Německé ministerstvo obrany včera [14.12.] potvrdilo nákup 35 nových letounů F-35 Lightning II. Výrobce Lockheed Martin [LMT] zase to, že vzhledem k aktuální situaci mu nezbývá nic jiného, než své letouny zdražit. F-35 poptává i Česko.
„Blahopřejeme Německu k pořízení F-35A. Německo je devátou zahraniční zemí, která se připojila k programu F-35,“ uvádí v tiskové zprávě amerického výrobce výkonný ředitel programu F-35 generálporučík Michael Schmidt z amerického ministerstva obrany.
Kontrakt zahrnuje komplexní dodávku letounů, příplatkové vybavení pro konkrétní bojové úkoly, náhradní díly, technickou a logistickou podporu, výcvik a výzbroj. Uzavření smlouvy si pochvalují i zástupci americké firmy.
„Je pro mě ctí formálně přivítat Německo v programu F-35 Lightning II. Jeho účast zajišťuje, že evropská aliance pokračuje v posilování a růstu interoperability s NATO a USA,“ říká viceprezidentka LMT a hlavní manažerka programu F-35 Bridget Lauderdale.
Zdůrazňuje, že LMT je oddaným partnerem německého Bundeswehru již více než 50 let. Nákup letounů F-35 páté generace podle jejích slov otevírá další kapitolu spolupráce s Německem. A nejen s ním. Podle informací LMT v roce 2030 bude využívat celkem 550 letounů F-35 více než deset evropských států, včetně Velké Británie.
„Přitom již k dnešnímu dni letouny F-35 operují z 26 základen po celém světě. Přičemž devět zemí provozuje F-35 na jejich domácí půdě. V provozu je pak přes 875 F-35. Školením na F-35 prošlo již 1 845 pilotů a 13 350 mechaniků,“ dodala Lauderdale.
Lockheed Martin letouny F-35 zdraží
Jsou tu ale i další zprávy. Společnost Lockheed Martin, která zaměstnává přibližně 114 000 lidí po celém světě, letouny F-35 v nejbližší době nejspíš zdraží. Informaci přinesl server Defense News s odkazem na slova Edwarda Smitha, ředitele LMT pro výrobu F-35. Ten serveru potvrdil, že firma je na dobré cestě začít dodávat první letouny F-35 novým zákazníkům již na začátku příštího roku. Také ale zmínil těžké časy firmy v době pandemie covidu. Podle něj to byl právě covid, který pozdržel hladký průběh obchodů a výroby F-35.
„Nedávné ekonomické otřesy zkomplikovaly a prodloužily procesy vyjednávání o uzavřených smlouvách,“ řekl Smith s tím, že za poslední tři roky se i mnohé změnilo: „Za tu dobu jsme prošli celosvětovým odstavením dodavatelských řetězců…. Zaznamenáváme inflaci, kterou jsme tu neměli od 70. let. S problémy se potýkají i naši dodavatelé. Někteří z nich nám nejsou sto garantovat ceny po dobu delší než šest měsíců.“
Podle něj v minulých letech ceny F-35 navíc klesly dokonce až na 78 milionů [cca 1,8 mld. Kč] z 89 milionů dolarů [cca 2 mld. Kč] za kus. S tím je ale konec.
„Kvůli covidové pandemii a nižšímu množství zakoupených stíhaček plus dalším faktorům cena F-35 v nadcházejících sériích poroste,“ vyjasnil Smith.
Ohlášené zvýšení ceny letounů potvrzují i analytici. Nijak nepřekvapuje ani Tomáše Vranku z brokerské společnosti XTB. Za vyšší cenou F-35 podle něj stojí objektivní zvýšení výrobních vstupů, logistiky, ale i zvýšený zájem o letouny F-35.
„Zejména evropské státy vzhledem k aktuálnímu geopolitickému dění přišly na to, že musejí modernizovat své armády. LMT proto eviduje velký zájem o nákup letounů F-35. Mnohé z poptávajících zemí přitom nemají příliš mnoho jiných alternativ, než jsou právě letouny F-35. Proč by tedy LMT cenu nezvýšil,“ vysvětluje.
F-35 si objednalo už Polsko, poptává je Česká republika, kontrakt čerstvě uzavřelo Německo. Letouny již využívá Itálie, Nizozemsko, Izrael, Velká Británie, Austrálie, Japonsko a další země.
„A potenciální zájemci, myslím si, budou přibývat,“ dodává Tomáš Vranka.
Jak si stojí akcie LMT
Tomáš Vranka nabízí pohled na vývoj akcií LMT [NYSE: LMT]. Investoval do nich v rámci modelového portfolia, jehož prostřednictvím ukazuje začínajícím investorům, jak aktivně investovat na finančních trzích [více na @TVranka, pozn. red.].
„LMT mám v portfoliu zhruba pět let. Podle mě je to výborná společnost pro defenzivní portfolio. To znamená, že firma dlouhodobě roste a je i stabilní. Zákazníky LMT jsou státy, které s firmou uzavírají kontrakty i na desítky let. Cash flow firmy tak lze velice dobře sledovat i predikovat. Firma neprochází dramatickými propady. Vedení firmy si navíc akcionářů váží. Vyplácí dividendy a realizuje zpětné odkupy,“ charakterizuje akcie LMT s tím, že aktuálně hodnota akcií LMT stoupla za dobu, co je drží, o 60 procent.
