Vývoj v maloobchodě dobu covidu zatím nepřekonal

140
v_maloobchode
Foto: Redakce FinTag.cz

Tržby v maloobchodě v lednu meziročně stouply o 8,5 procenta. Analytici tvrdí, že jde o pozitivní překvapení. Tím však dobré zprávy končí. To proto, že aktuální tržby v maloobchodě prozatím nedosáhly na dobu před covidem. 

Meziročně očištěné maloobchodní tržby stouply o 8,5 procenta. V tom za prodej nepotravinářského zboží rostly o 14,8 procenta, paliv o 7,8 procenta a potravin o 0,4 procenta. Uvedl to Český statistický úřad [ČSÚ].

Vysoká tempa růstu zaznamenaly především prodejny, které byly před rokem v lednu ovlivněny opatřeními v souvislosti s pandemií koronaviru. Nejvíce, téměř na trojnásobek, vzrostly tržby prodejen s oděvy a obuví. Nicméně stále nedosáhly úrovně roku 2019,“ říká vedoucí oddělení statistiky obchodu, dopravy a služeb ČSÚ Jana Gotvaldová.

Přesto zvýšené tržby meziročně vykázaly všechny sortimentní typy specializovaných prodejen nepotravinářského zboží. Tržby rostly prodejnám s výrobky, jako jsou:

  • Oděvy a obuv: +199,2 %.
  • Výrobky pro kulturu, sport a rekreaci: +30,9 %.
  • Výrobky pro domácnost: +27,2 %.
  • Kosmetické a toaletní výrobky: +14,9 %.
  • Počítačové a komunikační zařízení: +11,3 %.
  • Farmaceutické a zdravotnické zboží: +7,0 %.

Prodejcům potravin se dařilo více ve specializovaných prodejnách. Jejich tržby stouply o 7,7 procenta. V nespecializovaných prodejnách s převahou potravin tržby dle ČSÚ stagnovaly.

Meziroční pokles tržeb naopak zaznamenaly internetové a zásilkové obchody [-5,7 %]. Což je dáno tím, že loni v lednu byla většina kamenných prodejen zavřená či fungovala v omezeném režimu. Meziročně [-10,1 %] a meziměsíčně [-2,3 %] klesly i tržby za prodej a opravy motorových vozidel.

Jde o pozitivní překvapení, ale…

Podle analytika České spořitelny [ČS] Jiřího Polanského jsou lednové výsledky tržeb v maloobchodě pozitivní překvapení. V následujících měsících ale podle něj nejspíš dojde ke zhoršení vývoje kvůli vysoké inflaci a nejistotě.

Obdobně hovoří ekonom UniCredit Bank Jiří Pour: „Data jsou nad očekáváním. […] Ale v dalších měsících dojde pravděpodobně opět ke zhoršení.“

Oba argumentují vysokou inflací a skutečností, že aktuální lednovou vysokou meziroční hodnotu ovlivnil loňský lockdown. Nemá tedy příliš vysokou vypovídací schopnost.

Ještě kritičtěji hodnotí aktuální data analytik Banky Creditas Petr Dufek: „Prodejny odívání a obuvi zaznamenaly růst tržeb o více než 200 procent. Ovšem tržby zůstaly i tak o 6,3 procenta nižší v porovnání s lednem roku 2020 na počátku pandemie.“

A zdůrazňuje pokles tržeb u prodejů automobilů. Ty dle jeho názoru reálně klesly o 15,3 procenta. Proti lednu 2020 tak zaostaly o 2,6 procenta. Jakkoli opravy motorových vozidel vykázaly meziroční růst.

„V letošním roce neočekáváme pro maloobchod příliš oslnivé výsledky. Neboť poptávka domácností bude brzděna poměrně razantním poklesem reálných mezd z titulu vysoké inflace. Nepříznivě se může projevit i růst úrokových sazeb,“ upozorňuje.

V maloobchodě chybí procento, aby tržby byly „na svém“

Hlavní ekonom společnosti Cyrrus Vít Hradil potvrzuje již jednou řečené. Totiž, že český maloobchod ještě nedohnal předpandemickou úroveň. K objemům tržeb maloobchodu z ledna 2020 podle něj chybí jedno procento.

„Nejvíce jsou stále v útlumu prodeje ve stáncích a na trzích [-44,3 %]. Nejlépe se naopak ´oklepaly´ pochopitelně prodeje přes internet či zásilkové služby [+32,2 %],“ upřesňuje z pohledu meziročního srovnání.

Dále připomíná, že zatímco ještě před několika týdny mnozí do českého maloobchodu pro letošní rok vkládaly poměrně velké naděje, ruská invaze na Ukrajině proměnila jejich nadšení v prach. Dle něj sice nadále platí, že na účtech Čechů leží nemalé množství peněz nuceně ušetřených v období lockdownů, ovšem z jejich kupní síly ukrajují dva silné vlivy.

„Pádivá tuzemská inflace, která již přesahuje 11 procent, tyto úspory svižně znehodnocuje. A vzhledem k [právě] rychle zdražujícím energiím padne jejich velká část hlavně na ně, a k běžným maloobchodníkům tak již nedoputuje,“ dodává.

A pak tu jsou ještě služby

„Z pohledu celkových tržeb se služby v lednu opět přiblížily k úrovni předcovidového roku 2019. Výrazné zaostávání je však nadále vidět v oblasti HORECA. Především pak u hotelů, jejichž reálné tržby dosahují zhruba poloviny [přesněji 52 %] průměrné úrovně roku 2019,“ vysvětluje Petr Dufek.

Restaurace si podle něj vedou podstatně lépe než hotely. Covidový skluz se jim daří postupně zmenšovat.

„Z hlediska dosahovaných reálných tržeb je na tom podobně jako HORECA i letecká doprava nebo cestovní kanceláře. I když i v jejich případě je už vidět výrazné zlepšení oproti předchozím dvěma letům díky vyšší ochotě cestovat, tedy i díky očkování a uvolňování restrikcí v zahraničí,“ přidává.

„Mírný nárůst je pak patrný i u služeb na realitním trhu. Ten ale nadále zůstává pod tlakem vysokých cen a omezené nabídky secondhandových bytů a rodinných domů,“ uzavírá hlavní ekonom Banky Creditas.

–DNA–

KOMENTÁŘ

Please enter your comment!
Please enter your name here