Globální luxusní značky věří čínskému trhu

196
luxusni
Foto: National Exhibition and Convention Centrum

Čínské Národní výstavní a konferenční centrum s půdorysem ve tvaru čtyřlístku letos v Šanghaji opět přivítalo návštěvníky i luxusní značky z celého světa. A to na pátém Mezinárodním čínském dovozním veletrhu [CIIE].

Lákadlem pro návštěvníky veletrhu byl široký sortiment zboží z dovozu. Často šlo o mezinárodní luxusní značky. Vystavovatelé představili své nejlepší produkty ve snaze přilákat mladé zákazníky. Alespoň to tvrdí v článku Global luxury groups confident in Chinese market; eye younger consumers with creative concepts at the CIIE reportéři čínského serveru The Global Times.

Odvolávají se na zprávu americké konzultační firmy Bain & Company. V ní stojí, že v roce 2021 se čínský dovoz luxusního zboží oproti předchozímu roku zdvojnásobil. Potvrzuje se tak předpoklad, že se v roce 2025 stane Čína největším trhem luxusního zboží na světě.

Jak to vidí v Číně

V místě konání veletrhu se reportéři čínského listu Global Times přesvědčili o nabídce mezinárodních luxusních značek, z nichž některé vyjádřily důvěru v čínský trh. A opravdu. Čínský trh je pro globální luxus velmi důležitý. Čínští spotřebitelé se na poptávce na globálním trhu podílejí z jedné třetiny. Uvedl to Cchaj tin-čching, prezident společnosti Kering Greater China.

„Věříme čínskému trhu, na němž už zaujímáme velký podíl. Jsme ve styku se spotřebiteli, abychom získali jejich reakci, a to na různých výstavách a ve značkových prodejnách,“ uvedl Cchaj.

Čína se tak stává pro luxusní zboží významným trhem. A svoji pozici bude nadále posilovat, přičemž dodavatelé se přizpůsobí její individuální poptávce.

„Čínskému trhu plně důvěřujeme,“ uvedl Čcheng Kang, představitel Italy Ferretti Group, která na CIIE vystavuje už pátým rokem a účastní se i veletrhu spotřebního zboží na ostrově Chaj-nan v jižní Číně.

Jak to vidí americká Bain & Company

Podle společnosti Bain & Company prodej luxusního zboží podporuje bezcelní zóna v Chaj-nanu. Ta se stala po vybudování Chaj-nanského bezcelního přístavu velmi rychle mezinárodním turistickým resortem.

V roce 2021 se na Chaj-nanu prodej luxusního zboží zvýšil o 85 procent a jeho hodnota dosáhla 60 miliard juanů.

Ve třetím čtvrtletí se podle čínského Národního statistického úřadu zvýšil maloobchodní prodej spotřebního zboží v Číně ve srovnání se třetím čtvrtletím předchozího roku o 3,5 procenta. Ve druhém čtvrtletí stoupl dokonce o 4,6 procenta.

„Mnoho značek se začalo ucházet zejména o mladé zákazníky, na něž míří jejich prodejní aktivity, a kontaktují hlavně vysokoškolské studenty,“ konstatuje zpráva Bain & Company.

Podle ní mladí čínští zákazníci sehrávají stále větší roli. Doslova se stávají na trhu luxusního zboží „tichou sílou“. Jak dokládá společná studie Tencent Marketing Research [TMR] a Boston Consulting Group [BCG], kterou zmíněné firmy uskutečnily mezi čínskými zákazníky narozenými po roce 1990. Právě oni stojí na trhu s luxusním zbožím za 46 procenty nákupů.

Proč mladí Číňané kupují luxusní zboží

Mladí zákazníci si nakupují luxusní zboží, aby se „ukázali“ nebo se odměnili. Zajímají se také o nové formy nakupování, tedy online nákupy a návštěvy značkových obchodů.

„Jelikož se jejich zájem zvyšuje, přizpůsobují se jim i jednotlivé značky. Například se snaží vyrábět kreativní módní produkty v designu odpovídajícím vkusu mladých a jejich myšlení,“ říká Cchaj.

Mladí zákazníci podle něj mají svůj vlastní vkus. Jsou aktivní v digitálním světě a jejich představy ovlivňují celé průmyslové odvětví luxusu.

„Důležité je, že se digitalizace průmyslu luxusního zboží zrychluje. A to díky rychlým změnám v prostředí čínského e-commerce. Mladší generace s luxusními značkami komunikuje na více kanálech. Nutí je k aplikování nových technologií, zvláště k platformám na mobilních telefonech,“ upřesňuje Cchaj.

Podle něj rostoucí čínská vyšší, ale i střední třída, zvlášť pak lidé ve věku kolem 20 let, patří k častým zákazníkům luxusních značek. Ty, aby přilákaly mladé zákazníky, mění luxusní značky k větší přitažlivosti mladším ročníkům. Dosud je totiž kupovali starší zákazníci, to se ale mění. I proto výrobci luxusního zboží posilují své digitální kanály a jejich přístup se pro čínské zákazníky stává odlišný od ostatních trhů.

Michal Achremenko

Poznámka autora: Pravidelně jsem navštěvoval basilejský hodinářský veletrh, který nabízel luxus luxusu. Ceny hodinek poháněla poptávka z Asie a arabských zemí, ale hlavně z Číny. Luxusní hodinky byly oblíbeným artiklem korupce v Číně. Surový boj proti tamní korupci způsobil, že odbyt luxusních hodinek klesl, švýcarské firmy si zoufaly, a ceny mírně klesly. To asi platilo i pro ostatní luxusní zboží vyvážené do Číny. Pokud se předpověď vyplní, jak uvádí článek, pak už nikdo v Evropě na luxusní zboží nebude mít peníze. Asie má nadité peněženky a až se do toho pustí Číňané, můžeme si o švýcarských hodinkách a kabelkách Louis Vuitton nechat zdát. Tedy ne my, ale evropští boháči.

KOMENTÁŘ

Please enter your comment!
Please enter your name here