Česká kancelář pojistitelů [ČKP] prodloužila ukrajinským motoristům prchajícím před válkou povinné ručení zdarma na území Česka ze dvou na šest měsíců. Podle zástupců ČKP má organizace dost peněz na mimořádné výdaje.
ČKP provozuje hraniční pojištění, které si při vstupu na území České republiky sjednává řidič cizozemského vozidla bez platného povinného ručení pro území ČR [tzv. zelené karty] zaplacením pojistného. A to na dobu pobytu na tomto území.
Průměrná cena povinného ručení podle Broker Consulting POVIndexu v březnu stoupla o 125 korun na 6 591 korun. Výraznější nárůst cen se z velkých měst přesunul už i do menších regionů. Tam index vzrostl o 177 korun. Zástupci Broker Consulting uvedli, že povinné ručení zdraží i v následujících měsících. Důvodem je v Česku nedostatečná dopravní síť oproti počtu aut a z toho pramenící intenzivnější doprava a přibývání nehod. Dále pak dražší krytí škod spolu s rychle rostoucí inflací, jíž akceleruje válka na Ukrajině.
Kancelář pojistitelů zároveň spravuje garanční fond, ze kterého se hradí škody způsobené nepojištěnými vozidly a další škody specifikované zákonem. K financování garančního fondu slouží především příspěvky nepojištěných vozidel a dále úhrady postižních pohledávek a členské příspěvky pojišťoven. Například jen v roce 2020 z tohoto fondu ČKP vydala na úhradu škod nepojištěnými auty 4,7 miliardy korun.
Ukrajinci povinné ručení v Česku neřeší
Ukrajinští motoristé, kteří v Česku byli již před válkou, ale zažádali si o vízum za účelem strpění, a ukrajinští běženci, kteří se do Česka vydali auty, povinné ručení na rozdíl od Čechů ale neřeší. Mají ho zdarma. Stejně jako mají zdarma cesty veřejnou hromadnou dopravou, kde jim stačí ukázat ukrajinský pas. Novinka je, že povinné ručení zdarma nově Ukrajinci získají na půl roku, když původně ho měli jen na dva měsíce.
„Ukrajinští občané, kteří prchají před válkou a hledají v naší zemi bezpečí, jsou ve velmi obtížné situaci, a to jak psychické, tak i z hlediska zdrojů. Většina z nich jsou ženy a děti, které stojí před urgentní potřebou zabezpečit si základní životní podmínky. Což jim komplikuje směnitelnost hřivny a často omezená dostupnost jiných finančních prostředků. Pokud my jako Česká kancelář pojistitelů a naše členské pojišťovny můžeme něco udělat pro ulehčení jejich tíživé situace, děláme to bez váhání,“ vysvětluje rozhodnutí prodloužit ukrajinským motoristům povinné ručení zdarma výkonný ředitel ČKP Jan Matoušek.
Situace je však komplikovanější. V momentě, kdy Ukrajinci, kteří se na území České republiky pohybují autem, povinné pojištění neplatí, protože, jak říká Matoušek, jsou v psychicky a finančně tíživé situaci, musí se najít někdo, kdo ho zaplatí. A zejména pak, kdo zaplatí škody ve chvíli, kdy dojde k nehodě.
„Takový systém hledáme. O nalezení legislativního řešení diskutujeme s ministerstvem financí. Podobná debata probíhá i na úrovní členských států a Evropské komise. Panují totiž nejasnosti, zda evropská legislativa vůbec umožňuje na území České republiky pojistit vozidlo registrované mimo Evropskou unii,“ potvrzuje mluvčí ČKP Veronika Pavlisová.
Podle její zprávy aktuální prodloužení času bezplatného krytí povinného ručení pro Ukrajince na šest měsíců tak dává dostatek času k hledání dlouhodobého řešení. Navíc ulehčí tíživou situaci příchozích s vyřizováním všech nezbytných pobytových náležitostí.
