Vláda Petra Fialy [ODS] schválila plán bývalé vlády Andreje Babiše [ANO]. Tím je přeměna příspěvkové organice Ředitelství silnic a dálnic ČR [ŘSD] na státní podnik. Vláda si od změny právní formy ŘSD slibuje jeho lepší fungování.
Změnu právní formy vláda schválila skrz novelu zákona o pozemních komunikacích. Podle vyjádření Ministerstva dopravy ČR [MD ČR] úprava přinese finanční úspory, zpružní ŘSD a zvýší kvalitu služeb. Podle ministra dopravy Martina Kupky [ODS] hlavní důvod spočívá v získání lepší pozice podniku při najímají si špičkových profesionálů.
„Je potřeba umožnit ŘSD snazší zaměstnávání a odměňování špičkových odborníků. Jako jsou dopravní inženýři nebo například IT specialisté se zaměřením na kyberbezpečnost. Přinese to i větší tlak na kvalitu údržby. Bude možné určit standardy a platit za práci, která bude kvalitně odvedena,“ shrnul výhody ministr.
Podle pozorovatelů k dalším „hlavním důvodům“ proměny příspěvkové organizace ŘSD v obchodní společnost patří i lepší přístup k čerpání úvěrů ze strany ŘSD. Což nepřímo potvrdil i ministr Kupka. „Pomůže to i zefektivnit vnitřní procesy a připravit podnik na nové formy financování,“ dodal.
Výhody ŘSD jako státního podniku
Podle MD ČR je státní podnik osvědčená forma pro zajištění činností důležitých pro stát. Umožňuje samostatnou obchodní činnost a na druhé straně ponechává řídicí pravomoci v rukách zakladatele, tedy MD ČR. Obdobným způsobem vznikla i Správa železnic.
„Na proměně ŘSD již pracujeme tři roky a v naší strategii fungování ŘSD s cílovým stavem k roku 2025 s tímto zlepšením od roku 2024 počítáme. Vytvořili jsme z tohoto důvodu nový útvar pro strategii zastřešující digitalizaci, inovace, nové technologie a zejména projektové řízení,“ uvedl generální ředitel ŘSD Radek Mátl.
Ředitelství silnic a dálnic se transformuje na státní podnik
Od transformace si slibuje výší efektivitu správy, provozu a údržby pozemních komunikací. Tomu napomáhají i určité odchylky schválené novely zákona o pozemních komunikacích od obecné úpravy zákona o státním podniku.
Podle MD ČR díky novele dojde k přechodu práva hospodařit s majetkem, dalších práv a závazků ŘSD. Zakotvením právního nástupnictví se docílí i automatického přechodu všech práv a povinností vyplývajících z pracovněprávních vztahů se zaměstnanci příspěvkové organizace ŘSD na státní podnik. Důležité jsou ale zmíněné formy financování.
Financování dopravních staveb i prostřednictvím úvěrů
Ministr Kupka v nedávném podcastu FinTag.cz potvrdil, že pro udržení financování dopravních staveb v Česku zvažuje nejen projekty PPP, ale například i financování prostřednictvím úvěru od Evropské investiční banky [EIB]. A to hlavně pro Státní fond dopravní infrastruktury [SFDI]. A dodal, s kolika penězi na dopravní stavby počítá v příštích dvou letech.
Dopravní stavby utlumovat nechci, říká ministr dopravy Kupka
„Střednědobý výhled pro rok 2023 celkem činí 97,4 mld. Kč a pro rok 2024 celkem činí 90,6 miliardy korun. Zdůrazním, že rostoucí trend rozpočtu SFDI podmiňuje splnění cílů ve vztahu k výstavbě hlavní infrastrukturní sítě silnic a železnic,“ uvedl pro FinTag.cz Kupka.
–DNA–