Americký závod na baterie postaví Ford s čínskou firmou CATL

350
ford
Foto: Contemporary Amperex Technology Co. Limited

Automobilka Ford plánuje výstavbu továrny na výrobu baterií pro elektromobily za 3,5 miliardy dolarů [cca 77,6 mld. Kč]. Továrna má stát v Michiganu, zaměstná 2 500 lidí. Potřebnou technologii i know-how závodu dodá čínská firma CATL.

Nový výrobní závod na autobaterie Ford postaví na pozemku určeném pro průmyslovou výrobu asi sto mil [160 km, pozn. red.] západně od Detroitu. Se zahájením výroby počítá v roce 2026. Kapacita má pokrýt dodávky baterií pro 400 000 až 600 000 automobilů ročně.

„Naším cílem je vyrábět pro zákazníky dostupnější elektroautomobily,“ uvedl šéf marketinku divize elektrických automobilů značky Ford Marin Gjaja.

Továrna poblíž města Marshall plánuje vyrábět baterie na bázi lithia, železa a fosfátu [LFP]. Ty jsou levnější než současné nikl kobaltové manganové baterie, jež se nyní užívají v mnoha bateriích pro elektroautomobily.

Prodejní cenu nových baterií Ford zatím neoznámil. Podle zástupců firmy budou mít spotřebitelé na výběr mezi levnějšími bateriemi s nižší výdrží a dojezdem vozu a výkonnějšími bateriemi s delším dojezdem, za které si ale připlatí.

Spolupráce s Čínou vyvolává kontroverze

Automobilka dále uvedla, že továrně, která bude v jejím stoprocentním vlastnictví, dodá některé technologie, zařízení a zaměstnance světový lídr ve výrobě autobaterií, čínská společnost Contemporary Amperex Technology Co. Limited [CATL]. Ta již vyrábí baterie na bázi lithia, železa a fosfátů.

Toto oznámení přichází v čase, kdy jsou americko-čínské vztahy napjaté a Bidenova administrativa nabízí americkým výrobcům baterií daňové úlevy. Avšak aby daňová úleva na jeden elektroautomobil dosáhla stanovených 7 500 dolarů [cca 166 000 Kč], nesmí žádná surovina ani součástka baterie pocházet z Číny,“ okomentoval americký server abcNEWS záměr automobilky Ford.

Struktura smlouvy Fordu podle něj ale i tak umožní čerpat daňové výhody v rámci programu Inflation Reduction Act [IRA]. Čínská firma dodá technologie, ale nepůjde o společný podnik. Spolupráce s Čínou už přesto vyvolala protesty.

Amerika dotacemi pro výrobce autobaterií zametla s Evropou

Například stát Virginia minulý měsíc přestal usilovat o umístění této továrny na svém území poté, kdy guvernér, republikán, Glenn Youngkin projekt označil za „buldozér“ čínské komunistické strany a za ohrožení národní bezpečnosti. Stát Virginia proto Fordu nenabídl žádné investiční pobídky.

Naopak úmysl postavit továrnu Fordu ve svém státě potvrdili členové Michigan Strategic Fund. Pro projekt schválili i velkou daňovou pobídku.

Podpora z IRA je důležitá i pro zákazníky

Podpora z programu IRA necílí jen na výrobce, ale i spotřebitele. Společnost Ford již oznámila, že zákazníci na vozy s bateriemi z nové továrny získají úlevu na daních ve výši minimálně 3 750 dolarů [cca 83 000 Kč]. Důvod je, že je automobilka vyrobí v Severní Americe.

„Časem by tato úleva mohla dosáhnout plných 7 500 dolarů [cca 166 000 Kč] v závislosti na původu využívaných minerálů při výrobě baterií,“ doplnil Gjaja.