Pomoc Ukrajincům nelze měřit ekonomickým pohledem
V Česku se dle odhadů aktuálně pohybuje přes 400 tisíc Ukrajinců. Z nich si v Česku zažádalo k začátku dubna o speciální vízum strpění 324 857 osob. Podle ČKP jich v Česku má auto zhruba desetina. Což by značilo cca 32 tisíc aut s povinným ručením zdarma. Nabízí se tak otázka, zda má Garanční fond ČKP dostatek prostředků na mimořádné výdaje.
Podle Jana Matouška má: „ČKP a její členské pojišťovny jsou přesvědčeny, že není ani správné, ani morálně ospravedlnitelné se na otázku pomoci lidem, kteří prchají před hrůzami násilí a války, dívat ekonomickým pohledem.“
Jeho slovům lze rozumět, protože ČKP zároveň vylučuje participaci komerčních pojišťoven na nákladech o péči u ukrajinské motoristy na našem území. To znamená, že peníze půjdou z peněz, které do systému vkládají čeští motoristé. A nikoli ze zisku pojišťoven.
Avšak i na to má Jan Matoušek odpověď: „My všichni stojíme ve zcela výjimečném tragickém okamžiku evropských dějin. A evropské hodnoty, za které se mimo jiné bojuje na Ukrajině, stojí přece právě na solidaritě s potřebnými. Jsme zároveň velmi rádi, že pojišťovny ať už vlastními příspěvky, nebo organizováním sbírek a materiální pomoci Ukrajině pomáhají.“
Projevem solidarity ČKP je pak hrazený odtah ukrajinských vozidel při poruše či nehodě. A dobré je i to, že společnost Global assistance provozuje pro ČKP speciální telefonní číslo +420 251 032 834, které je určené Ukrajincům, kteří odtah potřebují.
–DNA–
To by mne zajímalo, kdy budeme mít mi Češi povinné ručení zdarma?
Za 10 dní nepojisteneho vozidla ( chyba při koupi vozidla) jsem do fondu zaplatil pokutu 676kc. Pomáháme chudakum.
Šašci
Šašek byl hodně chytrý člověk. Tady jde spíš o korunovaného tura domácího.
Vidíte ty fára v jakých jezdí? Všichni vidí jak jsou dobře zabezpečení, nejsou to žádní chudáci, polovina čechů si nežije jako oni, kam tohle až zajde, nechápu. Český člověk nemá prachy, tak musí auto prodat, ukrajinci budou mít zadarmo uplně vše, založte jim ještě všem spoření, dejte zdarma vše, doktory, zubaře, vzdělání, však on to za ně český lid zaplatí, bude muset! A hlavně mi nepišt, že jsem závistivá a nevím co, starejte se takhle o český lid a nebudu tohle psát
ANO MÁTE PRAVDU . U nás v hospodě dva mladý ukrajinci 21 let tak měli útratu 1200kč dávali jsi štamprlata atd. a ještě dali šenkýři 200 kč dýško. Já šel do kolen.
Hmotná nouze pro občana ČR….
První dospělá osoba ve společné domácnosti = 3 550 Kč
Druhá a další dospělá osoba = 3 200 Kč
Ukrajinec získá humanitární dávku 5 000 Kč za měsíc.
Pomáhat se má …. ale ne na úkor obyvatel v ČR !!!
Aještě si ten Čech musí z těch 355oKČ vše platit.Stravu bydlení………a UKRAJINCI to mají za kapesný-a ještě jim i vyperou prádlo.
Řitní alpinismus PĚTIKOLKY nezná hranic. Jen dál a houšť, snad to dojde i největším havloidním optimistům, kam nás tahle 108 šmejdů dotáhne.
To si fakt dělají srandu, všechny ty … … … vypakovat zpátky do … a bude pokoj. [redakčně upraveno]
STK ale také nikdo, u UA registrovaných aut na našich silnicích , neřeší.
Ano mají lepší auta než Češi,ale mají i takový křápy co jsou nebezpečné.-PRO DRUHÉ ŘIDIČE.
Ať táhnou do p…. už jich mám plné zuby Ukrajinci …..a pan Fiala může jít snímá .
Přesně tak. Ať už jdou do … [redakčně upraveno]
Hnus hnus hnus!! Jsme Ukrajina nebo Česko?
