Paliva v Česku opět mírně zlevnila. Nejprodávanější benzin Natural 95 zlevnil od minulé středy o 46 haléřů na průměrných 43,88 Kč/l, nafta pak o 33 haléřů na 46,62 Kč/l. 50 procent ceny paliv připadá na daně státu.
Navzdory mírnému zlevnění jsou paliva v Česku stále výrazně dražší než před rokem. Tehdy platili motoristé za benzin průměrně o 12,58 koruny méně, za naftu dokonce o 17,06 Kč méně. Vyplývá to z údajů společnosti CCS, která vývoj cen sleduje.
Vláda od června do září sníží spotřební daň na paliva o 1,5 Kč
Ceny benzinu a nafty vystoupaly kolem 10. března na rekordní maxima v důsledku ruského vpádu na Ukrajinu. Po něm výrazně zdražila ropa a zároveň oslabila koruna vůči dolaru. Litr Naturalu 95 tehdy stál v průměru víc než 47 korun, průměrná cena dieselu přesáhla 49,50 Kč/l. V dalším období ceny převážně klesaly, k nárůstu se přechodně vrátily předminulý týden.
Aktuálně nejlevnější paliva podle CCS natankují řidiči v Jihočeském kraji. Litr benzinu u tamních čerpacích stanic vyjde v průměru na 43,22 Kč, litr nafty pak na 46,09 Kč. Naopak nejdražší paliva nabízejí pumpy tradičně v Praze. V metropoli se benzin prodává průměrně za 44,30 Kč/l a diesel za 47,22 Kč/l.
Průměrné ceny pohonných hmot v ČR k 6. dubnu 2022 [v Kč/l]
Kraj | Natural 95 | Nafta |
ČR | 43,88 | 46,62 |
Praha | 44,30 | 47,22 |
Středočeský | 44,25 | 46,87 |
Jihočeský | 43,22 | 46,09 |
Plzeňský | 43,41 | 46,34 |
Karlovarský | 43,76 | 46,51 |
Ústecký | 43,48 | 46,23 |
Liberecký | 44,19 | 46,55 |
Královéhradecký | 43,62 | 46,43 |
Pardubický | 44,09 | 46,68 |
Vysočina | 43,92 | 46,87 |
Jihomoravský | 44,15 | 46,82 |
Olomoucký | 44,16 | 46,97 |
Zlínský | 43,80 | 46,46 |
Moravskoslezský | 43,95 | 46,64 |
[Zdroj: CCS]
Paliva nezdražila pouze v Česku
Podle České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu [ČAPPO] aktuální pohyb cen paliv v České republice je od vpádu ruských vojsk na Ukrajinu [24.2.] srovnatelný s ostatními zeměmi v EU. Přesněji řečeno se zeměmi, které nepřistoupily k razantnímu omezení hospodářské soutěže nebo dramatickému snížení daní.
„I tato opatření však stejně vedla k vyvolání ještě větší poptávky a v konečném důsledku k růstu ohrožení dostupnosti paliv,“ uvedl výkonný ředitel Asociace Jan Mikulec.
Upřesnil, že všechny společnosti v regionu nakupují ropu či pohonné hmoty na základě aktuálních průměrů cen na evropských komoditních burzách. Jejich skokový nárůst, jenž dle ČAPPO nemá v moderní historii obdoby, způsobil rychlý růst cen ve velkoobchodu i na čerpacích stanicích.
Pohonné hmoty a složení jejich ceny
Cena pohonné hmoty zahrnuje velkoobchodní cenu paliva, spotřební daň, daň z přidané hodnoty a maloobchodní marži. Podíl státu, tedy daňové zatížení, na celkové ceně činí více než 50 procent z celkové prodejní ceny. Spotřební daň, kterou vláda od června do září sníží o 1,50 Kč, pak činí:
- U benzinu: 12,84 Kč na 1 litr,
- U nafty: 9,95 Kč na 1 litr,
- Daň z přidané hodnoty [DPH] u benzinu a nafty: 21 %
DPH se přitom počítá z velkoobchodní ceny včetně příslušné spotřební daně. Ročně tak stát na daních za paliva vybere kolem sta miliard korun. Dodejme, že cena ropy a ropných derivátů na mezinárodních trzích zásadně ovlivňuje, za kolik u nás tankujeme. Marže čerpacích stanic není pouze zisk, ale zahrnuje i nutné náklady provozu distribučního systému. Například náklady na dopravu, provoz, energie, mzdové náklady a další položky.
–ČTK/DNA–