Svým aktuálním zhodnocením tak akcie LMT překonaly na pětiletém investičním horizontu dokonce i americký akciový index S&P 500. Avšak pomohl jim v tom zejména vývoj v posledním roce. Jen od letošního února, kdy Rusko napadlo Ukrajinu, přidaly 25 procent.
Vývoj ceny akcií LMT, červeně je vyznačen 24. únor, kdy Rusko vpadlo na Ukrajinu
[Zdroj: xStation5]
„Po letošním 24. únoru, kdy Rusko napadlo Ukrajinu, akcie LMT raketově stouply nahoru. Potom šly do strany, mírně klesaly, ale poté, kdy se situace uklidnila, znovu stouply na svá maxima,“ popisuje vývoj cen akcií LMT Tomáš Vranka.
Podle něj ale ani v případě LMT není vše jen zalité sluncem. Aby mohl americký výrobce inkasovat mimořádné zisky z mimořádných prodejů letounů, musí je i vyrobit.
„F-35 je jeden z nejvyspělejších technologických produktů na světě. Dodavatelské řetězce jsou velmi komplikované. Výrobu nemůžete svěřit nekvalifikovaným pracovníkům, vyžaduje si vzdělání, dovednosti, know-how. To znamená, že produkci nezvednete z měsíce na měsíc lusknutím prstu,“ říká Vranka s tím, že právě v uspokojení poptávky leží největší výzva, ale zároveň i riziko pro LMT.
LMT neživí jen letouny F-35
Firma navíc není na trhu sama. Bojuje i s konkurencí, jako jsou firmy Raytheon, Boeing, Northorp Grumann, General Dynamics, BAE Systems a dnes už i firmy z Číny [více zde]. Na druhé straně LMT není živa jen z F-35. Byť ty [LMT Aeronautics] patří v jejím výrobním portfoliu k „vlajkovým lodím“, želízek v ohni má více.
Do jejího dalšího výrobního programu [Missiles and Fire Control] patří letecké a obranné systémy, jako jsou rakety a bezpilotní systémy. Další její výrobní program [Rotary and Mission Systems] představuje radarové technologie a kybernetické systémy. A pak jsou tu ještě výrobky určené pro dobývání vesmíru. Mezi ně patří například satelitní technologie apod.
„LMT má velmi dobré výrobky prakticky ve všech svých výrobních segmentech. Co se týče zbraní, nejznámější jsou samozřejmě F-35, F-22, Himars, letadla Hercules nebo vrtulníky Sikorsky. Firma ale produkuje doslova stovky typů různých zbraní,“ upřesňuje Tomáš Vranka.
Také zdůrazňuje, že LMT jde s dobou. Více než na pancíře se soustředí na využití moderních technologií. Ostatně i kvůli LMT, ale i dalším americkým firmám, a nejen ve zbrojením průmyslu, USA podle něj tolik tlačí na vlastní soběstačnost ve výrobě čipů.
Daniel Tácha
TAK F 35 má stát 2miliardy .kus Černochová chce dvě letky to je 24 kus. to je bratru 48mili.vykulení z „KACHLIKÁRNY „nás zadlužil 10 miliardy pro úkáčka ale na inflační navýšení je velký problém , fuj velebnosti Fialo z Brna
plus prestavba letist plus neskutecny naklady na provoz…
kdo z Vas na to ma ?
Nikdo ale pujcime si dalsich 100 miliard.
Tak nevýhodná koupě pro ČR jako nákup F-35 nemůže projít. Hlavně to nedává vůbec smysl, ale Černochová zře naleštěnou kabelku tak ji musí mít.
nejhorší na tom, že Amíci se smějou…protože půlka Evropy jim leze a souhlasí se vším !!! Přitom by stačili Gripeny.
Vy jste snad nějaký expert na bojovou techniku že víte že by Gripeny stačili?? Asi bych toto rozhodnutí nechal na AČR nemyslíte ??
Jako F35 samozřejmě potřebujeme, je to dost dobrý nápad je vlastnit. Kdybychom je neměli a protistrana ano, tak by to bylo jako střílet obyčejnými puškami proti puškám vybaveným dalekohledem a termokamerou – měli bychom to předem prohrané. Nicméně když už jsme zvyklí na Gripeny, tak bych ani ty nezavrhoval a napůlil to – za předpokladu, že by to přineslo nějaké úspory. Pokud by ale finančně lépe vyšlo provozovat jen F-35, tak asi opravdu ty Gripeny zrušit, bo přeci jen jsou o půl generace níž …
Nevím, komu se budeme bránit (vždyť jsme se vždycky jen vzdali) nebo koho napadneme, že ty (jistě špičkové) stíhačky tak nutně potřebujeme ? Stejně nás vždycky pohltí nějaká velmoc ať vojensky nebo ekonomicky. Otázkou je, jestli nás jen ekonomicky využívají (princip kapitalistického vykořisťování) nebo nás také v případě napadení ochrání ?
Nevím, k čemu ty stíhačky ( jistě kvalitní) potřebujeme. Hodláme se někomu bránit nebo na někoho útočit, když jsme se vždy vzdali ? Vždy nás buď nějaká velmoc zabrala silou nebo ekonomicky. Jde o to, když jsme v tom NATO, jestli nás budou jen využívat ( princip kapitalismu je vykořisťování) nebo nám v případě napadení pomohou nebo hodí přes palubu ?