Proč je sem taháme a ještě na ně doplácíme :-/
Ten petislepenec je úplně peisernej, snad za to budou jednou pikat.
Opravdu banánová republika, našince se trestá za každý i omylem opomenutý den, kdy vozidlo nejelo a tady se peníze vyhazují. Opravdu dokud nebudeme mít venku holé zadky, bude nás vláda odírat z kůže. Kdy budeme mít tu porevoluční slibovanou Klausem životní úroveň jako v Německu? Asi na svatého dyndy.
Ale meli by splnovat STK, plno ma nebezpecna auta, zatmavena okna, nehomologivane svetla, ojete gumy. Pomoc OK, ale auta musi splnovat STK
Mne za minulého bolševického režimu naboural soudruh ožralí Ukrajinký okupant z roku 1968 major armádní politruk a víte co jsem dostal tak přesně to co bych jim dal ted tak doufám až mne zase nejaký
ožralí Ukrajinec nabourá dostanu zase to co tenkrát
„ČKP a její členské pojišťovny jsou přesvědčeny, že není ani správné, ani morálně ospravedlnitelné se na otázku pomoci lidem, kteří prchají před hrůzami násilí a války, dívat ekonomickým pohledem.“ Proto by tato pomoc měla být poskytnuta ze zisků pojišťoven a nikoliv z peněz vybraných od motoristů na zákonné pojištění odpovědnosti za škody způsobené provozem motorového vozidla.
Já chci také na půl roku vyjímku. Proč jedni můžou a druzí, co platí daně – ne.
Tak se na placení povinného ručení vykašleme všeci, když stát neměří všem stejně.
A kdy budou pomáhat našim rodinám zejména mladým !!!!!!!!!!
Nechápu. Když mají na auto a na palivo, tak mají i na povinné ručení. Nebo tankují na pas zdarma?
Osobně si myslím, že je to hrubá politická chyba. Nejen, že se na vše musím dívat ekonomickým pohledem, protože zadarmo je jen smrt, ale dokonce to sledovat a vyhodnocovat. Jinak to nejde. A jestli těm lidem chci nějak pomoci, tak maximálně tak, že by se museli zaregistrovat, čímž by stát získal přehled koho a s čím tady má a pak by takový jedinec dostal možnost (na rozdíl od nás domorodců) to postupně splácet, třeba i s půlročním odkladem splátek s jejich následným postupným zvyšováním od velmi malých až po velké tak, aby nakonec zaplatili vše, co se zaplatit má. To by byl tlak, aby pracovali, když by náhodou někteří nechtěli, ale toto jen na okraj, nejsou to naštěstí jižané. A když by tyto povinnosti nesplnil, tak vyhoštění, válka, neválka. Pak by domorodci rozhodně neměli problém, svému bližnímu pomoci. Je vidět, že politici nejsou politici, ale jen lidé v politice. Jinak by věděli, že se lidé snadno smíří s tím, že jeden je bohatý a druhý chudý. Někdo je žena, někdo muž a někdo dokonce fluidum (jako ten v USA, který na letištích kradl kufry). Někdo je hezký a druhý škaredý jako noc. Ale nikdo se nesmíří s tím, že jeden musí a druhý nemusí. I kdyby to byla jen nepodstatná prtkotina. To je totiž ten nejdůležitější tmel společnosti, který ji drží pohromadě a v jednotě. Vědomí a i praxe, že když se podle zákona musí, tak musí všichni (i když třeba každý rozdílným způsobem) a když se nemusí, tak nemusí nikdo. A to bez podmínek. Opak tu jednotu a soudržnost společnosti rozleptá stejně spolehlivě, jako kyselina.
ČKP, Česká kancelář pojititelů, má peněz dost píše se dál v článku. Koho to že peněz? Od těch co platí a jezdí bez nehody.
Vše je dousečné. Ano, jsou bohatí ukrajinci, ale většina jsou chudí, a ty opravdu nemají prostředky v podstatě ani na vyžití. Mělo by se to řešit individuálně, ale v tomto množství to asi nepůjde…