Ubývá lidí s obavami z dalšího růstu cen

407
rustu_cen
Foto: Redakce FinTag.cz

Důvěra v ekonomiku letos v říjnu poklesla již pátý měsíc v řadě. Uvedl to Český statistický úřad [ČSÚ]. Důvěra propadá u spotřebitelů i podnikatelů. Avšak podle souhrnného indikátoru důvěry klesají i obavy z dalšího růstu cen.

Pokles důvěry v ekonomiku mezi spotřebiteli pokračoval i v říjnu. Indikátor důvěry spotřebitelů poklesl o 0,8 bodu na hodnotu 71,9 a je nejnižší od počátku jeho zjišťování. Respondenti se stále obávají zhoršení celkové ekonomické situace i vlastní finanční kondice.

„Ani v říjnu se pokles důvěry spotřebitelů v ekonomiku nezastavil a letos již potřetí pokořil své historické minimum. Nejvyšší v historii jsou obavy domácností ze zhoršení jejich vlastní finanční situace. Velké obavy také panují z vývoje celkové hospodářské situace a ze zvyšování nezaměstnanosti. Naopak pozitivně lze vnímat klesající obavy z dalšího růstu cen,“ potvrzuje Silvie Vyplašilová z oddělení konjunkturálních průzkumů ČSÚ. [Viz graf níže, pozn. red.]

[Zdroj: ČSÚ]

Podle ní ale stoupl počet respondentů hodnotících svou finanční situaci hůře ve srovnání s obdobím předcházejících dvanácti měsíců. Počet respondentů, kteří neshledávají současnou dobu vhodnou k pořizování velkých nákupůse ve srovnání se zářím mírně propadl. Naopak se lidé více obávají nárůstu nezaměstnanosti.

I kvůli růstu cen klesá důvěra mezi podnikateli

Souhrnný indikátor důvěry podnikatelů v říjnu klesl o 0,2 bodu na hodnotu 93,4. Podnikatelé potvrzují velkou nejistotu ohledně budoucího vývoje i stálé problémy v dodavatelských řetězcích. Rizikem je inflace a klesající poptávka.

„Velká nejistota ohledně budoucího vývoje, nedostatek materiálu, zhoršující se poptávka a vysoké ceny. To jsou v posledních měsících čtyři základní faktory zásadně ovlivňující vývoj důvěry podnikatelů v průmyslu. Když k tomu přičteme pokles důvěry ve stavebnictví a jenom mírný růst ve vybraných odvětvích služeb, výsledkem je již pátý meziměsíční pokles důvěry v podnikatelské sféře,“ přibližuje vedoucí oddělení konjunkturálních průzkumů ČSÚ Jiří Obst.

E-shopy vidí budoucnost lépe než kamenné prodejny

Ten podle něj bohužel nedokázal zvrátit ani nárůst důvěry v obchodě na nejvyšší hodnotu za poslední čtyři měsíce. Důvěra v ekonomiku se totiž po čtyřměsíčním poklesu zvýšila v obchodě a mírně i ve vybraných odvětvích služeb.

–RED–

KOMENTÁŘ

Please enter your comment!
Please enter your name here