„Slabší hotely pandemii covidu zkrátka nepřežily. Ale tam, kde se nebáli inovací, přinesl covid evoluční skok,“ říká v rozhovoru pro FinTag Martin Blažek, CEO společnosti Mevris, která hotelům nabízí IT řešení Better Hotel.
Jak hodnotíte dopady covidové pandemie do hotelnictví?
Covid způsobil prudký pokles turistů v Praze a v tradičních turistických destinacích, jako jsou Karlovy Vary či Český Krumlov. Pro mnoho hotelů zvyklých na automatický přísun turistů znamenal těžké časy. Ale hotely, které nečekaly na to, až jim agentury zase přivezou hosty po autobusech, inovovaly, získávaly hosty na přímo, pracovaly s databází klientů, jsou vítězové.
A co ty hotely, které situaci nezvládly?
Ty zavřely. Mnohé se předělávají na byty, ale i na sanatoria. Ano, to je také pravda.
Nové technologie v hotelnictví
Specializujete se na implementaci moderních technologií do hotelů. Jak zasahují moderní technologie do jejich provozu?
Hotel bez recepce je dnes už vcelku normální úkaz. Stejně tak senzory a další IoT věcičky, které hlídají každý pokoj. Rezervační systém, kontrola zásob, bezpečnost i marketing, to všechno jde dnes online.
Jistě jsou ale i činnosti, které přece jen online obstarat nelze?
Ano, dnes musí hoteliéři zajišťovat fyzicky v podstatě jen úklid. Všechno ostatní už zvládne počítač. Hotelové systémy umí oslovit klienta díky cílenému marketingu. Umí ho bezpečně vpustit do hotelu a do pokoje, poskytnou mu informační servis o všem v hotelu i jeho okolí. Zvládnou platby, účetnictví i zkontrolují, zda host nedělal neplechu.
To vypadá, že v hotelích dnes mimo hostů snad už ani nemusí být personál…
Samozřejmě, že dražší či zážitkové hotely musejí mít pořád personál. Protože pro takové hotely je právě kvalita personálu klíčová. Ale během covidu mnoho lidí na byznys tripech na vlastní kůži zažila ubytování v hotelu, kde byli úplně sami. Covid opravdu modernizoval konzervativní české hotelnictví. Pro cestovní ruch a hotely představoval výzvu, ale mezi českými hotely si vyžádal i mnoho obětí. To je také fakt.
Cestovní ruch v Česku posílil, budoucnost je ale i nadále nejistá
Mluvíte o digitalizace hotelového provozu, o co v ní hlavně jde?
Například – v době divokých cen energií se teplotní čidla v každém pokoji hodí dvojnásob. Ale třeba i čidla na větrání nebo požární či záplavová čidla kvůli havárii. Termostat třeba rozpozná, jaká je venku zima a podle toho se řídí větrání. Osázet hotel takovými čidly je přitom v podstatě levnou záležitostí. Díky bluetooth majákům zkontrolujete i to, jak je v pokojích uklizeno. Třeba, kolik času pokojská reálně strávila v koupelně při jejím úklidu. Motion senzory zase upozorní na případný nežádoucí pohyb. Zvukové senzory zahlásí, pokud je na nějakém pokoji až příliš hlučno a mohlo by to rušit sousedy.
Hotely v divočině, ale jen s připojením na internet
Přinášejí technologie i změny v samotném hotelovém byznysu?
Ano, populární jsou například malé chatičky, domky, takzvané Tiny Houses, ve kterých se provozuje glamping [od glamorous camping / okázalé kempování, pozn. red]. Jsou to stavby často jen se základním vybavením, ale zato s cool designem ztracené hluboko v přírodě, kam hosté jezdí zažít kontakt s „divočinou“ a schovat se před civilizací. Shluky malých chatek někde v lese přitom přímo vyžadují, aby jejich správa byla online, tady by se recepce opravdu neuživila. A dnes je možné se s internetem, který mnozí lidé potřebují stejně nutně jako vodu, dostat skoro kamkoli. Nefungují-li klasické sítě, pomůže Starlink [systém satelitního internetu, pozn. red.] od Elona Muska.
Klasickým hotelům ale neodzvonilo, nebo snad ano?
Namísto klasických hotelů se dnes začínají stavět ubytovací hybridy – komplexy apartmánů – typicky na horách. Byznys model spočívá v tom, že developer rozprodá objekt zájemcům o jednotlivé apartmány. Ti mají určitou část roku vyhrazenou pro vlastní dovolenou. Zbytek roku jejich apartmán developer či správce spravuje v rámci celého komplexu a nabízí ubytování hostům.
A moderní technologie? Jakou ty v tom hrají roli?
Pomáhají ve snižování nákladů. Zajistí, aby se netopilo zbytečně, nahradí ostrahu a podobně. Tyto komplexy se bez chytrých systémů řízení neobejdou.
Technologie v první řadě mění přístup lidí
Svou firmu jste rozjel při studiích medicíny, zkušenosti jste sbíral i jako dobrovolný záchranář. Říkám to proto, že i v medicíně se čím dál více prosazují technologie. Mluvím o telemedicíně… Zajímá vás i tento obor?
Specializuji se na hotely. Ale ta situace je podobná. Komunikační technologie tu byly i před covidem. Lidé ale měli pocit, že k doktorovi musí vždy přijít osobně. Během covidu tahle bariéra padla a mnoho konzultací a vyšetření se udělalo a stále dělá dál online. To samé se stalo v hotelnictví. Před pár lety by bylo nemyslitelné, že si objednáte týdenní dovolenou s rodinou přes mobil, a ještě si uděláte online check-in. Dnes je to stejně běžné, jako si někteří domů online objednávají nákup potravin od Rohlíku.
Tomáš Otta
Naštěstí už jsem dost starý a bez dostatečných finančních zdrojů, abych se mohl ubytovávat v hotelích, ale ubytovat se v hotelu, kde je všechno takhle automatické, to bych nezvládl.