Evropský parlament [EP] definitivně schválil [14.2.] dohodu s členskými státy EU o nulových emisích v dopravě i novou normu Euro 7 pro automobily. Pokud normu schválí i země EU, nová auta podle výrobců výrazně zdraží.
Včera schválená dohoda zaprvé počítá s tím, že od roku 2035 má být v členských zemích prakticky nemožné pořídit si nový automobil na benzin či naftu. Zadruhé počítá od roku 2025 se zavedením normy Euro 7/VII, která klade další nároky na výrobce z hlediska emisí.
Dohodu vyjednanou v závěru českého předsednictví na konci loňského roku ještě schvaluje Rada EU, zastupující členské státy EU. Luděk Niedermayer [TOP 09] z klubu evropských lidovců označil včerejší výsledek hlasování EP za důkaz, že české předsednictví vyjednalo dobrou dohodu. Jinak by podle něj nezískala většinu jak mezi členskými státy, tak v EP.
„Kdyby neprošla, automobilový průmysl by nevěděl, jaká pravidla budou platit. A to by bylo devastující,“ zdůraznil Niedermayer.
Ministr dopravy Martin Kupka [ODS] avšak již dříve řekl, že zejména norma Euro 7 je pro Česko nepřijatelná. Tato norma dále omezuje zplodiny oxidů dusíku a pevných částic automobilů vypouštěných do ovzduší. Čímž má podle Komise zabránit mnoha souvisejícím předčasným úmrtím. Pokud ji členské země schválí, začne pro nová osobní auta platit od poloviny roku 2025, pro nákladní vozidla o dva roky později.
Ministr Kupka ale uvedl, že výrobci by měli mít více času na to, aby normu vůbec dokázali naplnit. A aby měli k dispozici dostupné technologie, jako jsou nízkoemisní brzdy nebo senzory sledující množství emisí za jízdy. I ty totiž norma nově vyžaduje.
Hlasy pro i proti zavedení dohody a normy Euro 7
Včerejšímu hlasování EP o přijetí dohody předcházela bouřlivá rozprava. Stoupenci zpřísnění emisních pravidel v ní zdůrazňovali její očekávaný přínos pro zdravější ovzduší a rozvoj nových technologií. Odpůrci argumentovali dopady na automobilový průmysl, evropskou prosperitu a peněženky obyčejných lidí.
„Klimatický balíček je spravedlivý. Od roku 2035 bude možné prodávat pouze auta s nulovými emisemi. Bude to dobré i pro trh,“ uvedla jménem evropských socialistů Sara Cerdasová z Portugalska.
„Vytvoříme příklad pro celý svět,“ dodala rozhodně.
„Automobilky si už vybraly,“ poukázal na rostoucí podíl elektrických vozidel ve výrobě místopředseda Evropské komise [EK] Frans Timmermans.
„Podívejte se, co dělají naši konkurenti. Čína vyrábí stále více dostupných, kvalitních aut. Musíme být konkurenceschopní,“ zdůraznil eurokomisař, který zodpovídá i za klimatickou politiku EU.
„Zastavme šílenství,“ uvedl k „zákazu spalovacích motorů“ Jens Gieseke, německý křesťanský demokrat z poslaneckého klubu evropských lidovců. Zároveň varoval, že na výrobě spalovacích motorů závisí jen v Německu 600 tisíc pracovních míst.
Sylvia Limmerová [Alternativa pro Německo] upozornila na emise z uhelných elektráren a z výroby baterií, která provází „čistá“ auta.
„Chcete hlasovat s těmi, kdo ničí náš blahobyt, anebo pro občany?“ Ptala se kolegů.
Kateřina Konečná [KSČM] jménem Levice v Evropském parlamentu apelovala na členy EP, aby zvážili, jak budou hlasovat.
„Lidé a ekonomika jsou na tom už dost zle a tohle by mohlo být fatální,“ uvedla.
„Česká vláda sama sobě zabila průmysl, který tvoří deset procent hrubého domácího produktu České republiky,“ charakterizovala roli českého předsednictví při uzavření prosincové dohody o nové normě.
Čeští politici podrazili nohy českému průmyslu i spotřebitelům
Za šanci pro další zdokonalení spalovacích motorů se v debatě přimlouvali europoslanci ze Slovenska. I tato země má totiž silný automobilový průmysl.
„Naším cílem je dekarbonizovat Evropu, a ne ji zbavit průmyslu,“ řekl Ivan Štefanec z řad evropských lidovců.
Co je cílem normy Euro 7/VII
Cílem diskutované normy je sladit limity pro benzinová a naftová auta. Vozy mají mít navíc čidla, která emise umožní kdykoliv zkontrolovat. A nejen pro výfuky, ale třeba i pro brzdy. Evropská komise odhadla, že se norma do ceny nových aut promítne v řádu tisíců korun, výrobci mluví o vyšších desítkách tisíc.
