Za první letošní tři kvartály je e-commerce meziročně v poklesu 12 až 13 procent. Z analýzy Shopsys vyplývá, že dnešní 17% podíl e-commerce na maloobchodu je zhruba na polovině svého maxima. I proto e-shopy inovují, to hlavně v platbách.
Segmentu e-commerce se v Česku vždy dobře dařilo. Jeho pozici posílil příchod dvouleté pandemie covidu. Nyní e-shopy ale zažívají společně s celým maloobchodem a rychlým zdražováním zboží i provozního financování pokles. Pro některé z nich jsou následující měsíce otázkou přežití.
„S koncem pandemie a nástupem krize v důsledku války na Ukrajině letos v únoru ale e-commerce po dvaceti letech růstu začala upadat a nyní se víceméně nachází v krizi. Nicméně ale zřejmě jen dočasně,“ uvádí CEO společnosti Shopsys Matěj Kapošváry.
S odkazem na data služby Skip Pay uvádí, že téměř 3/4 e-shopů očekávají výrazně horší Vánoce než loni. A přes 60 procent prodejců se obává o svou existenci. Na druhé straně jsou to právě e-shopy, které vidí současnou situaci pozitivněji než podnikatelé v maloobchodě a službách s kamennými provozovnami. Vyplývá to z průzkumů v obou segmentech společnosti Comgate, poskytovatele platebních brán pro e-shopy.
„Větší optimismus ve světě e-commerce oproti podnikatelům v tradičních kamenných provozovnách je ze srovnání průzkumů jasně patrný. Týká se vývoje tržeb v uplynulé části letošního roku, míry nuceného zdražování nebo výhledu na vánoční sezónu a příští rok. Rozdíl ve vnímání situace je způsoben řadou faktorů,“ upřesňuje ředitel Comgate Jakub Ouhrabka.
Prodeje na internetu ale klesají
V prvním čtvrtletí roku 2022 prodeje na internetu meziročně podle dat Českého statistického úřadu [ČSÚ] klesly o 25 procenta, ve druhém pak o devět procent a ve třetím o pět procent. Meziroční srovnání ale zkresluje fakt, že rok 2021 byl covidový.
„Poklesy vnímejte v kontextu covidových roků, kdy internetový prodej zaznamenal obrovský boom,“ uvedl pro FinTag.cz ředitel Asociace pro elektronickou komerci [APEK] Jan Vetyška.
Fakt je, že první polovina loňského roku byla ve znamení velmi silných meziročních růstů. Avšak již druhá polovina roku 2021 s sebou přinesla stagnaci a mírný pokles. To potvrzuje i Shopsys. První kvartál roku 2021 se na celoročních online tržbách velkých kamenných hráčů podílel z více než 35 procent.
Domácnosti kvůli inflaci omezují spotřebu. To je ale problém
Před pandemií však první kvartál pro tyto e-shopy znamenal běžně pouze necelých 20 procent celoročních tržeb. Naopak poslední kvartál roku, který v roce 2019 i 2020 znamenal pro e-shopy zhruba třetinu ročního obratu, loni k celoročním tržbám přispěl pouze z 22 procent. A ani letošek nebude zřejmě o moc lepší.
„Zdražují všechny vstupy a kvůli vysokým úrokům ČNB i provozní financování. A bez něj se mnoho e-shopů prostě neobejde,“ uvedl a dodal: „Už nyní je velký problém odhadnout, co a jak budou lidé nakupovat. Co koupit na sklad a co ne,“ uvádí Vetyška.
Další vývoj leží nejen v inflaci, ale i inovacích
Dnešní podíl e-commerce na maloobchodu činí podle APEK 17 procent. To může budit dojem, že maximum je 100 procent a že maloobchod má ještě hodně kam růst. Pokud si podle Kapošváryho ale rozdělíme celkové retailové tržby, zjistíme, že 40 procent z toho připadá na potraviny, deset procent na pohonné hmoty apod.
„Podíváme-li se na jednotlivé prodejní kategorie a to, jaký je očekávaný maximální podíl e-commerce v každé z nich, lze přibližně predikovat, kam až e-commerce vyroste. Jestliže nenastane nestandardní situace či transformační změna, ve výhledu deseti a více let bude maximum tržeb e-commerce v podílu z celkového maloobchodu činit 34 až 38 procent,” tvrdí Kapošváry.
Podle něj to znamená, že aktuální podíl e-commerce na maloobchodu v podobě 17 procent je vlastně v polovině maxima. Tvrdí, že v rámci příštích let bude segment růst dál. Prostředí ale bude více konkurenční a bude náročnější se prosadit.
E-shopy inovují nejen zboží, ale i způsob plateb
Ostatně i proto stále více e-shopů inovuje. A nejen nabídku zboží, ale i možnosti platby. Například již druhou platební metodu umožňující nakupujícím rozložit si platbu na třetiny bez navýšení, nabízí platební brána Comgate. Přímo v jejím rozhraní je nově integrovaná „Třetina od poskytovatele Skip Pay“.
„Zákazník si tak může rozložit platbu za nákup na tři splátky během dvou měsíců bez jakýchkoli poplatků a navýšení. První třetinu zaplatí kartou hned při nákupu, další dvě potom během nadcházejících 30, respektive 60 dnů. Kupující přitom nemusí hlídat termíny splatnosti, platby se mu strhnou automaticky. Zároveň má možnost doplatit celou zbývající částku předčasně bez poplatku,“ popisuje fungování služby Jakub Ouhrabka.
Podle něj nákup na tři splátky bez navýšení bude klíčovou komponentou nabídky všech e-shopů s běžnou hodnotou nákupu nad tři tisíce korun. Rozložené platby jsou přitom podle něj ve světě vedle dalších forem BNPL [buy now, pay later – kup teď, zaplať později] nejrychleji rostoucí platební metodou. V zemích západní a severní Evropy patří k nejoblíbenějším způsobům online plateb vůbec.