Výroba aut v Česku v letošním prvním čtvrtletí klesla meziročně o 18,7 procenta na 271 315 kusů. Automobilkám dál chybějí komponenty. Situaci zhoršuje válka na Ukrajině. A automobilky znovu volají po kurzarbeitu.
Uvedlo to Sdružení automobilového průmyslu [SAP]. Světlá výjimka v produkci v prvním čtvrtletí jsou jen výrobci autobusů, nákladních vozidel a motocyklů. A pak automobilka Hyundai v Nošovicích. Ta ve svém dodavatelském řetězci nemá žádného dodavatele z Ukrajiny. Tím však dobré zprávy končí.
Nedostatek komponent, ruská válka a rychlé zdražování
Za první tři měsíce tohoto roku tuzemské automobilky vyrobily celkově 269 090 automobilů. To je o 18,9 procenta méně než v prvním čtvrtletí roku 2021. Automobilky již v březnu pocítily kvůli ruské agresi na Ukrajině výpadky dodávek komponent z Ukrajiny. To se projevilo také v objemu produkce, když v březnu vyrobily o 21,2 procenta méně vozidel než v předchozím roku. Celkem jich bylo 98 712.
„Viditelným dopadem ruské agrese na Ukrajině je omezení výroby v důsledku chybějících kabelových svazků a problémy i nadále způsobuje nedostatek čipů. Kombinace těchto faktorů například březnovou výrobu přiblížila první vlně pandemie, kdy byl autoprůmysl na několik týdnů zcela zastavený,“ říká prezident SAP Martin Jahn.
Ještě větší problém pro automobilový průmysl v Česku dle něj značí strmý růst cen energií a pohonných hmot. To prodražuje vstupy automobilek a jejich dodavatelů. Druhý problém je růst cen komodit, jako jsou průmyslové kovy. Automobilkám tak zdražují komponenty podle toho, ze kterých surovin se vyrábí.
„Výrobní náklady se tak mohou pro některé firmy zvýšit o desítky až stovky milionů korun ročně navíc. Apelujeme proto na vládu, aby uvedla v platnost takzvaný kurzarbeit. Ten by cíleně pomohl firmám především v dodavatelském sektoru, pro něž se situace stává neúnosnou,“ dodává Jahn.
Výroba aut: Škoda Auto, Hyundai a Toyota
Škoda Auto v prvním čtvrtletí vyrobila v tuzemských závodech 162 640 vozidel. To je meziročně o 27,8 procenta méně. Na český trh bylo umístěno 18 552 vozidel [-5,2 %] a do zahraniční zamířilo 144 088 automobilů [-30,0 %].
Naopak automobilce Hyundai v Nošovicích se tradičně daří výrobu udržet. A dokonce ji zvyšovat. V prvním letošním čtvrtletí vyrobila 74 301 automobilů. To je o 13,1 procenta více než loni.
„Naše společnost nemá ukrajinské dodavatele ani zaměstnance a k přímému ovlivnění výroby tedy nedošlo. […] Předpovídat vývoj v delším horizontu je však nadále velmi obtížné,“ přibližuje situaci v Hyundai generální manažer pro administrativu Petr Michník.
Produkce kolínské Toyoty je v meziročním srovnání zhruba o pětinu nižší. Celkově zde bylo vyrobeno 32 149 automobilů. To je meziročně o 21,7 procent méně. Naprostá většina vyrobených vozidel mířila na export [31 633 ks].
Dodejme, že problémy mají i automobilky v okolních státech. S nákupem nových vozů se potýkají domácnosti i firmy, které plánují pravidelnou obnovu vozového parku s ohledem na náklady a daně. Současnou situací tak trpí mnoho tuzemských firem, které mají ve svém portfoliu například rozšířenou značku Škoda.
Zánovní ojeté vozy zdražily o desítky procent
Pokles produkce automobilek, jejich převládající export do zahraničí a z toho pramenící dlouhé čekací lhůty na nová vozidla, se promítá do trhu s ojetými vozy. Na trhu s auty z druhé ruky klesá nabídka a rostou ceny. Inzertní servery v letošním prvním čtvrtletí nabízely k prodeji na 52 550 vozů, loni to bylo 62 049.
„Obecně sice nabídka ojetých vozů na tuzemském trhu meziročně i meziměsíčně mírně rostla, ale to se týká zejména starších vozů, kterých se ze západních zemí v současné době dováží nejvíce od roku 2008,“ uvedl výkonný ředitel autocenter AAA AUTO a Mototechna v České republice Luboš Vorlík.
Naopak u zánovních aut, kterými zákazníci dle jeho slov nahrazovali výpadky v dodávkách těch nových, se nedostatek v nabídce projevuje stejně, jako na primárním trhu.
„Tím, že nejsou nová auta, tak pochopitelně nemohou v dostatečné míře vznikat ani ta zánovní. To je jeden z důvodů, proč medián ceny u mladých ojetin jen za poslední rok vzrostl víc jak o čtvrtinu,“ říká Vorlík.
Ve srovnání s loňským prvním čtvrtletím vzrostla mediánová cena zánovních aut v tuzemsku o 136 000 korun [+26,2 %] na aktuálních 655 000 korun. V Polsku stoupla o 32,4 procenta na v přepočtu 585 680 korun. Na Slovensku pak ceny zánovních aut vzrostly o 18,7 procenta na v přepočtu 622 733 korun.
Nejčastěji nabízenou značkou zánovních aut na českém trhu byla v prvním kvartálu Škoda se 7 094 vozy různých modelů. Následoval Volkswagen s 1 544 auty. Třetí místo obsadil Mercedes-Benz s 1 179 nabízenými ojetinami.
Výroba autobusů, nákladních vozů, motorek a přívěsů
Produkce autobusů v prvním čtvrtletí stoupla o 12,1 procenta [1 245 vozů]. 157 vozů šlo na český trh, 1 011 výrobci vyvezli do zahraničí. Společnost IVECO CR vyrobila 1 135 autobusů [+11,6 %]. Firma SOR Libchavy vyrobila 92 autobusů [+3,4 %]. ŠKODA Electric vyrobila v prvním čtvrtletí 14 elektrobusů a výrobce KHMC čtyři autobusy.
Společnost TATRA Trucks, jediný člen SAP v segmentu nákladních vozidel, vyrobila v prvním čtvrtletí tohoto roku 302 vozidel. To je o 61 vozů více než ve stejném období loni [+25,3 %]. Produkce Tatry byla z větší části exportována [157 vozů]. V Česku nabídla 132 vozidel.
Výrobce motocyklů JAWA Moto v prvním čtvrtletí vyrobil 678 motocyklů. To je o 407 kusů více než v prvním čtvrtletí loni [+150,2 %]. Firmě se dařilo především na českém trhu s 496 prodanými motocykly [+ 115,7 %]. Vyvezla 182 strojů.
Ceny ve výrobě, zdá se, nemají strop. Prudce rostly i v březnu
Naopak pokles produkce hlásí segment přípojných vozidel. Výrobci mezi lednem a březnem vyrobili celkově 5 658 přívěsů a návěsů všech velikostí. To je o 319 ks méně než loni [-5,3 %]. Z pohledu objemu obstarala většinu produkce společnost Agados specializující se na malé přívěsy do 3,5 t. Těch vyrobila 4 970 ks [- 8,0 %]. V Česku jich prodala 2 624 ks [- 3,6 %], v zahraničí pak 1 978 ks [- 12,9 %].
–DNA–