Přibývá Čechů se zájmem o slevové letáky

311
letaky
Ilustrační foto: Redakce FinTag.cz

Popularita tištěného letáku v době prudké inflace a všeobecného zdražování roste,“ shrnuje výsledky průzkumu STEM/MARK Jaroslav Staněk, obchodní ředitel České distribuční, která si výzkum na téma letáky objednala.

Z výsledků průzkumu vyplynulo, že se o slevy prostřednictvím letáků v současné době zajímá 72 procent české populace.

Jaroslav Staněk pokračuje: „Spousta lidí si podle letáků vybírá prodejny, kam zajde nakoupit nebo sestavuje nákupní seznamy. […] Přestože žijeme v digitální době, stále existuje početná skupina lidí, která preferuje tištěný leták. Obchodníci by tuto skutečnost neměli opomíjet.“

Slevové letáky pohledem statistiky

Aktuálně roste počet lidí, kteří sledují letáky více než v minulosti [23 %] anebo je dříve vůbec nesledovali a nově začali sledovat [11 %]. A zdaleka nejde jen o seniory, ale prakticky všechny věkové skupiny obyvatel. Nejvíce je trend patrný u lidí ve věku do 44 let, kteří dříve letákům příliš pozornosti nevěnovali. Nyní už je sledovat ale začali.

Tištěné letáky si alespoň občas prohlédnou čtyři z pěti jejich příjemců. Celkem 39 procent respondentů uvedlo, že si pokaždé prohlíží nový akční leták, i když se zrovna nechystají na nákup. Jen 12 procent dotazovaných říká, že se v nákupních seznamech nikdy neinspirují akčními letáky. Na letácích spotřebitele nejvíce zajímají:

  • Potraviny
  • Drogerie
  • Kosmetika

Na třetím místě je s velkým odstupem kategorie produktů domácnost a zahrada. Takřka polovinu lidí [45 %] v tištěných letácích zajímá sleva na zboží v konkrétní kategorii bez ohledu na značku [např. bílý jogurt]. A 32 procent respondentů hledá slevu konkrétního výrobku nebo značky.

Spotřeba klesá a lidé šetří

Zájem o slevové akce dotvrzují aktuální data z maloobchodu. Tržby v něm klesají již několik měsíců v řadě. V srpnu meziročně klesly o 8,8 procenta, meziměsíčně o 0,7 procenta. Domácnosti méně utratily za potraviny, oděvy a pohonné hmoty. Propad hlásí i sektor služeb.

„Pokles maloobchodních tržeb pokračoval ve všech sortimentních skupinách prodejen s výjimkou prodejen s farmaceutickým a zdravotnickým zbožím. Také internetovým obchodům se tržby snížily,“ uvedla ředitelka odboru statistiky obchodu, dopravy, služeb, cestovního ruchu a životního prostředí ČSÚ Marie Boušková.

Meziměsíčně tržby klesly za potraviny a nepotravinářské zboží shodně o 1,1 procenta. Naopak za pohonné hmoty vzrostly o 3,2 procenta. V meziročním srovnání v srpnu ale klesly tržby maloobchodníků napříč sledovanými položkami.

  • Potraviny: -6,6 %
  • Nepotravinářské zboží: -10,3 %
  • Pohonné hmoty: -9,2 %

Tržby ve specializovaných prodejnách s oděvy a obuví meziročně klesly o 15,1 procenta, s výrobky pro domácnost o 13,2 procenta, s počítačovým a komunikačním zařízením o 12,7 procenta. Tržby za výrobky pro kulturu, sport a rekreaci propadly o 12,6 procenta. Maloobchodní tržby prodejen s kosmetickými a toaletními výrobky stagnovaly. Naopak vzrostly tržby v prodejnách s farmaceutickým a zdravotnickým zbožím [+1,3 %].

–DNA–

KOMENTÁŘ

Please enter your comment!
Please enter your name here