Baterie na bázi lithia, železa a fosfátu by podle něj Ford využil v elektroautomobilech se standardním dojezdem. Například nejlevnější Mustang Mach-E, elektrické SUV, by byl osazený touto baterií a na jedno dobití by ujel až 247 mil [395 km, pozn. red.]. Verze s delším dojezdem Mach-E by byla osazena baterií na základě niklu, kobaltu a magnesia. Dojezd vozu na jedno dobití by dosáhl 310 mil [496 km, pozn. red.].

„Nesoustředíme se pouze na americký trh, ale i na zahraniční,“ uvedl Bill Ford, výkonný ředitel Ford Motor Co.

Ford Fiesta podle britských médií skončí už příští rok

Automobilka již loni v létě oznámila, že čínská společnost CATL pro ni začne letos vyrábět baterie na bázi lithia, železa a fosfátu pro elektrické SUV Mustang Mach-E. Příští rok jí dodá baterie pro elektrický pick up F-150. A od roku 2026 „ty samé baterie“ vyrobí nová michiganská továrna.

Výstavbu továrny podpořily i americké fondy

Bill Ford blíže okomentoval i místo nové továrny: „Existovalo mnoho možností, kde továrnu postavit. Jistě si dovedete představit, že zájem o investici mělo mnoho států v USA, ale i cizích zemí. Avšak Michigan vyhrál.“

„Vždycky jsem mu stranil, protože tu moje rodina žije po celé generace,“ dodal.

Projektu již přislíbil podporu ve výši 210 milionů dolarů [cca 4,7 mld. Kč] michiganský podpůrný fond Strategic Outreach and Attraction Reserve Fund [SOAR]. Jde o fond, který podporuje průmyslové činnosti ve státě Michigan. Celková výše investiční pobídky avšak není známá.

Němci řeší buď továrnu na čipy, nebo Green Deal

Ví se ovšem to, že fond SOAR spravuje od svého založení v prosinci 2021 téměř 1,8 miliardy dolarů [cca 40 mld. Kč] určených k podpoře podnikatelských průmyslových projektů na území Michiganu. Tím jeho možnosti, jak uvádí server abcNews, ale nekončí.

„Zákon o daňové úlevě pro automobilku Ford již schválil michiganský Senát. V rámci tohoto kroku SOAR získá během dalších tří let 1,5 miliardy dolarů [cca 33 mld. Kč, pozn. red.] k 800 milionům dolarů [cca 17,7 mld. Kč, pozn. red.] ve formě vkladu, který pro fond schválila guvernérka státu Michigan, demokratka, Gretchen Whitmerová,“ uvádí americký server.

Zároveň ale upozorňuje na kritiku opozičních republikánů. Ti tvrdí, že stát ulevuje na daních velkým firmám, daňovým poplatníkům ale nedává „nic“ nebo jen „velmi málo“.

Guvernérka tvrdí, že Michigan postupuje správně

Guvernérka státu Michigan Whitmerová uvedla, že nová továrna poskytne michiganským rodinám „generační příležitost“. Považuje za jisté, že výrobní linky nezastaví ani globální otřesy, ani zpoždění dodávek. Její slova potvrzuje viceprezidentka divize elektroautomobilů firmy Ford Lisa Drakeová.

„Baterie na bázi lithia, železa a fosfátů se již používají ve spotřební elektronice i v některých elektromobilech od konkurence, ale všechny baterie pocházejí z dovozu. Náš projekt omezuje riziko tím, že buduje kapacity na výrobu technologie ve Spojených státech a firma Ford bude ovládat výrobu a disponovat personálem s potřebným know-how,“ řekla.

Conrad Layson, analytik AutoForecast Solution, upřesnil, že baterie z nové michiganské továrny využijí všechny modely automobilů firmy Ford.

„Jakmile Ford zvýší počet elektrických modelů, využije produkty nové továrny k výrobě všech svých levných verzí elektroautomobilů,“ uvedl.

Michal Achremenko

1 komentář

KOMENTÁŘ

Please enter your comment!
Please enter your name here