Vysoké ceny paliv nemají za aktuální situace řešení

1934
ceny_paliv
Foto: Pixabay.com

Snaha o sražení vysokých cen pohonných hmot na českých čerpacích stanicích naráží na nedostatek dobrých řešení. Situaci se snaží řešit vláda, ale návrhy, jak snížit ceny paliv, nabízejí i zástupci firem a podnikatelů.

Ministerstvo průmyslu a obchodu [MPO] aktuálně zadalo příslušným orgánům kontroly distributorů pohonných hmot. To proto, aby měl stát přehled o případném umělém zvyšování marží u benzinu a nafty.

„Vláda je připravena zasáhnout, pokud marže obchodníků porostou a budou uměle zvyšovat ceny,“ uvedl premiér Petr Fiala [ODS] po jednání vlády.

Zároveň vyzval občany, aby si nedělali zbytečné zásoby benzinu nebo nafty. To podle něj jen způsobí paniku a další růst cen.

„Česká republika má dostatečné zásoby ropy i pohonných hmot,“ upřesnil.

Dalším vládním opatřením proti vysokým cenám paliv je zrušení povinného přimíchávání biosložky do pohonných hmot. Zde dopad na cenu paliv ekonomové odhadují v řádu nízkých korun. Plus zrušení silniční daně pro osobní vozy a dodávky do 12 tun. Což dle opozice pomůže pouze podnikatelům a živnostníkům. Dle ministra financí Zbyňka Stanjury [ODS] je zrušení povinnosti přimíchávání biosložky do nafty a zrušení silniční daně trvalé.

HK ČR navrhla regulovat marži státnímu Čepru 

A objevují se další návrhy, jak snížit současně vysoké ceny paliv. Hospodářská komora ČR [HK ČR] přišla s ideou srazit ceny distribuce paliv u státního Čepra. A tím pádem srazit ceny benzinu a nafty.

Podle HK ČR stát dále může legitimně požadovat, aby Čepro na svých čerpacích stanicích prodávalo benzin a motorovou naftu s přiměřenou marží. A stejně tak, aby v rámci velkoobchodního styku prodávalo odběratelům pohonné hmoty s definovanou marží. Díky tomu budou čerpací stanice Čepra dle HK ČR držet minimální, ale i náklady pokrývající, cenovou hladinu.

„A protože jich je na trhu dostatek, cenově ovlivní své okolí. A i kdyby někdo prodával výrazně dráž, zákazníci si budou moci zvolit, jestli budou tankovat u drahého prodejce, nebo u prodejce s ´normální cenou´. Stejně to bude fungovat na velkoobchodní úrovni.  Přes distributory se zastropovaná cena dostane k nezávislým čerpacím stanicím,“ uvedl prezident Hospodářské komory Vladimír Dlouhý.

Orbán zlevňuje potraviny a chystá se na boj se „slepenci“

Sotva však návrh HK ČR zazněl éterem, všechno je jinak. Ukázalo se totiž, že ani toto řešení české motoristy nespasí.

„Náš návrh, jakkoli se zdá smysluplný, by ve skutečnosti přinesl jen velmi omezené dopady na ceny paliv. A to proto, že i Čepro naráží ve své cenové politice na limity dané rychle rostoucími cenami ropy a cenami na palivové burze v Rotterdamu,“ říká pro FinTag.cz ředitel Odboru legislativy, práva a analýz HK ČR Ladislav Minčič.

Dodává, že i kdyby se stát odhodlal využít svého práva regulovat obchodní politiku společnosti Čepro, dopad na ceny pohonných hmot by byl jen v řádu několika korun.

Čepro je na tom u paliv stejně jako ostatní

Podle Ladislava Minčiče je regulace ze strany Čepra sice možné řešení, ale žádné zázraky nepřinese. Navíc by se dle jeho slov mohlo stát, že Čepro záhy zůstane docela bez pohonných hmot. To proto, že by je motoristé kvůli nižší ceně okamžitě vykoupili.

„To znamená, že námi navrhované řešení, jakkoli není od věci, nás nespasí. Zvlášť za situace, kdy tu máme pohonné hmoty jen ze dvou zdrojů. A to z Unipetrolu a Slovnaftu, respektive maďarského Molu. Dodávky z jiných zdrojů jsou v dnešní situaci prakticky nemožné,“ vysvětluje Minčič.

Krize na Ukrajině: Evropa má štěstí, že se blíží jaro. Ale jinak…

„I se může stát, že při současné napjaté situaci kvůli ruské agresi na Ukrajině, nebudeme řešit cenu pohonných hmot, ale to, zda vůbec nějaké pohonné hmoty budeme mít,“ dodává s tím, že jde ale o ten vůbec nejčernější scénář.

Přesto na něj při dalším špatném vývoji situace na Ukrajině může dle jeho slov dojít. Při zhoršení situace nelze vyloučit, že vláda přikročí k regulaci odběru paliv. A stejně jako v době covidu-19 chodily do školy jen vybrané třídy, budou k čerpacím stanicím jezdit jen vybraná vozidla, určená například dle koncového čísla své poznávací značky.

Pohonné hmoty budou, o to strach nemám

„Pohonné hmoty budou. Už kvůli tomu, že stát musí držet zásoby ropy na 90 dnů. Z toho, že by pohonné hmoty najednou vůbec nebyly, nemám obavy. Na druhou stranu, že by byla situace dokonalá, o tom se tedy také mluvit nedá,“ říká pro FinTag.cz Václav Loula, vedoucí pracovní komise pro paliva České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu [ČAPPO].

