Ministerstvo financí ČR [MF ČR] rozšíří kontroly marží čerpacích stanic i na distributory paliv. I když podle úřadu kontroly tlačí marže dolů, i tak čerpacím stanicím a distributorům hrozí přímou regulací cen.
MF ČR tento měsíc zahájí spolu s trvající kontrolou marží čerpacích stanic ještě kontrolu marží u distributorů paliv. Právě oni jsou totiž plátci spotřební daně, která u motorové nafty a benzinu klesne z rozhodnutí vlády od 1. června do 30. září 2022 o 1,5 Kč na litr.
Vláda od června do září sníží spotřební daň na paliva o 1,5 Kč
Až do září trvající ministerské kontroly mají dohlédnout na to, aby snížená daň nezůstávala v maržích distributorů, ale skutečně se promítla do prodejních cen přímo na čerpacích stanicích. Průběžnými kontrolami chce ministerstvo i donutit distributory, aby snížili své velkoobchodní marže na předválečnou úroveň.
Kontrola marží u stanic pomohla, uvádí MF ČR
Ministerstvo tak od 14. března sbírá na denní bázi údaje o prodejních cenách paliv na čerpacích stanicích. Ty zpětně analyzuje k 15. únoru u více než 2 500 veřejných čerpacích stanic [90 % trhu].
„Oproti březnu marže klesla zhruba o 0,6 koruny na litr a aktuálně se drží na přijatelné úrovni. To však neznamená, že na další kontroly rezignujeme, s monitoringem cen benzinu a nafty budeme pokračovat až do konce září,“ shrnuje výsledek kontrol ministr financí Zbyněk Stanjura [ODS].
Sledovaná marže u dieselu / vývoj průměrné nákupní a denní prodejní ceny
[Zdroj: MF ČR]
Kontroly pak vnímá jako účinné. Přičemž argumentuje jejich meziročním poklesem v dubnu o 65 haléřů u Dieselu a o 59 haléřů u Naturalu 95. Oproti průměru roku 2021 tak byla v dubnu sledovaná marže zhruba o korunu vyšší, konkrétně o 83 haléřů u Dieselu a 1,19 koruny u Naturalu 95. Což je přirozené, protože stejně jako ostatním i čerpacím stanicím rostou náklady kvůli rychle rostoucí inflaci.
Sledovaná marže u benzinu / vývoj průměrné nákupní a denní prodejní ceny
[Zdroj: MF ČR]
Což potvrzuje i MF ČR: „O korunu vyšší marže na litr je aktuálně dána jednak zvýšenou marží distributorů na úrovni velkoobchodu a zejména pak vysokou nejistotou panující od začátku války na Ukrajině na komoditní burze v Rotterdamu.“
Podle ministra financí Stanjury je zřejmé, že slovní intervence a připravenost ministerstva financí zavést v případě neuspokojivého stavu regulaci marží funguje. To proto, že sledované marže u nafty a benzinu v Česku od začátku kontrol skutečně klesly.
Na druhou stranu i ministr přiznává, že konečná cena na pumpách pro řidiče v dubnu bohužel klesla jen velmi mírně.
„Musíme ale objektivně vnímat, že ceny pohonných hmot jsou aktuálně vyšší hlavně kvůli rostoucí vstupní ceně ropy na burze. A tu z pozice České republiky neovlivníme,“ říká.
Vývoj sledované marže / duben 2022 – průměr roku 2021
[Zdroj: MF ČR]
Opět pak všechny ujišťuje, že úřad s kontrolami nekončí. Naopak je ještě rozšíří. To nejen kvůli snížení spotřební daně u paliv, ale i kvůli zvýšení marží některých distributorů od začátku války na Ukrajině. I v tomto případě je však dost reálné, že marže stouply kvůli vyšším nákladům. Což zjistí až kontrola ze strany MF ČR. Pokud se ukáže opak, úřad přistoupí k zavedení přímé regulace cen distributorů a čerpacích stanic.
–DNA–
Vůbec nejúčinnější by bylo, kdyby se řidiči spojili a nejeli někam tankovat třeba za 48, když o pouhý kilometr dál mají třeba za 46.