Akciové trhy dnes [29.9.] přivítaly akcie Porsche AG. Majitel automobilky koncern Volkswagen očekává, že výnosy z IPO a prodeje kmenových akcií dosáhnou více než 19 miliard eur [cca 469 mld. Kč].
Podle zástupců automobilky Porsche vrhne na trh 911 milionů akcií. 911 milionů podle čísla svého nejslavnějšího modelu. Z toho bude 455,5 milionu prioritních akcií a 455,5 milionu kmenových akcií. Cena preferovaných akcií výrobce [P911] se pohybuje v rozmezí 76,5 eur až 82,5 eur [cca 1 886 Kč až cca 2 031 Kč]. Držitel preferované akcie má například vyšší hierarchii ve sbírce dividendy nebo při rozdělení zbývajícího vlastního kapitálu v případě bankrotu společnosti. Otázka ale zní, jestli se akcie Porsche vyplatí i investorům.
„Porsche SE [PAH3.DE] a Porsche AG, kterých se IPO týká, nejsou stejné společnosti. Porsche SE je již kótovanou společností ovládanou rodinou Porsche-Piech a je největším akcionářem Volkswagenu. Firma Porsche AG je výrobce sportovních vozů a je součástí koncernu Volkswagen a právě jeho akcie jsou ovlivněny nadcházejícím IPO,“ vysvětluje hlavní analytik XTB Jiří Tyleček.
Vývoj ceny akcií Porsche SE [PAH3.DE] k 28.9.2022
[Zdroj: xStation 5]
Upozorňuje, že IPO zahrnuje 25 procent prioritních akcií bez hlasovacího práva. Polovinu tohoto poolu koupí Porsche SE se 7,5% prémií nad cenou IPO. Zbývajících 12,5 procenta prioritních akcií koupí investoři. A jsou tu i další významné okolnosti.
Jaké jsou podmínky IPO automobilky Porsche
- Kmenové akcie nebudou kótovány a zůstanou v rukou Volkswagenu. To znamená, že po vstupu Porsche AG na burzu zůstane většinovým akcionářem automobilový koncern.
- Kmenové akcie budou mít hlasovací práva, zatímco prioritní akcie zůstanou tiché [bez hlasovacího práva]. To znamená, že ti, kdo investují po IPO, budou držet akcie Porsche AG, ale nebudou mít vliv na řízení společnosti.
- Porsche AG zůstane pod významnou kontrolou jak Volkswagenu, tak firmy Porsche SE.
- Volné obchodování Porsche AG zahrne jen zlomek všech akcií, přičemž ty nebudou nabízet žádná hlasovací práva. To každému investorovi ztíží vybudování významného podílu ve firmě nebo prosazení změn. Krok tohoto typu může snížit riziko volatility způsobené spekulativními pohyby drobných investorů.
- Podle koncernu Volkswagen [VW.DE] ocenění společnosti dosáhne 75 miliard eur [cca 1,849 bil. Kč]. A to by jí dalo částku odpovídající téměř 80 procent ocenění společnosti Volkswagen. Analytici to však považují za přehnané. Podle jejich názoru je věrohodnější číslo v rozmezí 44,5 až 56,9 miliardy eur [1,097 bil. Kč až cca 1,403 bil. Kč].
Proč se Volkswagen rozhodl pro IPO Porsche
Přestože je Volkswagen známý po celém světě, koncern zahrnuje mnoho značek, které sahají od vozů střední třídy, jako je Škoda, až po prémiové značky jako Lamborghini, Ducati, Audi a Bentley. Z těchto značek je Porsche AG jednou z nejúspěšnějších. Zaměřuje se na kvalitu a slouží špičce na trhu.
„I když firma v roce 2021 stála za 3,5 procenty všech dodávek uskutečněných Volkswagenem, značka generovala dvanáct procent celkových příjmů společnosti a 26 procent jejího provozního zisku,“ poukazuje Jiří Tyleček.
Krátce poté, co Volkswagen oznámil své plány IPO, se hodnota Porsche AG pohybovala kolem 90 miliard eur [cca 2,215 bil. Kč]. Dnes hodnota kvůli výrazné změně podmínek na trhu klesla na zhruba 65 až 85 miliard eur [cca 1,6 bil. Kč až cca 2,015 bil. Kč]. Samotný Volkswagen cílí na valuaci v rozmezí 70,1 – 75,1 miliardy eur [cca 1,726 bil. Kč až 1, 851 bil. Kč]. To ale nemění nic na tom, že bude stále patřit k těm největším v německé historii.
Jaké je ocenění Porsche AG v porovnání s ostatními
- Za předpokladu, že i na horní hranici odhadů ocenění, by bylo podle benchmarků ocenění Porsche stále nižší než u luxusní automobilky Ferrari.
- Ocenění firmy v rozmezí 65–85 miliard eur by se dle osoby spojené s řízením procesu IPO rovnalo plánovanému poměru EV/EBITDA v roce 2023 8,5–11,3 a P/E 12,6–16,5.
- Pro srovnání, odhad ocenění společnosti Mercedes je na bázi poměru EV/EBITDA pro rok 2023 ve výši 1,46, BMW na 6,26 a Ferrari na 18,13.
- Podobně je odhadovaný poměr P/E pro rok 2023 pro Mercedes 4,80, pro BMW 4,96, zatímco Ferrari je oceněno na 32,27.
Volkswagen uvedl, že plánuje vyplatit 49 procent celkových hrubých výnosů z kotace akcionářům ve formě speciální dividendy a zbytek chce použít na investice do společnosti a implementaci nové strategie.
Jak je na tom firma finančně?
Společnost zvyšovala tržby a zisky nejméně tři po sobě jdoucí roky a v roce 2021 vygenerovala přes 30 miliard eur [cca 740 mld. Kč] v tržbách a více než pět miliard eur [cca 123 mld. Kč] v provozním zisku [EBIT]. Společnost vykazovala stabilní růst příjmů s rostoucí provozní marží, která je výrazně vyšší než u konkurentů.
Firma má aktuálně k dispozici šest základních modelů. Patří mezi ně sportovní vozy 718 a 911, elektrický sporťák Taycan, luxusní vůz Panamera a SUV Macan a Cayenne.
Prodej vozů v roce 2021
- Porsche 911: 38 000
- 718 Boxster/Cayman: 21 000
- Macan: 88 000
- Cayenne: 83 000
- Panamera: 30 000
- Taycan: 41 000
Společnost zaznamenává stabilní růst výroby. V roce 2021 dodalo Porsche více než 300 000 vozů. To je pro společnost nově dosažený rekord.
Jsou akcie Porsche atraktivní?
„Ocenění Porsche AG se ve srovnání s konkurenty jeví jako atraktivní, zejména ve srovnání s Ferrari. Společnost zaznamenala meziroční nárůst tržeb a provozní ziskové marže. Což je v náročném tržním prostředí nemalý úspěch,“ říká Jiří Tyleček.
Vybrané finanční výsledky Porsche AG
V bil. euro | 2019 | 2020 | 2021 |
Příjmy | 28,5 | 28,7 | 33,1 |
Provozní zisk | 3,9 | 4,2 | 5,3 |
Zisk před zdaněním | 4,1 | 4,4 | 5,7 |
[Zdroj: Porsche AG]
Zároveň upozorňuje, že potenciálním rizikovým faktorem by mohlo být ocenění, které je dost vysoko. Přesto je přesvědčen o tom, že akcie prémiových sportovních vozů mají perspektivu a růstový potenciál s tím, že i proto XTB zařadilo akcie Porsche AG do nabídky.
–DNA–