Například menší modely Škody Auto, jako jsou Scala, Kamiq či Fabia, se podle ředitele vnějších vztahů Škody Michala Kadery dostanou na ceny, za které se stanou neprodejné.
„Zatímco nyní modelová řada Škody začíná na úrovni 300 000 korun, tak aby byla vyrobitelná podle nových podmínek, prodraží na 450 000 až 500 000 korun. Zákazníci na tyto vozy nebudou mít,“ varoval.
Tuzemští výrobci aut i jejich dodavatelé tak nevidí hlavní problém v dohodě o zákazu prodeje nových aut se spalovacími motory, ale právě v normě Euro 7/VII. Ta podle Sdružení automobilového průmyslu nastavený proces elektrifikace vozidel zásadním způsobem zkomplikuje. Mohlo by jít například o předčasné vyřazování vozů zejména nižších kategorií z trhu nebo o přesměrování omezených zdrojů na vývoj a výzkum.
Auta zdraží, ale ekologický efekt je sporný
Za „poněkud nesystémový krok“ označil emisní normu ředitel českého zastoupení automobilky Toyota Martina Peleška. Uvedl, že její přesné parametry jsou sice známy, ale například není dostupná metodologie měření. To přesto, že má vejít v platnost již za dva roky. Navíc její finální verze není stále ještě schválena. Přitom vývojový cyklus nových modelů je tři až pět let.
„Euro 7 prodraží vozy pro koncové spotřebitele řádově o desítky tisíc korun, přitom ekologický efekt je přinejmenším sporný. Mnoho lidí si totiž bude v důsledku zdražování nových vozů držet stará auta. V Česku už tak starý vozový park může nakonec zestárnout ještě víc,“ řekl.
Avšak Evropská komise odhaduje, že ve srovnání s dosavadní normou Euro 7 zajistí do roku 2035 snížení emisí oxidů dusíku o 35 %. U pevných částic pak o 13 %. U nákladních aut a autobusů má jít o 56 % emisí oxidů dusíku a 39 % pevných částic.
Co dál vymyslela Evropská komise
EK přišla s aktuálně EP schválenými návrhy v rámci takzvané Zelené dohody [Green Deal] pro Evropu. Ten dále počítá s postupným omezováním emisí nových těžkých nákladních vozů a zavedením bezemisních městských autobusů.
EK dále navrhuje, aby nové těžké nákladní vozy vyráběné v Evropské unii od roku 2030 postupně omezily emise oxidu uhličitého a v roce 2040 je snížily o 90 procent proti roku 2019. Všechny nové městské autobusy by zároveň měly od roku 2030 být zcela bezemisní.
Nákladní a autobusová doprava podle Komise produkuje šest procent všech emisí skleníkových plynů v EU. A více než čtvrtinu emisí připadajících na silniční dopravu.
„K dosažení našich klimatických a bezemisních cílů musí aktivně přispět všechny sektory dopravy. Naše klimatická norma s tím počítá, naše města to chtějí a naši výrobci se na to připravují,“ prohlásil místopředseda unijní exekutivy Timmermans.
Všechny nově vyrobené nákladní vozy nad 3,5 tuny a dálkové autobusy podle představ EK od roku 2030 omezí emise CO2 o 45 procent proti roku 2019. O pět let později se požadavek zvýší na 65 procent a v roce 2040 na 90 procent. Podle zprávy Evropské komise musejí mít roce 2050 téměř všechna vozidla na evropských silnicích nulové emise.
–ČTK/DNA–
Ano, dopadne to tak, že ta auta nebude nikdo kupovat, maximálně firmy co si to dají do nákladů. Už teď nechci žádné auto. Mám starou Octavii z roku 2007 a rozhodně se toho nebudu zbavovat !
Ale budete se ji muset zbavit, protože auto z roku 2007 už moc dlouho nevydrží, pokud s ním jezdíte 🙂
Určitě vydrží dýl, než Octavia vyrobená v roce 2022.
Pokud se o něj stará, proč by nevydrželo… Tchán má auta z roku 98 a 03… a jsou jako nová… protože se o ně stará.
Zapátrejte na netu ohledně fotek, jak šel čas na kubánských silnicích od doby, kdy začalo platit embargo ze strany USA. Nejsem si zcela jist, zda to nebude něco jako vzpomínky na budocnost.
