Ministři životního prostředí EU dnes řeší spalovací motory

522
ministri
Česká ministryně životního prostředí Anna Hubáčková [KDU-ČSL] dorazila na jednání Rady pro životní prostředí v Lucemburku. A to podle všeho vozem se spalovacím motorem. / Foto: MŽP ČR

Ministři životního prostředí zemí EU dnes [28.6.] rozhodnou, zda podpoří plán Evropské komise [EK] na snížení emisí CO2 u automobilů a nákladních aut na nulu už od roku 2035. Firmy z automotive apelují, aby vzali rozum do hrsti.

Konečný text dohody o roku 2035 sice unijní úředníci vypracují až na jednání mezi Evropským parlamentem a Evropským výborem regionů, pokud ministři životního prostředí ale odsouhlasí nulové emise, je výsledek jednání už celkem jasný.

Podle vyjádření mluvčího Ministerstva životního prostředí ČR [MŽP] Ondřeje Charváta jednání ministrů životního prostředí stále běží. K otázce spalovacích motorů se kolem poledne prozatím nedostali.

„Ministři aktuálně jednají stále o balíčku Fit for 55. Podle mého názoru se ke spalovacím motorům dostanou až pozdě večer,“ uvedl pro FinTag.cz mluvčí úřadu.

Na přímou otázku, jak ve věci ukončení prodeje spalovacích motorů do roku 2035 zahlasuje česká ministryně životního prostředí Anna Hubáčková [KDU-ČSL], odpovídá nepřímo. Klíčové dle něj bude, jak budou vypadat konečné návrhy.

„My v tuto chvíli nevíme, jaký bude kompromisní návrh, o kterém se bude hlasovat. Avšak doufáme, že se dohodneme na nějakém kompromisním návrhu,“ odpoví přeci jen nakonec.

První i poslední, kdo zakáže spalovací motory bude EU

Tématu ukončení prodeje spalovacích motorů v roce 2035 si zevrubně všímá i bruselský list Politico. Ten v článku “Car-part makers nervously watch EU efforts to ban fossil-fuel cars cituje Stefana Capria“ z belgické pobočky výrobce autodílů Punch Hydrocells. Ta v severní Itálii pracuje na vývoji modelu spalovacího motoru na vodík.

„Zlobím se na plán EU ukončit do roku 2035 prodej nových automobilů se spalovacím motorem. A to proto, že pro naší turínskou pobočku, která se specializuje na vývoj čistých spalovacích motorů, to značí velký problém,“ říká.

Proto i on jednání ministrů životního prostředí pečlivě sleduje a netrpělivě očekává jeho závěry. I když jeho firmou vyvíjený motor má za emise pouze vodu, problém spočívá v tom, že využívá maziva, tudíž není 100% čistý. A zákaz spalovacích motorů firmě dále docela znemožní vývoj hybridního motoru, který kombinuje vodík s konvenčními pohonnými hmotami. A to přesto, že u nich emise dle Capria klesají o 90 procent.

„Pokud ministři zákaz prodeje spalovacích motorů odsouhlasí, bude to pro trh znamenat podstatnou změnu a pokles odbytu už v roce 2031 nebo 2032,“ říká Caprio s tím, že v tu chvíli se jeho firma přeorientuje na softwarovou výrobu.

Ferrari na baterky se zřejmě již brzy stane skutečností

„Ale to znamená, že peníze, které jsme investovali do vývoje nových motorů, vylétly komínem. I to, že pracovníky, které teď máme a zaškolili jsme je, propustíme a budeme hledat nové,“ rozčiluje se.

Punch Hydrocells nyní zaměstnává, většinou v Evropě, dva tisíce lidí a vyrábí vše od motorových součástek až po převodovky. Jejími odběrateli jsou automobilky Ford a Volvo.

Automobilky na elektromobilitě vydělávají, a tak je vítají

Na druhé straně většina velkých automobilek termín 2035 pro ukončení výroby spalovacích motorů vítá. Do vývoje a výroby elektromobilů investují značné částky a taktéž je prodávají s podstatně vyšší marží než automobily s klasickými motory. Jsou tu ale i dodavatelé součástek pro výrobu spalovacích motorů, kteří už takoví fanoušci elektromobility nejsou.

„Evropská unie je jediný region, který uvažuje o úplném zákazu spalovacích motorů. A je jí docela jedno, že ohrožuje celosvětový konkurenční boj a existenci půl milionu pracovních míst,“ říká Sigrid de Vries, který stojí v čele lobbistické organizace evropských dodavatelů autodílů [CLEPA].

Martin Jahn: V roce 2024 Škoda nabídne malé elektrické SUV

Podle něj by zodpovědní politici místo toho měli dát evropským výrobcům šanci dotáhnout vývoj vodíkových motorů a alternativních paliv, jako jsou biopaliva a syntetická paliva použitelná v současných spalovacích motorech. Například v případě firmy Punch by to znamenalo, že by EU zvážila možnost akceptovat emise jejího vodíkového motoru.

„Odsouhlasení tohoto kompromisu by znamenalo dva přínosy. Poskytlo by to průmyslu popud pracovat na technologiích, které by omezily emise v milionech automobilů, které budou na silnicích i po roce 2035,“ pokračuje de Vries.

