti Starbucks Kevin Johnson v nedávném prohlášení označil invazi Ruska na Ukrajinu za nevyprovokovanou a nespravedlivou. Většina provozoven Starbucks v Rusku však podle BBC zůstává otevřena [9.3. oznámil i Starbucks uzavření prodejen, pozn. red.]. Přičemž většinu těchto franšíz provozuje kuvajtská společnost Alshaya Group.
Kathleen Brooksová, která vede poradenskou společnost Minerva Analysis, poukázala na to, že McDonald’s a Coca Cola jsou podle ní velmi komplikované podniky, což rychlé rozhodnutí o odchodu z Ruska znesnadňuje.
„Nyní by ovšem riziko poškození pověsti mohlo reálně zasáhnout cenu jejich akcií, takže možná nebudou mít na výběr, jak dál postupovat,“ dodala.
Potravinářské firmy jsou ještě v obtížnější situaci než třeba poradenské firmy. Upozornila Kleio Akrivouová, která učí podnikatelskou etiku na obchodní škole v Henley v Británii.
„Pokud jde o sankce, které připravují ruské obyvatelstvo o základní zboží a důstojnost, firmy možná budou muset k situaci přistupovat promyšleněji,“ řekla.
Řetězce rychlého občerstvení podle ní musejí vedle dopadu na reputaci zvážit i to, jak takové kroky ovlivní řadové spotřebitele.
Jde tady o etiku podnikání, říká odborník
„Svět pravděpodobně posoudí společnosti podle toho, co za takových okolností udělají. A etický úsudek bude stejně důležitý jako dodržování případných nařízení a sankcí ze strany vlády,“ řekl šéf britského institutu pro etiku v podnikání Ian Peters.
„Firmám bychom za takových okolností doporučili, aby se vždy dívaly na širší souvislosti a snažily se jednat správně a upřednostňovaly širší zájem před krátkodobým ziskem,“ dodal.
Jako příklad odborníci uvádějí rozhodnutí firmy Swatch Group. Ta aktuálně zakázala export svých výrobků do Ruska. Přitom vyrábí hodinky Swatch a vlastní i luxusní značky Longines, Tissot, Omega a Breguet. Právě ty má v oblibě bohatá ruská klientela.
Pro úplnost uveďme, že majitelé franšíz mohou často rozhodnout o tom, zda provozovnu zavřou. Závisí to také na sjednaných smluvních podmínkách, které mají s velkými potravinářskými řetězci, jako jsou KFC a Starbucks.
–ČTK/DNA–