Praha se znovu pokusí zkultivovat Vrchlického sady u hlavního železničního nádraží v Praze. Radní schválili soutěžní záměr na revitalizaci sadů, nádražní haly i výstavby nové tramvajové trati. Pražský projekt nese název Nový Hlavák.
Konkrétně jde o soutěžní dialog o nové podobě veřejného prostoru. Tramvajová trať povede z Opletalovy ulice k Národnímu muzeu. Přičemž již nyní jsou v Opletalově ulici v prostoru parkoviště znát přípravy pro tuto trať.
Na záměru se podílí Magistrát hlavního města Prahy, Správa železnic, Dopravní podnik hl. m. Prahy a Institut plánování a rozvoje hlavního města Prahy. Účelem spolupráce je výběr architektonického návrhu, který nejlépe naplní komplexní zadání. Vítěz projektu Nový Hlavák má být znám v červnu příštího roku. Zúčastněné subjekty si od přeměny veřejného prostoru slibují výrazně lepší podmínky pro rezidenty a stejně tak i cestující.
Pražský Sherwood dnes a denně
Vrchlického sady, do nichž vstupuje každý, kdo přijíždí nebo odjíždí z železniční stanice Hlavní nádraží či metra v něm, Pražané trefně přejmenovali na Sherwood. To byl les v Británii, v němž se dle legendy na přelomu 12. až 13. století skrýval se svojí družinou zbojník Robin Hood.
Pražský Sherwood má ale do utajeného místa hodně daleko. Lidé podnapilí, pod vlivem drog, bezdomovci, lidé nemocní, prostituti a prostitutky, lidé agresivní, žebráci a žebračky se ve Vrchlického sadech pohybují denně zcela zjevně a bez skrývání. Mezi nimi se pak proplétají turisté a lidé pracující, kteří k dopravě využívají metro nebo vlak.
Hlídkující policisté s tím jen těžko něco zmůžou. Jejich zásah často začíná i končí kontrolou dokladů problematických osob. Těžkou službu mají v místě i pracovníci pražské záchranné služby. To, když někdo z osazenstva pražského Sherwoodu zkolabuje na předávkování či se popere, až teče krev.
Hlavák dostane novou podobu nejdříve v roce 2027
Nic z výše jmenovaného není tajemstvím ani pro primátora metropole Zdeňka Hřiba.
„Dlouhodobě se snažíme o zlepšování kvality veřejného prostoru, aby byl opravdu pro lidi a nebyl pro ostudu,“ říká primátor hlavního města Prahy Zdeněk Hřib [Piráti].
I přes proklamovanou dlouhodobou snahu magistrátu se situace na hlavním nádraží a v jeho okolí dlouhodobě nemění. Novinka v prostoru jsou jen jedny nové veřejné toalety. A v posledních dnech pak děti a rodiny Romů z Ukrajiny a Maďarska, které prchají před válkou na Ukrajině. A tak, jak říká primátor, přijde generální proměna celého prostoru.
„Území kolem hlavního nádraží potřebuje proměnu jako sůl, přeci jen jde o vstupní bránu do města. Park, kterému se nelichotivě přezdívá Sherwood, dostane svěží tvář včetně nové tramvajové trati,“ věří ve změnu primátor Hřib.
Ani podle něj to ale nebude hned. Samotné zahájení výstavby „Nového Hlávku“ město plánuje až za tři roky [2025]. A hotovo má být o dva roky později, tedy v roce 2027. Co bude do té doby, zůstává bez odpovědi. Pražským městským úředníkům to však vrásky nedělá. Naopak jsou naladění na pozitivní vlnu.
„Soutěžní dialog je krásnou ukázkou toho, jak moc se v posledních letech zlepšuje fungování veřejných institucí a jejich schopnost spolupracovat. Zatímco před pár lety jsme řešili modrá zábradlí, dnes jsme schopni se Správou železnic kooperovat na velkých městotvorných projektech, díky kterým máme šanci společně přivést do města novou architekturu na evropské úrovni,“ tvrdí náměstek primátora pro oblast územního rozvoje Petr Hlaváček [Spojené síly pro Prahu].
Problémy „Sherwoodu“ dle jeho slov nemohou být vyřešeny bez přestavby odbavovací haly a obráceně. K přestavbě je tak podle něj třeba přistoupit s citem, aby se z vnitřní periferie stala reprezentativní branou do města.
Všechny pokusy prozatím selhaly
Poněkud věcnější pohled na současnou podobu hlavního nádraží nabízí náměstek primátora pro oblast dopravy Adam Scheinherr [Praha sobě]. Přiznává, že za poslední desítky let se bohužel nepodařilo zbavit nejvýznamnější nádraží v zemi pověsti problematického a nepříliš oblíbeného místa.
„Tuto situaci chceme změnit také stavbou nové tramvajové trati mezi Muzeem a Bolzanovou ulicí. Ta umožní umístit zastávku tramvaje přímo před nádražní budovu, podobně jako na blízkém Masarykově nádraží,“ vysvětluje tak alespoň smysl nově plánované tramvajové trasy.
I on věří, že společně s rekonstrukcí Vrchlického sadů a historickou i novou budovou hlavního nádraží vznikne v příštích letech důstojný, funkční a reprezentativní vstup do hlavního města.
Předseda představenstva a generální ředitel Dopravního podniku hl. m. Prahy pak doplňuje, jak se nová tramvajová trasa promítne do systému pražské veřejné dopravy. Podle něj Hlavnímu nádraží v současnosti chybí větší propojení s městskou hromadnou dopravou.
„Dnes je přímo v odbavovací hale pouze vstup do stanice metra C. Nejbližší stávající tramvajové zastávky v Bolzanově ulici jsou vzdálené cca půl kilometru. Díky schválenému soutěžnímu dialogu se zde, doufám v dohledné době, dočkáme dostavby plánované tramvajové trati přes Vrchlického sady k Národnímu muzeu a na Vinohrady. Ta nabídne nová, přímá spojení a zvýší tím atraktivitu MHD i samotného hlavního nádraží,“ tvrdí.
–DNA–