Nápad regulovat marži Čepra jednoznačně odmítá. Říká, že v tomto návrhu HK ČR jednoznačně přestřelila. Už třeba kvůli tomu, že by Čepro v případě jeho vládou ponížených cen poškodilo další dodavatele a prodejce pohonných hmot.

Srbsko reguluje ceny potravin. ČR čeká bitva o DPH na energie

„De facto by se jednalo o dumpingové ceny, a to by česká vláda v Bruselu asi těžko vysvětlovala,“ uvádí s důrazem, že s vysokými cenami paliv ale i náklady na provoz se potýkají všichni hráči na trhu, tedy nejen v Česku, ale i dalších státech EU.

Na otázku, jak by tedy řešil enormně rostoucí ceny pohonných paliv, odpovídá: „Můj názor je, že nejčistší varianta na stanovené období je snížení daně z přidané hodnoty. Jakkoli to je přímý výpadek příjmu do státního rozpočtu. To jediné by ale teď snad pomohlo.“

Upřesněme, že stát ročně vyinkasuje na daních z pohonných hmot přes sto miliard korun. Což činí u výběrů daní jednu z klíčových příjmových položek státního rozpočtu.

Nahraďme ruskou ropu, to je řešení vysokých cen paliv

Avšak i ve snížení DPH na paliva spatřuje Václav Loula jen dočasné řešení. Jediné smysluplné opatření je okamžitě zapracovat na hledání variant náhrady dovozů ruské ropy do Evropy. Jakkoli i to se nestane hned.

„Proto rostou ceny pohonných hmot. Protože obchody s ruskou ropou váznou. Ruská ropa se do Evropy dováží ropovody přes Ukrajinu. To zatím bez problémů. Ale také se dováží tankery do dalších přístavů v Evropě, kde jsou přijímána opatření nepřijímat ruskou ropu. A OPEC v současné době, což má více důvodů, nechce výrazně zvýšit produkci ropy. Poptávka po palivech roste. Což je vidět i na burzách. Jedná se o extrémní nárůsty cen v USD. Oslabená koruna vůči dolaru pak cenový korunový nárůst ještě umocňuje. Výsledek vidíme na cenách u čerpacích stanic,“ vysvětluje.

Dobrá zpráva naopak podle něj je, že Česká republika prozatím drží zásoby na 90 dnů bez toho, aniž by z nich čerpala. Byť by se možná vážně zamyslel i nad zvýšením strategických zásob v potřebné struktuře.

Nafta a benzin tu s námi budou ještě dlouho, říká Václav Loula

„Ale pokud vypadnou dodávky ropy z ropovodu Družba, tak musíme hledat ropu z jiných zdrojů. A to znamená vozit ropu tankery do Terstu a pak ropovodem TAL do Evropy. Anebo využít ropovod Adria. Kapacita ropovodu IKL do ČR je dostatečná pro potřeby zpracování ropy v tuzemsku. A nevyhneme se i zvýšeným dovozům,“ upřesňuje.

Vůbec nejlepší řešení by pak podle něj bylo ukončení války na Ukrajině a postupné zvýšení produkce ropy ze států organizace OPEC.

„Přidat by mohla zejména Saudská Arábie, SAE, možná i Irán ve vazbě na jadernou dohodu. Tedy tady jsou určité rezervy. Samozřejmě jsou i další oblasti mimo Rusko. Bez ropy to nepůjde. Nevýhoda je, že nemáme moře, tedy musíme spoléhat na ropovody v Evropě a nové obchodní smlouvy na dodávky ropy z jiných teritorií,“ dodává.

A pak je tady i elektřina

Jakkoli návrh HK ČR regulovat marže společnosti Čepro v oblasti pohonných hmot, jak se zdá, spadl pod stůl, stále v něm zůstává racionální jádro. Totiž ponížit u státních podniků marže za distribuci zdražujících surovin a energií. Někteří odborníci v této souvislosti upozorňují, že státní regulace distribuce energií by mohla najít uplatnění například u společnosti ČEZ distribuce. A tak pomoci s rychle rostoucími cenami elektřiny.

„Druhou nejvíce ziskovou položkou v hospodaření ČEZ je po jádru [34% podíl EBITDA] distribuce elektřiny [31% podíl EBITDA]. Jak může na distribuci elektřiny mít ČEZ [ČEZ distribuce, pozn. red.] tak vysoké zisky, když jde o regulovanou položku? Proč tady stát systémově nezasáhne a nesníží ziskovost v distribučních poplatcích ČEZ na únosnou míru a tím i pro celý trh. To proto, že by pak musela reagovat i konkurence,“ uvedl nedávno pro FinTag.cz Milan Smutný z think tanku Realistická energetika a ekologie.

ERÚ dodal MPO řešení pro energie. Zázrak se ale nestal

Podle Ladislava Minčiče možnost regulovat ceny energií na vládní úrovní je docela jistě k možné debatě. V případě elektřiny by to oproti palivům dle jeho názoru mohlo mít i efektivnější dopady na výslednou cenu. To proto, že se v Česku elektřina vyrábí.

„Avšak ani to není tak úplně jednoduché. Minimálně kvůli tomu, že ČEZ není čistě státní podnik, jako je Čepro. Celá věc má tak mnohem širší právní souvislosti už kvůli tomu, že v ČEZ jsou zastoupeni minoritní akcionáři,“ vysvětluje s tím, že otázkou regulace distribuce elektřiny společnosti ČEZ by se jistě musela zabývat i Evropská unie.

„Prostě, ať se podíváte na ceny energií nebo pohonných hmot, neexistuje žádné spásné řešení. A to proto, že jsme kvůli ruské agresi na Ukrajině ve velice obtížné situaci,“ uzavírá.

Daniel Tácha

KOMENTÁŘ

Please enter your comment!
Please enter your name here