… AŘ TO BURÁCÍ [redakčně upraveno]
K podstatě věci jsem toho už napsal dost. Proto nyní to důležité okolo. Přečtěte si dobře článek. Narazíte tam na jméno Timmermans. Je to nizozemský politik, toho času místopředseda evropské komise. Je to architekt a aktivní prosazovatel zelené politiky. Já mu neřeknu jinak, než zelený komouš, ale to není podstatné. Než byl zvolen, tak v procesu volby procházel procesem tzv. grilování. Nebudu zdržovat detaily, co to je. Dostával dotazy různého druhu. Pozorně jsem to sledoval. A náš evropský poslanec Zahradil (myslím z ODS – ti jsou spíše euroskeptičtí) mu dal nepříjemný dotaz. A kulil jsem oči. Timmermans mu s vážnou tváří tvrdil, že naše členství v EU je tou hlavní příčinou našeho blahobytu, protože dotace nám umožnily se prudce hospodářsky zvednout. Jsem zvyklý na ledacos, ale lapal jsem po dechu. Tvrdá práce všech zaměstnanců naší vlasti za mzdy, za které by západoevropan ani nevytáhl paty z postele, mu nestála ani za zmínku. Proto fakta. Čisté peníze, které dostáváme, díky Bohu za každou korunu, aby nedošlo k omylu, jak to myslím, dělají 1,5% HDP. HDP je hrubý domácí produkt, tedy bohatsví, které svou prací ČR za rok vyprodukuje. V peněžním vyjádření samozřejmě. A nyní si představte, že by to ve vašem případě dělalo 100.000,- Kč/rok, tedy, co za rok vytvoříte. Docela bída z toho všechno k životu zaplatit. A já bych vám k tomu přidal 1.500,- Kč. Nebo nejste tzv holá zadnice a je to rovný milión korun/rok. ČR totiž nemá zase tak zcela nevýkonnou ekonomika v porovnání s celým světem. A já bych vám k tomu miliónu daroval neuvěřitelných 15.000,- Kč a s vážnou tváří bych vám tvrdil, že beze mne byste ryli pusinkou v zemi a že tímto vaší životní úroveň nesmírně pozvedávám. Takže tito týpci nám strkají nos do našeho života a snaží se nám nařizovat, jak máme v budoucnu žít. A na ně se nabaluje druhá liga politických neumětelů, jako je paní Sara Cerdasová z Portugalska, také v článku zmíněna, která by záři reflektorů také na své pěstěné pleti ráda pocítila. A že prý máme vytvořit příklad pro celý svět. Pamatuji si velmi dobře, protože to do mne hustili, jak rudí komunisté toto chtěli také, nakonec jejich heslo proletáři všech zemí spojte se byl jejich prapor a snaha o socialistickou revoluci na celém světě byl jejich svatý cíl. A jak jsme s tím jako občané ČR dopadli? Takže když to dnes vidím, čtu a porovnávám, a vím, že se říká „to stejné v bleděmodrém“, tak dnes říkám, prostě to stejné v zeleném!
Toto je úkaz šikany západu.Likvidace obyčejných lidí co se týče základních životních potřeb.Výše platů žalostná ceny likvidační v porovmání se západem.Je nutné RAZANTNĚ se proti těmto vládám postavit.
Jen aby to nebylo jak u bedy travnička kolo štěsti do konce unora a 1brezna reklama a tam rika idiot tak si jeste chvilku točte
krysa a zrádce v eu-nídrmajer-lotr topácký….
Jenže takových, kteří by za čtyři dvacet prodali vlastní babičku je obrovské množství. Bez hlídání od voličů ve stylu hlídání malých dětí, jako třeba, umyl jsi se? Ukaž? Vyčistil jsi si zuby? Ano? Ukaž? To nepůjde. A aby to bylo možné, přesněji řečeno, aby to mělo nějaký efekt, tak musí mít v prvé řadě jasno samotní voliči. A to bohužel obvykle nemají, což se v plné nahotě ukázalo při volbě prezidenta. Jednoho komouše nahradili druhým komoušem, což by se ještě dalo překousnout, ale tragédií je právě to, že toto opěvovali jako nový styl všeho. Politiky i osobnostní. Jako třeba názor, že teď se konečně nebudeme muset za prezidenta (mysleli tím za komouše) stydět. A zhusta nedodávali před kým. Prostě s tímto přístupem k životním hodnotám, jelikož vůbec nechápou, že by se za takový přístup k nim měli stydět hlavně sami za sebe, to nejspíše v Evropě bude vypadat hodně zeleně. Rudá se okoukala, tak to bude nově zelená. Přisluhovačů se najde, jak se říká, hafo!
Mě by zajímalo ,kolik se vyprodukuje CO2 a NOx při výrobě všech komponent pro redukci a monitoring pro splnění požadavků normy EURO7 a potom porovnání s kalkulací úspory těchto exhalací v průběhu životnosti vozidla.
Máme celkem 4 auta různých značek z let 1999-2008, nafta i benzín, Euro 3 a 4, 2 jezdí skoro denně, 2 občas jako „náhradní“ .. a zbavovat se jich určitě nebudeme (ač se může jevit zbytečné a drahé je držet), protože taková už se neseženou… a nová Euro 7 nebo elektro budou/jsou čím dál víc cenově nedostupná