Paliva v Česku dál mírně zlevňují. Přes 50 % ceny jsou daně

391
paliva
Foto: Pixabay.com

Paliva v Česku opět mírně zlevnila. Nejprodávanější benzin Natural 95 zlevnil od minulé středy o 46 haléřů na průměrných 43,88 Kč/l, nafta pak o 33 haléřů na 46,62 Kč/l. 50 procent ceny paliv připadá na daně státu.

Navzdory mírnému zlevnění jsou paliva v Česku stále výrazně dražší než před rokem. Tehdy platili motoristé za benzin průměrně o 12,58 koruny méně, za naftu dokonce o 17,06 Kč méně. Vyplývá to z údajů společnosti CCS, která vývoj cen sleduje.

Vláda od června do září sníží spotřební daň na paliva o 1,5 Kč

Ceny benzinu a nafty vystoupaly kolem 10. března na rekordní maxima v důsledku ruského vpádu na Ukrajinu. Po něm výrazně zdražila ropa a zároveň oslabila koruna vůči dolaru. Litr Naturalu 95 tehdy stál v průměru víc než 47 korun, průměrná cena dieselu přesáhla 49,50 Kč/l. V dalším období ceny převážně klesaly, k nárůstu se přechodně vrátily předminulý týden.

XTB: Cena ropy může vyšplhat až na 130 dolarů za barel

Aktuálně nejlevnější paliva podle CCS natankují řidiči v Jihočeském kraji. Litr benzinu u tamních čerpacích stanic vyjde v průměru na 43,22 Kč, litr nafty pak na 46,09 Kč. Naopak nejdražší paliva nabízejí pumpy tradičně v Praze. V metropoli se benzin prodává průměrně za 44,30 Kč/l a diesel za 47,22 Kč/l.

Průměrné ceny pohonných hmot v ČR k 6. dubnu 2022 [v Kč/l]
Kraj Natural 95 Nafta
ČR 43,88 46,62
Praha 44,30 47,22
Středočeský 44,25 46,87
Jihočeský 43,22 46,09
Plzeňský 43,41 46,34
Karlovarský 43,76 46,51
Ústecký 43,48 46,23
Liberecký 44,19 46,55
Královéhradecký 43,62 46,43
Pardubický 44,09 46,68
Vysočina 43,92 46,87
Jihomoravský 44,15 46,82
Olomoucký 44,16 46,97
Zlínský 43,80 46,46
Moravskoslezský 43,95 46,64

[Zdroj: CCS]

Paliva nezdražila pouze v Česku

Podle České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu [ČAPPO] aktuální pohyb cen paliv v České republice je od vpádu ruských vojsk na Ukrajinu [24.2.] srovnatelný s ostatními zeměmi v EU. Přesněji řečeno se zeměmi, které nepřistoupily k razantnímu omezení hospodářské soutěže nebo dramatickému snížení daní.

„I tato opatření však stejně vedla k vyvolání ještě větší poptávky a v konečném důsledku k růstu ohrožení dostupnosti paliv,“ uvedl výkonný ředitel Asociace Jan Mikulec.

Vysoké ceny paliv nemají za aktuální situace řešení

Upřesnil, že všechny společnosti v regionu nakupují ropu či pohonné hmoty na základě aktuálních průměrů cen na evropských komoditních burzách. Jejich skokový nárůst, jenž dle ČAPPO nemá v moderní historii obdoby, způsobil rychlý růst cen ve velkoobchodu i na čerpacích stanicích.

Pohonné hmoty a složení jejich ceny

Cena pohonné hmoty zahrnuje velkoobchodní cenu paliva, spotřební daň, daň z přidané hodnoty a maloobchodní marži. Podíl státu, tedy daňové zatížení, na celkové ceně činí více než 50 procent z celkové prodejní ceny. Spotřební daň, kterou vláda od června do září sníží o 1,50 Kč, pak činí:

  • U benzinu: 12,84 Kč na 1 litr,
  • U nafty: 9,95 Kč na 1 litr,
  • Daň z přidané hodnoty [DPH] u benzinu a nafty: 21 %

DPH se přitom počítá z velkoobchodní ceny včetně příslušné spotřební daně. Ročně tak stát na daních za paliva vybere kolem sta miliard korun. Dodejme, že cena ropy a ropných derivátů na mezinárodních trzích zásadně ovlivňuje, za kolik u nás tankujeme. Marže čerpacích stanic není pouze zisk, ale zahrnuje i nutné náklady provozu distribučního systému. Například náklady na dopravu, provoz, energie, mzdové náklady a další položky.

–ČTK/DNA–

KOMENTÁŘ

Please enter your comment!
Please enter your name here