Nová Partners Banka má za sebou dva roky příprav i licenčního řízení u České národní banky. „Není vina centrální banky, že nám schvalovací proces trvá tak dlouho,“ říká v podcastu FinTag.cz lídr přípravného týmu banky Marek Ditz.
Podle něj za dvěma roky schvalování stojí to, že koncept banky je velice inovativní a odlišuje se od klasických bankovních konceptů. Banku skupina Partners staví jako čistě digitální banku od základů, ale banka ani nevzniká na zelené louce. Poslouží i jako podpora již existujícím Partners poradcům, kteří už mají své klienty.
„Pracujeme s pobočkami Partners po celé republice, těch bude zhruba 150. A v portfoliu skupiny Partners je zhruba 120 tisíc domácností, které přes nás sjednaly minimálně pět finančních produktů. A tak předpokládáme, že jsou s Partners spokojeni, přičemž my jim nabídneme šestý produkt, banku,“ vysvětluje v podcastu FinTag.cz Marek Ditz.
Podle jeho slov těmto lidem běžný účet v Partners Bance zjednoduší život, ale ani je v bance Partners nijak neuzavře. Naopak jim jejím prostřednictvím skupina nabídne finanční produkty z celého finančního trhu.
Partners Banka bude čistě v cloudu
Partners Banka využívá stoprocentně cloudovou technologii. To je zjednodušeně řečeno poskytování služeb či programů servery dostupnými díky internetovým službám. Banka tak nepracuje s klasickými vlastními datovými centry.
„To znamená, že nemáme jen jeden cloud, ale máme jich více. A všechny klientské aplikace, ale i naše vnitřní aplikace běží na těchto cloudech, které nám poskytují ty největší globální technologické firmy. Přičemž tato cloudová řešení se nejen doplňují, ale i zastupují v případě problémů,“ vysvětluje Marek Ditz s tím, že providery jsou firmy jako Amazon, Google, Microsoft, Oracle a další globální firmy.
Podle Marka Ditze to má své výhody: „Kdybychom volili klasická datová uložiště, museli bychom už na samém začátku, protože plánujeme rychlý růst, okamžitě platit za vysoké kapacity datových uložišť. Požadavky na infrastrukturu, počítáme, nám přitom porostou řádově v prvních dnech, týdnech a měsících po otevření banky o desítky až stovky procent. V tomhle je ta cloudová technologie lepší, reaguje na reálné požadavky, neplatíte za něco, co teprve přijde, jak by to bylo u klasického datového úložiště. Tam bychom museli od začátku dimenzovat na velký provoz. A za to samozřejmě hned zaplatit.“
Výhody pocítí i samotní klienti. To, co banka ušetří na datových centrech, vloží do bezplatných služeb pro klienty.
Banka bude hlavně v mobilu
Další zvláštnost nové banky spočívá v tom, že klientům nabídne obsluhu hlavně na mobilním telefonu. I to má své důvody. Marek Ditz vysvětluje, že se nechce vracet zpátky v historii.
„Digitální bankovnictví začalo na internetu, ale dnes se už přelilo do mobilu. Dneska čisté internetové bankovnictví vlastně už ani neexistuje. Pro všechny vaše online transakce využíváte mobilní aplikaci banky minimálně k ověření a potvrzení dané transakce. Banka si zase přes svou mobilní aplikaci ověřuje vás,“ tvrdí.
Podle jeho slov internetové bankovnictví de facto zmizelo. Funguje už jen internetově-mobilní bankovnictví, anebo rovnou mobilní. To znamená, že klient Partners Banky bude mít jen svou mobilní aplikaci.
„Považujeme to i za bezpečnější, než je klasické internetové bankovnictví,“ říká Marek Ditz.
Lidé si podle něj sice myslí, že mobil je méně bezpečný než internet, ale není to pravda. Což platí pro všechny mobilní bankovní aplikace stažené ze storu.
„Čím dál více rafinovanější způsoby podvodů, kdy se vám někdo snaží vyluxovat účet, se objevují výhradně na internetu. Tam směřuje sto procent podvodných výzev třeba SMS nebo emailů s odkazem. V praxi nedochází k prolomení bankovnictví přes mobilní aplikaci, ale přes internet. Zjednodušeně je mobilní bankovní aplikace víc prostředí, kde jste jenom vy a vaše banka. Na internetu jsou ´všichni´,“ upřesňuje Marek Ditz v podcastu FinTag.cz.
Čisté internetové bankovnictví už neexistuje
Výzva pak spočívá v tom, aby mobilní bankovní aplikace byla dostatečně způsobilá uspokojit požadavky i těch klientů, kteří pracují s online bankovnictvím každý den. Podle Marka Ditze lze na mobilu udělat mnoho dobrých věcí, které tam ale zatím udělány nejsou. A tak si mnozí myslí, že to prostě nejde. Technologie si ale razí stále cestu kupředu, jen je potřeba jim věnovat nějaký čas.
„Jediné, co na mobilu skutečně neuděláte, je velký Excel. Ale zase, kolik z nás potřebuje na mobilu Excel. A navíc i to má řešení. Prostě klientům nabídnete něco jiného, co poskytuje stejnou službu jako Excel. Základ je v tom najít, jak tu danou funkci a informaci strukturovat, postupně rozbalovat a jak ji podat přehledně a interaktivně, aby se s tím dalo pracovat,“ říká.
Banka klientům přesto nabídne i osobní kontakt. Byť jen ve smyslu kontaktu s finančním poradcem. A to vždy, kdy bude klient požadovat produkty, které jsou složitější a nepůjde jen o potvrzení transakce. Typickým příkladem je hypotéka nebo sjednání životního pojištění.
Daniel Tácha
—
Ing. Marek Ditz nastoupil v roce 1994 ještě při studiu na VŠE do Československé obchodní banky [ČSOB] jako úvěrový analytik. Vypracoval se na šéfa korporátního bankovnictví, později řídil restrukturalizaci ČSOB po akvizici Investiční a poštovní banky. V roce 2013 se stal členem představenstva ČSOB a byl zodpovědný za retailové pobočky a Poštovní spořitelnu. Později i za pojišťovnu, penze, trhy, investice a nakonec za transformaci, která obsahovala IT, inovace, platby a spotřebitelské úvěry. V ČSOB působil do roku 2018. Loni v červnu se stal součástí týmu Partners pro start banky.
Myslím si, že v dnešní době online funguje snad každý z nás. Sám dělám vše potřebné přes mobil a podle mě je tohle dobrý krok. Ušetří to lidem spousty času a starostí.