Po pěti měsících se měsíční produkce osobních automobilů v Česku vrátila nad hranici 100 tisíc vozů. Květnovou produkcí tak tuzemský autoprůmysl letos vůbec poprvé překonal loňské měsíční objemy výroby.
Květnový nárůst výroby o 12,8 procenta na 120 186 vozidel znamená přiblížení se k předkrizovým měsíčním objemům výroby. Podle zástupců Sdružení automobilového průmyslu [SAP] došlo ke zmírnění dosavadního meziročního poklesu celkové produkce vozidel na 14 procent.
„Je dobrou zprávou, že se český autoprůmysl v květnu konečně alespoň trochu nadechl. Po složitém období je výroba u finálních výrobců opět v černých číslech. Celkově se potvrzuje trend postupného, i když zatím velmi křehkého, obnovení dodávek polovodičových čipů. A díky restartu výroby na Ukrajině i zajištění dodávek kabelových svazků – tedy komponentů, které výrobce v uplynulých měsících brzdily nejvíc,“ říká výkonný ředitel SAP Zdeněk Petzl.
Situace dle něj ale zůstává velmi nejistá, a to hned z několika důvodů. Prvním je riziková geopolitická situace, nulová tolerance vůči covidu v Číně a drahé energie.
„Teprve v dalších měsících uvidíme, zda se automobilkám podaří udržet květnové objemy výroby. Pokud ano, je šance, že letošní rok bude nakonec lepší než ten loňský,“ říká Petzl.
Autoprůmysl nadále zůstává v defenzivě
Lepšími výsledky v květnu autoprůmysl zmírnil propad produkce z dubnových 20 procent na 14 procent. A květnová čísla z tuzemského automobilového průmyslu vítají i analytici.
„Zveřejněné květnové statistiky výroby ukazují, že se v posledním měsíci situace v automotive výrazně zlepšila, neboť všechny tři automobilky vyrobily dohromady přes 120 osobních automobilů,“ říká hlavní ekonom skupiny Creditas Petr Dufek.
I on upozorňuje na rizika: „Ve srovnání s rokem 2019 se v tomto období nicméně vyrobilo o 140 tisíc vozů méně a roční produkce se tak nebezpečně přiblížila na dohled milionové hranice. V nejlepších letech dosahovala přes 1,4 milionu vozů.“
Dodavatelské řetězce dle něj mají k předkovidové spolehlivosti stále daleko. Upozorňuje na přetrvávající problém s některými součástkami a přepravními lhůtami, které komplikuje fungování v systému just-in-time, na který velcí výrobci dlouhodobě spoléhají.
„Pokud se přece jen podaří udržet výsledky automobilového průmyslu i v dalších měsících, dostane ekonomika už téměř nečekanou vzpruhu, která by ji v čase extrémní inflace pomohla překonat útlum domácí poptávky. Pozitivní by to bylo i pro export a celkovou bilanci zahraničního obchodu, která je stále ve větším vleku vysokých cen dovážených komodit,“ vysvětluje Petr Dufek.
Obdobné problémy jako v Česku nyní dle něj řeší autoprůmysl v dalších zemích unie. A přidává i drobnou poznámku k evropskému trhu: „Z pohledu ročních prodejů jsou německý, francouzský a italský trh stále na dlouhodobém minimu. V celé EU se prodává o téměř třetinu aut méně než v nejlepších časech. Což znamená výpadek více než čtyř milionů vozů za rok.“
Daří se automobilce Hyundai, ale už ne tolik Škodě
Automobilky v Česku do konce května vyrobily 481 535 osobních vozidel [meziročně -14 %]. Nadále platí, že výsledky jednotlivých výrobců se liší. Velmi dobře se daří nošovickému podniku Hyundai, který od ledna do konce května vyrobil 134 801 vozidel [meziročně +15,9 %]. V samotném květnu pak zvýšil produkci o 19,3 procenta na 30 900 automobilů.
Jihokorejskému výrobci se dlouhodobě daří především díky lepšímu přístupu k čipům. Je to právě jihokorejský Samsung, který patří k jejich největším světovým producentům. I díky tomu Hyundai zvyšuje svůj tržní podíl na stále se zmenšujícím evropském trhu, který se rychle blíží pětiprocentní hranici.
Také Škoda Auto v květnu vyrobila výrazně více automobilů než loni, a to 68 296 ks [+ 14,1 %]. Díky tomu oproti dubnu o více než sedm procentních bodů zmírnila meziroční pokles celkové letošní produkce. Škoda i tak ztrácí se svými letos v Česku 279 655 vyrobenými vozy v objemu produkce 23,4 procenta na loňský rok.
Kolínský závod Toyota vyrobil od začátku roku 67 079 vozidel [meziročně- 14,5 %]. V květnu to bylo 20 990 vozidel [+ 1,1 %], tedy téměř třetina celkové letošní produkce. K tomu přispěla také výroba nového modelu Toyota Aygo X.
Vynikající výkonnost si v dosavadním průběhu roku udržují výrobci autobusů. Vyrobili celkem 2 106 autobusů [+16,4 % meziročně]. A lepší situaci hlásí i společnost Jawa Moto, která za letošních pět měsíců vyrobila 1 023 motocyklů. To je jen o dvanáct strojů méně než za celý rok 2021. V meziročním srovnání s loňským květnem je to již o 546 motocyklů více [+ 114,5 %].