Brokerská společnost XTB loni podle předběžných výsledků dosáhla konsolidovaného čistého zisku 163,3 milionu eur [cca 3,9 mld. Kč]. Polská firma s mezinárodní působností, která služby nabízí i v Česku, zvedla zisk meziročně o 214,4 procenta.
Již loni v prvním pololetí dosahoval růst zisku XTB meziročně 623 procent. Podle zástupců firmy za nadprůměrnými zisky stojí loňská vysoká volatilita na finančních a komoditních trzích. Právě ta přivedla k obchodování a investování na finančních trzích nové klienty a zvýšila obchodní a investiční apetit těch stávajících. Firma navíc byla a nadále zůstává aktivní ve svých marketingových aktivitách.
„Rok 2022 byl pro XTB nepochybně rekordní. […] Roky budování mezinárodní značky, rozšiřování klientské základny, rozvoj nabídky produktů a zaměření na finanční vzdělávání se promítly do našich finančních výsledků,” okomentoval aktuální výsledky společnosti XTB její generální ředitel Omar Arnaout.
Ještě v roce 2021 činil konsolidovaný čistý zisk firmy 52 milionů eur [cca 1,24 mld. Kč]. Loňskému růstu zisku tak odpovídají další ukazatele.
- Provozní výnosy v roce 2022: 308,1 milionu eur [cca 7,35 mld. Kč]
- Provozní náklady v roce 2022: 119,1 milionu eur [cca 2,8 mld. Kč]
Provozní výnosy firmě loni stouply o 125,4 procenta [2021: 136,7 mil eur]. Avšak provozní náklady nerostly ani o 100 procent [2021: 76,2 mil. eur]. Společnost XTB navíc zvedla meziročně ziskovost na zobchodovaném lotu o 48,9 procenta [více níže, pozn. red.].
Vklady klientů se pohybují v bilionech
V roce 2022 pokračoval trend dynamického růstu klientské základny XTB i počtu aktivních klientů. Ve čtvrtém čtvrtletí roku 2022 získala společnost více než 51 tisíc klientů. To spolu s výsledky z předchozích čtvrtletí roku znamená více než 196,9 tisíce nových klientů za celý uplynulý rok. V každém ze čtyř čtvrtletí firma splnila svůj závazek získat v průměru alespoň 40 000 nových klientů.
„Celkový počet klientů na konci čtvrtého čtvrtletí přesáhl 614,9 tisíce,” uvedla firma.
Důležitým ukazatelem ovlivňujícím hospodářský výsledek ale je i průměrný počet aktivních klientů. Ten ve čtvrtém loňském čtvrtletí činil u XTB 161 tisíc oproti 127 tisícům ve stejném období předchozího roku. Za celý rok 2022 činil průměrný počet aktivních klientů 153 tisíc. V roce 2021 to bylo 112 tisíc.
„To se projevilo v nárůstu objemu obchodů s CFD nástroji vyjádřeného v lotech – ve čtvrtém čtvrtletí činil 1,720 milionu lotů oproti 1,074 milionu ve stejném období roku 2021,” uvedla firma s tím, že jde o 60,3% růst.
Zvýšila se rovněž hodnota čistých vkladů jejích klientů z 636,8 milionu eur [cca 1,52 bil. Kč] v roce 2021 na 729,9 milionu eur [1,74 bil. Kč] v roce 2022. XTB skrz svou vlastní obchodní platformu xStation nabízí obchody s cca 5 500 finančními nástroji včetně běžných akcií, ETF a CFD pro Forex. Dále indexy, komodity, akcie, a kryptoměny.
Co loni XTB hlavně obchodovalo
Pokud jde o výnosy XTB z hlediska tříd nástrojů, které se na jejich tvorbě podílely, v loňském čtvrtém čtvrtletí byly nejziskovější CFD založené na indexech. Rozdílové smlouvy dosáhly podílu ve struktuře výnosů firmy z finančních nástrojů 52,5 procenta. Stejná třída aktiv generovala XTB v průběhu roku 2022 nejvíce příjmů [46,4 %]. Podle zástupců firmy je to důsledek vysoké ziskovosti kontraktů založených na indexech US 100, DAX a US 500.
Druhou nejziskovější třídou aktiv byly kontrakty CFD založené na komoditách s 33,8% podílem na struktuře příjmů za celý rok 2022. Vedoucími nástroji v této třídě byly kontrakty založené na cenách zlata, ropy a zemního plynu. Příjmy z CFD kontraktů založených na měnách tvořily 17 procent v celém roce 2022.
Nejvýznamnější provozní výdaje firmy loni spočívaly v nákladech na mzdy a marketingové náklady vyplývající z propagačních aktivit. Ve čtvrtém čtvrtletí společnost XTB pokračovala v globální marketingové kampani s ambasadorem značky a jedním z nejúspěšnějších a nejuznávanějších zápasníků bojových umění na světě Irem Conorem McGregorem.
„Uplynulý rok byl pro nás velmi povzbudivý. Ukázali jsme, že jsme schopni využít tržních příležitostí. V současné době je naší prioritou další rozšiřování klientské základny. Proto pokračujeme v rozsáhlých marketingových aktivitách. V roce 2023 bychom chtěli laťku zvýšit a získat minimálně 40 až 60 tisíc nových klientů za čtvrtletí,” uvedl Omar Arnaout.
Dodal, že ambicí firmy je oslovit co nejširší klientelu. A proto pracuje na zavedení nových produktů do své nabídky.
–RED–