Příchod vyhledávače ChatGPT založeném na umělé inteligenci [AI] v posledních týdnech otřásl světem. Mnozí v AI spatřují počátek nové technologické revoluce a technologické společnosti už začaly souboj o tento sektor.
V současnosti se jako přední hráči zdají být společnosti Microsoft a majitel Google společnost Alphabet. Kdo z nich má větší šance na dominanci? A je AI opravdu tak revoluční, jak se na první pohled zdá? Odpovědi na položené otázky hledá ve svém již druhém reportu na dané téma analytik XTB Tomáš Vranka.
„Alphabet i Microsoft mají bezpochyby dobře nakročeno k dominanci v sektoru AI. Microsoft skvěle zvládl úvodní vykopnutí, ale ani Alphabet jakožto leadera na trhu není možné podceňovat,“ říká Tomáš Vranka.
Dodává, že aktuální prezentace nových plánů v sektoru AI se Googlu sice příliš nepovedla, nicméně podle dostupných informací by jejich Bard mohl být technologicky mnohem výkonnější než současný ChatGPT.
„Pro vyhlášení vítěze je tak pravděpodobně ještě brzo,“ dodává s tím, že kdo si chce o tématu zjistit více informací, má možnost se zdarma seznámit s celou jeho analýzou nazvanou Válka o umělou inteligenci. Níže nabízíme alespoň malou ochutnávku.
Válka o umělou inteligenci: Vyhraje Google či Microsoft
Ačkoliv se může zdát, že AI se před nedávnou dobou objevilo doslova odnikud, velké technologické společnosti v čele s Microsoftem a Alphabetem pracují na těchto projektech již dlouhou dobu. [Více jsem se tématu věnoval v reportu Jak investovat do umělé inteligence]. Obzvlášť Google je již dlouho považovaný za jednoho z lídrů AI sektoru. V rámci implementace ale dlouhou dobu otálel. Díky své vedoucí pozici v oblasti vyhledávačů jednoduše neměl zapotřebí riskovat představením jakýchkoliv zásadních změn.
Vše ale změnil Microsoft se svým oznámením, že hodlá implementovat AI do svého vyhledávače Bing. Díky investici Microsoftu do firmy OpenAI, která stojí za ChatGPT, má bezpochyby potřebnou technologii k jejímu zavedení. A navíc kvůli tomu, že se jeho Bing netěší příliš velké popularitě, nemá v podstatě co ztratit.
Microsoft se tím pádem takto odhodlal k vyhlášení války o AI oficiálním představením svých AI vyhledávacích služeb. Celá akce byla skvěle naplánovaná a způsobila nemalé pozdvižení v řadách Alphabetu. A ten narychlo odpověděl svou vlastní prezentací. Ta ale nebyla příliš úspěšná. Byly na ní vidět ukvapené přípravy. A i samotné představení AI vyhledávače zvaného Bard se neobešlo bez problémů.
Nedostatky a problémy umělé inteligence
I přes všechno úvodní nadšení se na AI vyhledávače objevila už i kritika. Právě prezentace Googlu poukázala na možné nepřesnosti v odpovědích. Obrovským problémem se stala i cena samotného vyhledávání. Ta je několikanásobně dražší než vyhledávání klasické. Na další potíže ukázala debata o autorských právech. Podle části tvůrců AI zapříčiní ztrátu jejich zisků za tvorbu materiálů, jelikož lidé budou méně navštěvovat stránky samotné. K tomu se váže i otázka regulace.
Big Tech je často kritizován za neférové jednání vůči tvůrcům a menším společnostem. AI může být navíc jednoduše využito k šíření dezinformací, proti kterému vlády bojují. Tento výčet je pouze špička ledovce, budoucnost AI tudíž opravdu nemusí být tak zářivá, jak se očekává. I firmám samotným může přinést mnoho potíží.
Tomáš Vranka, analytik XTB