Podle něj by to přispělo i k zachování pracovních míst. Ve studii publikované loni v prosinci organizací CLEPA by v Evropě i při uvažovaném zvýšení počtu pracovních příležitostí při výrobě elektrických baterií pro automobily, značil přechod na elektromobilitu ztrátu 275 000 pracovních míst.

Různí ministři životního prostředí mají různá zadání

O tom, jak dopadne dnešní jednání ministrů životního prostředí, můžeme nyní jen spekulovat. Na druhé straně již vznikla iniciativa zemí Itálie, Bulharska, Portugalska, Rumunska a Slovenska. A ta minulý týden navrhla oddálení termínu nulových emisí do roku 2040, do roku 2035 pak jejich omezení o 90 procent.

„Nevíme přesně, co se stane, až se začnou baterie, které vyžadují dovoz vzácných kovů z Číny a jiných zemí, vyrábět ve velkém,“ uvedl například italský ministr životního prostředí Roberto Cingolani.

Autoprůmysl se v květnu konečně dostal do černých čísel

Za iniciativu se dle dostupných informací – i když prozatím velice váhavě – postavilo i Německo. Byť ještě nedávno plán na nulové emise vítalo. Skepsi k návrhu na nulovou úroveň emisí podle listu Politico vyjádřila česká i francouzská vláda. Francouzský ministr Christian Lindner oznámil, že zablokuje každou snahu koaliční vlády podporovat zákaz spalovacích motorů.

„Stoprocentní cíl omezení emisí do roku 2035 ministři odsouhlasí. Nemyslím si, že se to změní,“ chladí naděje zástupců iniciativy úřednický zdroj z evropského ústředí listu Politico.

Bojovníci za ochranu klimatu mají jasno

Podle něj ti, kteří podporují ukončení prodeje spalovacích motorů 2035, argumentují tím, že je třeba poskytnout automobilkám jistotu, aby si přechod včas naplánovaly. A naopak ti, kteří s návrhem nesouhlasí, tvrdí, že je na dodavatele polovodičů a surovin pro výrobu baterií, příliš tvrdý. A pak jsou tu bojovníci za záchranu klimatu z neziskového sektoru.

„Máme tu klimatickou krizi. A řešíme ji i stanovením nulové tolerance emisí. Proto nemůžeme přijímat výjimky. A to ani pro hypotetická řešení, která dosud neexistují,“ říká manažer čistých automobilů z nevládní organizace Transport & Environment Alex Keynes.

Nafta a benzin tu s námi budou ještě dlouho, říká Václav Loula

Dle jeho slov se automotive sektor jen odmítá přizpůsobit. Tvrdí, že průmysl chce jen dál lízat smetanu z udržování klasických spalovacích motorů. Podle něj už dnešní jednání ministrů životního prostředí ukáže, jak vážně to myslí evropské vlády se svými sliby voličům na záchranu klimatu.

–AM/DNA–

2 KOMENTÁŘE

  1. Žádné výjimky. Od zítřka půjdou do šrotu náklaďály, dodávky, bagry, sekačky na trávu, zemědělské stroje, letadla, lodě i ty osobáky. Ministři EU budou do Bruselu dojíždět na kole, protože ani ty baterie nejsou ekobio. My tu planetu zachráníme.

    • Tak, tak. Stejně tak, jako tomu bylo i v minulosti. My z vás toho šťastného socialistického člověka uděláme, i kdybychom vás měli zabít. V neděli v Praze před vládou fňukalo sto tisíc lidí, že mají o trochu víc drahé energie, než tromu bylo dříve a že by jim měla zajistit, aby tomu tak nebylo. Jsem zvědav, kam budou chodit a hlavně jak budou naříkat, až tu Green deal bude zuřit naplno. Vláda skutečně impotentní je, protože lidem nevysvětluje, o co tu jde a jen se vymlouvá na Ukrajinu. To, co se děje (ne Ukrajina, to je jen taková drobnost) je to, že se kompletně přestavuje energetická struktura hospodářství a v návaznosti na to i celé hospodářství. To však investicí v žádném případě není, jak se nám snaží namluvit. Investice se navracejí. Ale to, co se děje, je stejné, jako když už bydlíte v domě, pak se vám přestane líbit jeho dispozice, tak ho zbouráte a na jeho místě postavíte zbrusu nový. Jaká je toto investice? To jsou jen čisté náklady. Lidé si například také neuvědomují, že stávající elektrochemické zdroje energie, tady akumulátory všech druhů, vydrží přibližně tisíc nabíjecích cyklů. Pak jejich schopnost pojmout a následně vydat energii začne postupně citelně klesat. Tedy do nich dáváte stejnou energii, jako když byly nové, ale zpět dostáváte méně a méně. Proto po třech až pěti letech je třeba nový. Toto ještě vyřešeno není, ale o zákazu stávajícího se už rozhoduje. Takže dnes zhruba po pěti letech dalších 250-500 tisíc korun do auta za nový akumulátor, jinak nové boty a šlapat pěšky. Co však nechápu, že to lidi moc nezajímá!

KOMENTÁŘ

Please enter your comment!
Please enter your name here