Současnou situaci vidí e-shopy o něco pozitivnější než podnikatelé v maloobchodě a službách s kamennými provozovnami. Vyplývá to z průzkumů v obou segmentech poskytovatele platebních brán, společnosti Comgate.
„Často se skloňuje teze o tom, že e-shopům skončil covidový boom a e-commerce se už nedaří tolik jako v dobách lockdownů a omezení. Srovnání obou průzkumů však ukazuje na to, že internetoví obchodníci jsou na tom i tak lépe než ti v offline světě,“ říká ředitel Comgate Jakub Ouhrabka s odvoláním na výsledky čerstvého průzkumu.
- Mezi obchodníky v e-commerce jich 42,7 % eviduje podobné tržby. 24,8 % očekává oproti loňsku nárůst objemu tržeb. A 32,5 % hlásí propad oproti loňsku.
- Mezi podnikateli s kamennými provozovnami má obdobné tržby jako v minulém roce 43,1 % respondentů. Což je téměř shodné číslo jako v e-commerce, ovšem pokles tržeb zaznamenalo 43,4 % obchodníků a nárůst pouze 13,5 %.
„Větší optimismus ve světě e-commerce oproti podnikatelům v tradičních kamenných provozovnách je ze srovnání průzkumů jasně patrný. Týká se vývoje tržeb v uplynulé části letošního roku, míry nuceného zdražování nebo výhledu na vánoční sezónu a příští rok. Rozdíl ve vnímání situace je způsoben řadou faktorů,“ upřesňuje Ouhrabka.
Maloobchod trápí inflace a pokles spotřeby
Průzkumy e-commerce a maloobchodu a služeb z přelomu srpna a září spolu s daty o očekávání prodejců potvrdily, že jim businessy komplikuje zdražování zboží ze strany obchodníků. Zákazníci častěji volí levnější varianty zboží. Jsou tu ale i další problémy.
„Je to situace na trhu s energiemi a s cenami za pronájem. Tyto vlivy více zasahují tradiční kamenné provozovny,“ říká Ouhrabka.
Problém, který mají společný jak kamenné obchody, tak e-shopy, jsou dražší provozní úvěry v korunách. To kvůli vyšším základním úrokovým sazbám České národní banky. Což pro FinTag.cz nedávno potvrdil ředitel Asociace pro elektronickou komerci [APEK] Jan Vetyška.
„Zdražují všechny vstupy a kvůli vysokým úrokům ČNB i provozní financování. A bez něj se mnoho e-shopů prostě neobejde,“ uvedl a dodal: „Už nyní je velký problém odhadnout, co a jak budou lidé nakupovat. Co koupit na sklad, a co ne.“
Tržby v maloobchodě setrvale klesají. E-shopy se drží
Obecně horší situaci v maloobchodu potvrzují aktuální data Českého statistického úřadu [ČSÚ] o vývoji tržeb. Maloobchodní tržby v srpnu meziročně poklesly o 8,8 procenta, meziměsíčně o 0,7 procenta. Domácnosti méně utratily za potraviny, oděvy a pohonné hmoty. Propady hlásí také sektor služeb.
„Pokles maloobchodních tržeb pokračoval ve všech sortimentních skupinách prodejen s výjimkou prodejen s farmaceutickým a zdravotnickým zbožím. Také internetovým obchodům se tržby snížily,“ uvedla ředitelka odboru statistiky obchodu, dopravy, služeb, cestovního ruchu a životního prostředí ČSÚ Marie Boušková.
Co se týče e-shopů, podle nákupního rádce Heureka.cz na českém trhu působí cca 50 500 e-shopů. Podle dat APEK z roku 2020, který mnozí z hlediska e-shopů považují za rekordní, zákazníci v e-shopech utratili kolem 196 miliard korun. To byl meziroční nárůst o 26,5 %. Významný byl pro e-commerce i loňský rok. Letos už ale došlo k jeho poklesu, přesto tento segment zažívá stále boom.
„Stále pokračuje přesun zákazníků do online světa. Zákazníkům na něm vyhovuje jistá míra komfortu, šíře výběru a očekávají i příznivější cenu,“ dodává Jakub Ouhrabka.
–DNA–